فرمول قیمت گذاری خودرو ایجاد چندگانگی قیمتها را موجب نشود

فرمول قیمت گذاری خودرو به این صورت بود که براساس تورم بخشی صورت گیرد اما حالا برای خودروهای جدید قرار براین است که متوسط قیمت بازار مبنای قیمت گذاری قرار گیرد و به این ترتیب خودروهای جدید شامل تورم بخشی نخواهند شد.

به گزارش رصد روز ، فرمول قیمت گذاری خودرو که از چند وقت پیش موجی از نارضایتی ها را نزد مشتریان به وجود آورد شورای رقابت را برآن داشت تا درباره آن تجدید نظر کند. فرمول قیمت گذاری خودرو به این صورت بود که براساس تورم بخشی صورت گیرد اما حالا برای خودروهای جدید قرار براین است که متوسط قیمت بازار مبنای قیمت گذاری قرار گیرد و به این ترتیب خودروهای جدید شامل تورم بخشی نخواهند شد. این موضوع هرچند که دارای ایرادات اساسی می تواند باشد چندگانگی قیمتها را رقم می زند اما رئیس شورای رقابت به شدت به آن اعتماد دارد.

 

رئیس شورای رقابت اعلام کرد که طی بررسی‌های صورت گرفته، فرمول قیمت گذاری برای بخشی از خودروها تغییر کرده است و بر اساس متوسط قیمت بازار، قیمت گذاری انجام می‌شود.

 

 رضا شیوا امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه از مهرماه مرکز ملی رقابت بررسی مجددی در مورد فرمول قیمت گذاری خودرو انجام داد، گفت که طی تصمیات اخذ شده قرار نیست آزاد سازی صورت بگیرد فقط خودروها تقسیم بندی شده است، بر این اساس قیمت بخشی از خودروهای پرتیراژ و به گونه ای که برای عامه مردم به صرفه هستند،  بر اساس فرمول قبلی محاسبه می شود.

وی گفت: در مورد بخشی از خودروها فرمول جدید پیش بینی شده است که طی آن دیگر تورم بخشی که در فرمول قبلی سهیم بود در فرمول جدید قرار نگرفته و قیمت به نوعی بر اساس متوسط قیمت بازار محاسبه خواهد شد.

رئیس شورای رقابت تاکید کرد که نکته اصلی در فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته قرار است خودروسازهاظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهند و این می تواند هزینه تولید را کاهش دهد.

وی خودروهای مشمول قیمت گذاری جدید را نیز اعلام کرد و گفت که پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتو ماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، هایما توربو s۵ دستی، هایما توربو s۷ اتوماتیک، k۱۳۱، ساینا s، کوئیک، شاهین، آریا برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید می شود.

شیوا با اشاره به پیش فروش های قبلی گفت که پیش فروش هایی که تا امروز(۹ دی) یعنی زمان اعلام تغییر قیمت فرمول انجام شده بر اساس فرمول قبلی محاسبه خواهد شد.

رییس شورای رقابت با اشاره به این‌که خودروهای مشمول فرمول قیمت گذاری جدید نیز با انجام قرعه کشی به فروش می‌روند اظهار کرد: بر این اساس هر سه ماه یکبار متوسط قیمت از سازمان حمایت دریافت شده و فرمول با متوسط قیمت مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که حال باید دید خودروسازها از این قیمت‌گذاری جدید خوشحالند افزود: این در حالی است که آنها خواستار آزادسازی قیمت خودرو بودند ولی با توجه به این‌که بازار خودرو براساس تشخیص شورای رقابت بازاری انحصاری است باید قیمت‌گذاری در آن با توجه به فرمول محاسباتی ما صورت بگیرد.

رئیس شورای رقابت اظهار کرد: با توجه به توافق صورت گرفته بین وزارت صنعت، معدن و معدن و خودروسازها برای افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید این موضوع در فرمول جدید بسیار اهمیت دارد و خودروسازها باید سعی در عملیاتی کردن این افزایش ۵۰ درصدی داشته باشند چرا که در غیر این صورت هرچقدر که تولید آنها کمتر باشد در فرمول جدید قیمت نهایی نیز پایین‌تر خواهد آمد. حال باید منتظر عملکرد خودروسازها بود.

وی این را هم گفت که به نظر می‌رسد فرمول جدید موجب افزایش قیمت در بازار شود اما در هر صورت منتظر هستیم دلال‌ها کم‌کم از این بازار خارج شوند چرا که دیگر قیمت‌ها و سود موجود برای آنها به صرفه نیست.

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار