بیمه ایران به گمانه ها پاسخ دهد

فروش برج های اداری تجاری گلستان بیمه ایران با مأموریتی غیرمفید شایعه یا واقعیت؟

شنیده ها حاکی از برکناری احتمالی حسن شریفی از مدیرعاملی بیمه ایران به واسطه مقاومت در برابر فروش برج اداری تجاری گلستان که جزو اموال بیمه گذاران محسوب می شود دارد همچنین گفته می شود "م.الف" از یک شرکت بیمه ای جایگزین وی خواهد شد.

به گزارش رصد روز،اولین بار در سال ۹۹ و در شرایطی که صورتهای مالی بیمه ایران از ۶۶ هزار میلیارد زیان انباشته حکایت داشت موضوع فروش برج های اداری تجاری گلستان مطرح شد. پروژه ای که گفته می شد پشتوانه ارزنده ای برای بیمه ایران است اما شاید در آن زمان کسی این سؤال را مطرح نکرد که هزینه ساخت و احداث این پروژه از کجا تأمین شده و آیا به لحاظ حقوقی بیمه ایران می تواند ادعا کند که مالکیت تمام و کمال برج های اداری تجاری گلستان متعلق به این شرکت بیمه ایست؟

فروش با ضابطه یا فروش با رابطه؟

در روزهای اخیر بار دیگر گمانه هایی در خصوص فروش برج های اداری تجاری گلستان مطرح شده و برخی منابع ادعا می کنند که مقاومت حسن شریفی در مقابل فروش این پروژه علت برکناری احتمالی او از بیمه ایران خواهد شد و جالب اینجاست که خریدار این پروژه عظیم شرکت ملی نفت ایران اعلام شده که در صورت صحت این موضوع باید به این سؤال پاسخ داد که آیا این مسئله به حضور برخی مدیران فعلی بیمه ایران که در گذشته در شرکت ملی نفت ایران حضور داشتند ارتباطی دارد یا خیر که اگر پاسخ آن مثبت باشد شاهد جریانی نگران کننده در این معامله خواهیم بود چرا که یکبار دیگر در نظام اداری رابطه ها ضابطه ها را مغلوب می کند.

برج های دوقلو چند؟

شنیده ها حاکی از آنست که مبلغ فروش این پروژه عظیم با ۵ هزار میلیارد تومان تخفیف ۷۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم معادل یک دهم کل دارائیهای تنها شرکت بیمه ای دولتی کشورست. طبق آنچه در پورتال شرکت ساختمان بیمه ایران قابل مشاهده است پروژه برج‌های دوقلوی اداری تجاری گلستان در زمینی به مساحت ۱۵،۶۹۲ متر مربع و با زیربنای کلی ۱۶۷،۵۸۴ مترمربع در ۳۵ طبقه در منطقه ۶ تهران و در تقاطع خیابان شیراز جنوبی و خیابان آقاعلیخانی در دست اجرا می‌باشد که از این متراژ ۹۳.۹۸۷ متر مربع اداری، ۱.۰۰۰ متر مربع تجاری، ۲۲.۴۸۹ متر مربع مشاعات و ۵۰.۱۱۱ متر مربع آن پارکینگ می باشد.

همچنین سایر شنیده ها بیان می کند که از این معامله شیرین ۲۵ درصد آن به بیمه ایران خواهد رسید و مابقی آن به حساب دولت واریز خواهد شد که همین مسئله برکناری احتمالی حسن شریفی را تا حدودی شفاف می کند چرا که اصرار بر عدم فروش برج های دو قلوی اداری تجاری گلستان یعنی مقاومت در برابر تصمیم دولت که از جهات زیادی به لحاظ حقوقی و قانونی جای حرف و حدیث دارد.

“م.الف” با کارنامه ای غیرمفید در راه بیمه ایران؟

عمق فاجعه زمانی بیشتر آشکار می شود که برخی در این باره ادعا می کنند که با رفتن حسن شریفی از بیمه ایران شاهد جلوس “م.الف” در این شرکت بیمه ای خواهیم بود تا کار فروش برج های دوقلو یکسره شود که در این صورت این انتصاب بیشتر به استخدام مأمور فروش شباهت پیدا می کند تا مدیرعاملی یک شرکت بیمه دولتی. اما جانشینی “م.الف” در شرکت بیمه ایران با توجه به کارنامه ضعیف در یکی از شرکتهای بیمه ای و نیز انتقادات فراوان به زمان حضور وی در بیمه مرکزی شبهات زیادی را در خصوص کیفیت چنین انتخابی مطرح می کند که باید دید تا چه اندازه این گمانه ها درست و واقعیست؟

اموال بیمه گذاران یا دارایی بیمه ایران؟

واقعیت این است که بخش مهمی از دارائیهای شرکتهای بیمه ای متعلق به بیمه گذارانیست که با اعتماد به شرکتهای بیمه اقدام به خرید بیمه نامه در رشته های مختلف می کنند و ذخایر این رشته های بیمه ای که طبق ضوابط و مقررات به بیمه گذاران تعلق دارد توسط شرکتهای بیمه ای در بخشهای مختلف سرمایه گذاری شده پس در نتیجه بیمه گذاران و سهامداران مالک اصلی دارایی های شرکتهای بیمه ای هستند که تصمیم گیری در خصوص دارایی ها باید صرف و صلاح بیمه گذاران و سهامداران را در پی داشته باشد و رضایت آنان مبنای عمل در خصوص دارائیها باشد. با این توضیح مشخص می شود که مقاومت حسن شریفی در مقابل فروش برج های اداری تجاری گلستان با اصول اخلاقی و حرفه ای کاملا سازگاری دارد و این مقاومت را باید در جهت حفظ منافع بیمه گذاران تعبیر و تفسیر کرد که در صورت بروز نتیجه ای که منجر به عدم فروش شود باید این مقاومت را در گوشه ای قابل رؤیت در صنعت بیمه نوشت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار