فروش سهام عدالت در بدترین شرایط ممکن صورت گرفت

آزاد سازی سهام عدالت به روش غیرمستقیم اگرچه این امکان و آزادی را به بانکها می داد تا هروقت که صلاح می دانند به فروش آن اقدام کنند اما دود حاصل از این تصمیم بدون شک در چشم سایرین رفت در حالیکه دولت می توانست حالا که قصد حمایت از بازار را د...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، ریزش شاخص کل در روزهای اخیر تعداد زیادی از فعالان این بازار را مجبور به فروش سهام خود کرده است که در این میان باید به عملکرد برخی از بانکها در فروش سهام عدالت نیز نقدهایی داشت. در شرایطی که سبد سهام عدالت این روزها با افت مواجه شده بسیاری از بانکها با فروش این سهام در واقع به ضرر صاحبان سهام عدالت دامن زدند این موضوع سبب شده تا جو روانی حاکم بر بازار تشدید شود. این مسئله در کنار سیاستهای حمایت از بازار تناقضی آشکار را به وجود می آورد و شائبه بسیاری از فعالان بازار سرمایه اینست که دولت تعمداً با دستکاری بازار و ارزان خریدن بسیاری از سهمهایی که در دولت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آنها نقش دارد نقدینگی لازم برای خرید سهام عدالت از طریق بانکها را برای خود فراهم کرده است و این بازی برد_برد برای دولت موجب شده تا بخشی از کمبود نقدینگی دولت جبران شود. آزاد سازی سهام عدالت به روش غیر مستقیم این امکان را برای بانکها به وجود آورد که هر موقع که دلشان خواست به فروش آن اقدام کنند اما مسئله اساسی کم و کیف چنین تصمیمی است.

افت نگران کننده شاخص کل در کنار حمایت حقوقی ها زمانی برای مردم قابل درک است که حداقل در خصوص تصمیم به فروش سهام عدالت عملکرد بهتری از بانکها را مشاهده می کردیم. فروش این سهام در بدترین روزهای بازار که البته به گفته بسیاری از کارشناسان مقطعی و گذراست سبب شده تا علاوه بر ارزان فروختن آن که موجب خسران برای دارندگان آن شده بازار بورس نیز به واسطه این وضعیت در شرایط بدتری قرار گیرد موضوعی که می توانست با درایت برخی از مدیران اتفاق نیفتد.

آزاد سازی سهام عدالت به روش غیرمستقیم اگرچه این امکان و آزادی را به بانکها می داد تا هروقت که صلاح می دانند به فروش آن اقدام کنند اما دود حاصل از این تصمیم بدون شک در چشم سایرین رفت در حالیکه دولت می توانست حالا که قصد حمایت از بازار را دارد از بانکها بخواهد تا از فروش این سهام در شرایطی که بازار به شدت دارای جو روانی است خودداری کنند.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار