فعال شدن گسل کشف رود علت زلزله قوچان

رییس مرکز زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، منطقه قوچان تا مشهد را منطقه مهم از لحاظ لرزه خیزی دانست و گفت: در این منطقه گسل مهم و فعال "کشف رود" وجود دارد که احتمالا شاخه‌های این گسل مسبب زلزله امروز قوچان بوده است.

به گزارش رصد روز، دکتر علی بیت اللهی با اشاره به زلزله امروز ۲۲ شهریورماه در قوچان استان خراسان رضوی، افزود: در ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه امروز بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ۳۰ کیلومتری شرق قوچان استان خراسان رضوی زلزله‌ای با بزرگی ۵.۲ رخ داده است.

وی افزود: این ناحیه از کشور از نظر لرزه‌خیزی بسیار مهم است؛ چرا که امتداد گسل‌هایی است که تا مجاورت کلانشهر مشهد گسترده و شهر‌های پر جمعیتی در این منطقه ایجاد شده است.

بیت اللهی، زلزله امروز قوچان را در دسته زلزله‌های متوسط دانست و خاطر نشان کرد: خوشبختانه منطقه وقوع زمینلرزه ۵.۲ امروز، در منطقه کوهستانی مرتفع است که از نظر سکونتگاه‌های شهری و روستایی خلوت است، ولی بر اساس استعلامی که از مسوولان محلی داشتیم، در روستا‌هایی مانند “ددانلو” که ۳۷۸ نفر جمعیت دارد، گزارش‌هایی مبنی بر ترک خوردگی ساختمان‌های روستایی، ارسال شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در نزدیکی رومرکز زلزله ۵.۲ قوچان، گسل “کشف رود” قرار دارد، اظهار کرد: احتمالا شاخه‌های جانبی این گسل که تا مشهد امتداد دارد، مسبب زلزله امروز این منطقه است.

وی تاکید کرد: تا کنون ۴ پسلرزه بیش از ۲.۵ در این منطقه رخ داده است و احتمالا ادامه داشته باشد، ولی این زمین لرزه، زلزله بزرگی نیست که پسلرزه‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

بیت اللهی توجه به ساخت و ساز در مراکز جمعیتی را از مهمترین نکات درباره رخداد‌های لرزه‌ای عنوان کرد و یادآور شد: کل واحد‌های ایجاد شده در ۵۰ کیلومتری رومرکز زلزله ۵.۲ قوچان، حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی می‌شود که شامل مراکز شهری و روستایی می‌شود و از این تعداد ۶۴ هزار واحد مسکونی، فاقد اسکلت هستند، به این معنا که این سازه‌های فاقد اسکلت در برابر زلزله‌های بزرگتر، مقاومت زیادی ندارند.

به گفته وی، تعداد ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی منطقه رومرکز زلزله امروز قوچان بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۵ است.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع پسلرزه بزرگ بالا نیست، گفت:، ولی گسل مسبب زلزله امروز، یک گسل بسیار فعال و کاری است که توان ایجاد زلزله‌های بزرگتر را دارد، از این رو باید از منطقه قوچان تا مشهد، مورد توجه قرار گیرد و توصیه می‌شود در زمینه ارتقای کیفیت ساخت و ساز توجه لازم صورت گیرد.

بیت اللهی به بیان سابقه لرزه خیزی این منطقه پرداخت و اظهار کرد: اطلاعات حاصل از ایستگاه‌های لرزه نگاری جدید که در ۱۵ سال اخیر در این منطقه نصب و داده‌های لرزه نگاری در آن ثبت شده است، نشان می‌دهد که در این مدت تعداد ۵۱۰ زمینلرزه بالای ۲.۵ در این منطقه رخ داده و نشان می‌دهد که این منطقه لرزه خیز است و لازم است اقدامات ویژه انجام شود که عمده‌ترین آن‌ها توجه به ساخت و ساز‌ها به ویژه روستایی است.

وی با اشاره به گسترش شبکه شتابنگاری در خراسان رضوی، گفت: در این منطقه از سوی مرکز تحقیقات چندین ایستگاه شتابنگاری در مشهد و اطراف آن نصب شده است.

گسل کشف رود، با راستای خمدار شمال باختر- جنوب خاور و درازای حدود ۱۶۴ کیلومتر است و به موازات رشته کوه‌های کپه داغ و کناره شمالی دشت مشهد کشیده شده و به روشنی رسوبات آبرفتی کواترنر دشت را برش می‌دهد.

این گسل در بخش‌های شمال باختر خود از شمال روستای رادکان و شهرستان چناران و روستای چشمه گیلاس و در بخش‌های جنوب خاور از شمال روستا‌های نریمانی و کنه بیست می‌گذرد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار