فوری/ توقف روند پرداخت وام شبکه بانکی

به گزارش رصد روز، طی چند ماه اخیر بررسی‌های میدانی شبکه بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان کاهش یافته است، نبود اعتبار کافی برای دادن وام، کاهش سپرده‌گذاری مشتریان و توقف اعطای وام از سوی بانک مرکزی بهانه‌هایی است که بانک‌ها ...

به گزارش رصد روز، طی چند ماه اخیر بررسی‌های میدانی شبکه بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان کاهش یافته است، نبود اعتبار کافی برای دادن وام، کاهش سپرده‌گذاری مشتریان و توقف اعطای وام از سوی بانک مرکزی بهانه‌هایی است که بانک‌ها برای انجام ندادن تکلیف قانونی و ذاتی خود عنوان می‌کنند و از انجام این وظیفه قانونی خود شانه خالی کنند.

البته شبکه بانکی مدعی هستند که منبع درآمد آنها جذب سپرده‌گذاری و اعطای تسهیلات و سود وام‌هایی است که از مشتریان خود دریافت می‌کنند بنابراین تنها دلیل آنها در عدم پرداخت تسهیلات نبود منابع و اعتبار لازم در این امر است.

این در حالی است که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات کلان به مشتریان خاص بهانه‌ای ندارند و در اسرع وقت، بدون مانع تراشی و به سهولت به افراد و شرکت‌های سفارش شده که طی سال‌های گذشته کارنامه خوبی نیز در بازپرداخت تسهیلات نداشتند وام می‌دهند.

واکنش معاون بانکی وزیر امور اقتصادی در باره سرپیچی بانک‌ها در اعطای تسهیلات شبکه بانکی قابل توجه بود و سید عباس حسینی تاکید کرد که پرداخت تسهیلات در نظام بانکی متوقف نشده و بانک‌ها می‌توانند پس از تامین مالی به تعهدات خود عمل کنند و این روند تا پایان سال ادامه دارد و میزان پرداخت‌ها هم از سال گذشته بیشتر خواهد شد.

وی همچنین در خصوص اعطای تسهیلات در قبال سپرده‌گذاری نزد بانک نیز تصریح کرد که بانک مرکزی اخذ سپرده برای پرداخت تسهیلات را ممنوع اعلام کرده است.

معاون وزیر اقتصاد مدعی شد که بانک‌ها تحت پوشش سیاست‌های وزارت اقتصاد به وظایف خود عمل می‌کنند و سیاست‌های دولت را اجرایی می‌کنند.

براساس این گزارش، عباس حسینی پیش از این در جلسه با نمایندگان استان‌های شمالی کشور اعلام کرد که از بهمن ماه سال گذشته تا مهر ماه امسال رقمی نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان به یک میلیون نفر پرداخت شده که بسیار قابل توجه است و در تاریخ بانکداری این میزان پرداخت نشده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار