قیمت غذا در جهان به بیشترین میزان ۷ سال گذشته افزایش یافت

آژانس غذایی ملل متحد اعلام کرد: شاخص قیمت غذا در جهان به بیشترین میزان از سال 2014 تاکنون رسید.

به گزارش رصد روز، به نقل از رویترز، آژانس غذایی ملل متحد امروز پنج‌شنبه اعلام کرد قیمت جهانی غذا با رشد هشتمین ماه متوالی درماه ژانویه نیز افزایش یافت و به بیشترین رقم از ما جولای ۲۰۱۴ تاکنون رسید در این میان غلات، شکر و دانه‌های روغنی پیشتازان قیمت بودند.

براساس شاخص قیمت غذایی سازمان کشاورزی و غذا که ماهانه تغییرات سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را برآورد می‌کند، به رقم ۱۱۳.۳ واحد در ماه گذشته رسید که این رقم در ماه پیش از  آن ۱۰۸.۶ بود.

فائو در بیانیه‌ای اعلام کرد که برداشت غلات در جهان در سال ۲۰۲۰ به رکورد تاریخی رسیده اما هشدار داد که کاهش شدیدی در ذخایر ایجاد شده و نیز واردات غیرمنتظره و بیش از اندازه‌ای هم از سوی کشور چین وجود داشته است.

شاخص قیمت غلات براساس اعلام فائو در ماه ژانویه به صورت نقطه ماه به ماه به رقم ۷.۱ درصد رسید که در این میان ذرت بیشترین تأثیر را در افزایش قیمت جهانی غلات داشت. قیمت ذرت با ۱۱.۳ درصد افزایش در یک ماه به ۴۲.۳ درصد بالاتر از رقم سال گذشته رسید که در این میان چین بیشترین واردات را داشت.

قیمت گندم ۶.۸ درصد افزایش یافت که بیشتر به دلیل افزایش تقاضا و انتظاراتی که برای کاهش خرید از روسیه به دلیل اعمال عوارض صادراتی این کشور داشتند ایجاد شد. روسیه در ماه مارس عوارض صادرات محصولات کشاورزی خود را دو برابر کرد.

بر اساس این گزارش قیمت شکر ۸.۱ درصد افزایش یافت و نگرانی‌هایی درباره وخیم شدن چشم انداز این محصول در اتحادیه اروپا، روسیه، تایلند و آمریکای جنوبی ایجاد کرد.

شاخص دانه‌های روغنی هم ۵.۸ درصد رشد کرد و به بیشترین رقم از ماه می ۲۰۱۲ تاکنون رسید. افزایش قیمت سویا با کاهش فرصت‌های صادراتی و ادامه‌دار شدن تنش‌ها در آرژانتین ایجاد شد. قیمت محصولات لبنی نیز ۱.۶ درصد رشد کرد که این مسئله با افزایش واردات از سوی چین در آستانه تعطیلات سال نوی این کشور اتفاق افتاد. شاخص قیمت گوشت هم رشد یک درصدی را ثبت کرد که در این میان واردات مرغ به ویژه از برزیل و نیز شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان که صادرات را تحت فشار قرار داده بود به افزایش قیمت منجر شد.

سازمان خواروبار جهانی فائو پیش‌بینی کرده تجارت جهانی غلات در سال ۲۰۲۰/۲۱ به میزان ۱۰.۶ میلیون تن افزایش یافته و به ۴۶۵.۲ میلیون تن برسد که افزایش ۵.۷ درصدی نسبت به سال قبل خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی شده است که تجارت در همه اقلام غلات نظیر گندم، جو، ذرت در سال جاری افزایش یابد.

افزایش قیمت گندم علیرغم افزایش جهانی تولید و نیز افزایش واردات محصولات استراتژیک از سوی برخی کشورها نظیر چین و همچنین دو برابر کردن عوارض صادراتی محصولات کشاورزی از سوی روسیه نشان میدهد که کشورهای جهان به مسئله تامین امنیت غذایی بویژه در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ بسیار حساس هستند.

نکته دیگر اینکه به همان نسبت که به افزایش ذخایر خود تلاش کنند برنامه های گسترده ای برای افزایش تولیدات کشاورزی خود دارند به طوری که روسیه تولید غلات و گندم خود را چند برابر کرده است.

صندوق بین المللی پول هم در گزارش اخیر خود به سرمایه گذاری روی بخش کشاورزی تاکید کرده و به کشور چین توصیه کرده اگر می خواهد رشد اقتصادی پایداری در سال آینده داشته باشد باید روی بخش کشاورزی بیشتر سرمایه گذاری کند.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط