لغو پروازهای ایران پس از اعلام ابتلای ۲۵ میلیون نفر به کرونا / بعید است به مسافران کانکشن خسارت بدهند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: ترکیه 4 ساعت قبل از انجام پروازها، لغو پرواز ایرانی‌ها را اعلام کرد و این ممنوعیت‌ها طبق مقررات حق هر کشوری محسوب می‌شود.

به گزارش رصد روز ، هفته گذشته برخی از شرکت‌های هواپیمایی طبق شرایط و الزاماتی که کشور ترکیه لحاظ و اعلام کرده‌ بود نسبت به فروش بلیت استانبول اقدام کردند. بلیت‌ها هم به فروش رفت. پروازها به ترکیه از شب بیست و هشتم تیرماه آغاز می‌شد.

صبح همان روز رییس جمهوری کشورمان در سخنرانی خود از ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا خبر داد. چند ساعت بعد در حالی چیزی به برقراری پروازهای تهران- استانبول باقی نمانده بود، ترکیه تمام پروازهای ایرانیان را به کشور خود را لغو کرد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا بین انتشار خبر ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا و لغو پروازهای ترکیه ارتباطی وجود دارد و ترکیه چه دلیلی را برای لغو پروازها اعلام‌کرده، گفت: از دلایل ترکیه برای لغو نگهانی پروازها بی‌اطلاعیم.

وی ادامه داد: به طور ناگهانی ساعت ۲۰ روز شنبه ترکیه به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعلام کرد که از ساعت ۱۲ شب از  پذیرش مسافران ایرانی خودداری می‌کنیم. البته این تصمیم فقط برای ایرانی‌ها نبود، ترکیه پروازهای افغانستان را هم لغو کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ترکیه ۴ ساعت قبل از انجام پروازها اعلام کرد که پروازها لغو شده‌اند، گفت: از آنجایی که شرکت‌های هواپیمایی تعهداتی به مسافران خود دارند اگر قرار است محدودیت یا ممنوعیتی اعمال شود؛ موضوع زمان بسیار اهمیت دارد و باید در جریان این موضوع، ایرلاین‌ها هیچ زمانی نداشتند.

اسعدی سامانی افزود: گفته می‌شود به دلیل  موضوعات مرتبط با شیوع ویروس کرونا، ترکیه مجددا پروازهای ایران را ا محدود کرد و مسافران باید بدانند که بحران کرونا یک مساله جهانی است.

وی با بیان اینکه البته با توجه به شرایط انجام پروازهای ترکیه، مسافران این پروازها محدود بودند، ادامه داد: تنها کسانی می‌توانستند مسافران پروازهای ترکیه باشند که ویزای اقامت دائم یا ویزای کار داشتند بنابراین با توجه به این محدودیت‌ها مسافران هم محدود بودند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: طبیعتا شرکت‌های هواپیمایی این پروازها هزینه بلیت‌‌ها را باید مسترد کنند اما مسافران می‌توانند این اعتبار را نزد ایرلاین‌‌ها نگه دارند و زمانی که پروازها مجددا برقرار شد از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در این صورت از آنجایی که بلیت پروازهای خارجی بر اساس قیمت دلار نرخ‌گذاری می‌شوند، نوسان نرخ ارز بر ارزش این اعتبار تاثیرگذار نخواهد بود، اظهار داشت: از آنجایی که رقم بلیت ترکیه عدد بالایی نیست بعید می‌دانم نوسانات ارزی در این موضوع تاثیر گذار باشد.

اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که آیا مسافران می‌توانند غرامت از دست دادن پروازهای کانکشن از ترکیه را دریافت کنند، گفت: مسافران باید متوجه باشند که انجام این پروازها و مدیریت این موضوع از اختیار ایرلاین‌های داخلی خارج بوده و در این جریان خسارتی هم به ایرلاین‌ها وارد شده است. به هر حال می‌توانند از طریق سازمان هواپیمایی با ارایه مستندات، بحث دریافت خسارت برای از دست دادن پروازهای کانکشن را پیگیری کنند اما بعید می‌دانم بتوانند خسارت بگیرند.

دبیر انجمن شرکت‌ها هواپیمایی همچنین با اشاره به عملکرد ترکیه اظهار داشت: ترکیه اقدام خارج از عرفی انجام نداده‌ است. هر کشوری می‌تواند بر اساس مقررات خود این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را اعمال کند و این موضوعات در اختیار کشورها است، ما هم می‌توانیم تصمیم بگیریم که اجازه ورود پرواز یک کشوری را ندهیم. این حقی است که برای هر کشوری وجود دارد.

 

 

ایلنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار