به گزارش رصد روز،  واردات خودروهای سواری کارکرده با اظهارات عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد مرحله جدیدی شد. غلامرضا مصباحی مقدم در این باره گفت دولت برای واردات خودروهای کارکرده نیاز به اخذ مجوز از هیچ مرجعی ندارد.

اظهارات این عضو هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی مطرح می شود که این هیات با مجوز نمایندگان مجلس به دولت برای واردات خودروهای سواری دست دوم که در بخش احکام لایحه بودجه صادر شده بود، مخالفت کرد. بهارستان نشینان نیز بعد از مخالفت اعضای هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجوز واردات خودروهای سواری دست دوم را لغو کردند.

مصباحی مقدم دلیل مخالفت هیات عالی نظارت را نحوی صدور مجوز مجلس برای واردات خودروهای دست دوم عنوان می کند. این عضو هیات عالی نظارت می گوید در مورد خودروهای کارکرده موضوع اصلی این است که قانون‌گذاری مجلس نباید ذیل تصویب بودجه سنواتی صورت گیرد.

مصباحی مقدام ادامه می هد وقتی در سیاست‌گذاری‌های کلان تصریح شده است که لایحه بودجه سنواتی صرفاً باید شامل درآمدها و هزینه‌های دولت باشد و نه قانون جدید، بنابراین وضع قانون جدید ذیل تصویب سالیانه کار اشتباهی است.

این عضو هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره راه صحیح مجوز مجلس برای واردات خودروهای دست دوم می گوید اگر نمایندگان بخواهند خارج از بودجه در رابطه با واردات خودروهای کارکرده، قانون‌گذاری کند، مجمع تشخیص در صورت تأیید شورای نگهبان ایرادی به آن وارد نمی‌کند.

آن طور که مصباحی مقدم به تسنیم می گوید ایراد هیئت عالی نظارت مجمع به مصوبه واردات خودرو شکلی است و مجمع به‌هیچ‌وجه با اصل واردات خودرو مخالفتی ندارد. این عضو هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه می دهد دولت این اختیار را دارد که بدون اخذ مجوز از هیچ یک از مراجع از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین و اجرایی کند و هیچ مانعی در این رابطه وجود ندارد.

پیش تر وزیر صمت نیز به بحث واردات خودروهای دست دوم اشاره داشته است. رضا فاطمی امین گفت از مراجع بالادستی مجوزی برای واردات خودرو اخذ شده و به زودی این جریان تسهیل می شود.

باید منتظر ماند و دید وزارت صمت واردات خودروهای دست دوم را در دستورکار قرار می دهد یا اینکه در دقیقه نود باز هم جلوی واردات خودروهای سواری دست دوم گرفته می شود؟