محدودیت های جدید استفاده از مترو تهران اعلام شد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به وضعیت امیکرون در کشور و قرمز شدن شرایط تهران به لحاظ کرونا گفت: تمهیداتی اندیشیده شده است تا مسافران واکسن‌گریز یا کسانی که مبتلا به کرونا هستند کد ملی و نامشان از طریق سامانه «ایران من» بر...

به گزارش رصد روز، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به وضعیت امیکرون در کشور و قرمز شدن شرایط تهران به لحاظ کرونا گفت: تمهیداتی اندیشیده شده است تا مسافران واکسن‌گریز یا کسانی که مبتلا به کرونا هستند کد ملی و نامشان از طریق سامانه «ایران من» برای شرکت بهره‌برداری مترو ارسال شود و بدین‌ترتیب این افراد امکان تردد در مترو را نخواهند داشت.

 تهران بیش از یک هفته است که به لحاظ شیوع کرونا وارد وضعیت قرمز شده و آمار متوفیان و مبتلایان به صورت تصاعدی رو به افزایش است.

شیپور امیکرون مدتی است در شهرهای مختلف از جمله پایتخت به صدا درآمده، هرچند جولان کرونا در تهران سبب کاهش آمار مسافران شهر زیرزمینی در پایتخت شده و در حال حاضر علاقه تهرانی‌ها به استفاده از مترو به دلیل شرایط کرونایی کاهش یافته است ولی به طور کلی مترو اولویت اصلی بسیاری از مردم پایتخت برای تردد در سطح شهر محسوب می‌شود به طوری که قبل از شیوع کرونا میانگین روزانه تا ۲ میلیون سفر از طریق مترو تهران صورت می‌گرفت.

اکنون شهر زیرزمینی با حداکثر ظرفیت مشغول فعالیت است و به نظر می‌رسد تنها راهکار مقابله با ویروس کرونا در مترو افزایش واگن و قطارها یا کاهش سرفاصله حرکت قطارها بوده تا از این طریق فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر باشد.

توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه‌یافتگی شهرها محسوب می‌شود.

اما اکنون مترو با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می‌کند و آن هم نیاز به تعمیرات واگن‌ها و سایر تجهیزات است، موضوعی که توجه به آن ایمنی شهروندان را به همراه دارد و باید فکر اساسی برای آن کرد. مسئولان مترو می‌گویند حدود ۷۰۰ واگن باید نوسازی و اورهال شود و وضعیت ۸۸ پله برقی هم نامساعد است ولی این موضوع نیاز به اعتبار و بودجه دارد. بودجه‌ای که این روزها در شورای شهر تهران بسیار مورد بحث است و کش و قوس‌های فراوانی برای آن وجود دارد.

بررسی لایحه  بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بخش منابع و درآمدها ۱۲ بهمن در صحن شورای شهر تهران انجام گرفت و اعضای شورای شهر نظراتشان را به صورت موافق و مخالف مطرح کردند. پس از صحبت‌های علیرضا زاکانی، شهردار تهران با پیشنهاد حبیب کاشانی برای  بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان مطرح و به رای گذاشته شد.

سرانجام با ۱۷ رای موافق سقف بودجه شهرداری با ۵۰ هزار میلیارد تومان  در شورای شهر تهران تصویب شد. البته لایحه بودجه پیشنهادی که از سوی علیرضا زاکانی به شورای شهر ارائه شده بود بیش از ۵۶ هزار میلیارد تومان بود.

حالا موضوع همچنان بر سر بودجه داغ است هم در شهرداری و شورا و هم در دولت و مجلس؛ مدیران مترو می‌گویند باید به فکر چاره بود و جهادی و انقلابی برای شهر زیرزمینی فکری کرد. فکری اساسی که هم گره‌گشای تردد شهروندان باشد و هم مشکل ترافیک و آلودگی هوا را برطرف کند.

بر همین اساس درباره موضوعات مختلف در شهرزیرزمینی از جمله میزان بودجه حمل و نقل عمومی در دولت و شهرداری، اورهال قطارهای مترو، نوسازی تجهیزات، هشدار درباره وضعیت پله‌های برقی، ممنوعیت ورود مسافران کرونا مثبت به مترو و تمهیدات شهرزیرزمینی برای مسافران در شرایط امیکرون و… با مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

موضوع بودجه کشور و شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۱ مورد نقد بسیاری از طرفداران حمل و نقل عمومی و کارشناسان مربوطه در این زمینه است.

نظر شما در این زمینه چییست؟ 

ببینید، به طور کلی درباره لایحه بودجه مربوط به حمل و نقل عمومی دو مسئله وجود دارد یکی لایحه بودجه دولت که باید مجلس اقدامات مربوطه با پیگیری کند و ما از طریق رایزنی با برخی از نمایندگان مانند نمایندگان کمیسیون تلفیق این مسئله را مورد توجه جدی قرار داده‌ایم و امیدواریم اتفاقات خوبی به وقوع بپیوندند و موارد مغفول در حوزه حمل ونقل عمومی که سال‌ها مورد توجه جدی نبوده است مانند اورهال واگن‌های مترو و وضعیت اتوبوس‌ها مورد توجه قرار گیرد.

دیگر مساله بودجه شهرداری‌ها است که باید اقداماتی را با همکاری شورای شهر برای حمل و نقل عمومی انجام دهند.

کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران و به طور کلی اعضای شورا باید براساس میزان بودجه، هوشمندسازی شهر و اولویت‌بندی‌ها را مدنظر قرار دهند که قطعا حمل و نقل عمومی از اولویت‌های نخست شهر تهران محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه رویکرد شهردار تهران در حوزه مترو به این صورت است که آمار سفرها را طی چهار سال آینده به ۱۰ میلیون سفر در روز در شهر زیرزمینی برسانیم، توجه به مسئله بودجه حمل و نقل عمومی ضرورت دارد.

میزان بودجه مصوب شورای ششم برای حمل و نقل عمومی در سال آینده چقدر است؟

براساس جلسه‌ای که هفته گذشته در صحن شورای شهر حاصل شد، هر چند که تغییراتی مدنظر شورای شهری‌ها بود، ولی حوزه حمل و نقل عمومی باید مورد توجه جدی باشد. کل بودجه حدود ۵۱ درصد نسبت به بودجه اصلاحیه سال قبل روند افزایشی داشت و حوزه حمل و نقل عمومی نیز بودجه آن ۳۲ درصد بیشتر شده بود، ولی به نظر ما برای اینکه حمل و نقل عمومی توسعه یابد و اورهال قطارها و اتوبوسرانی سرعت گیرد، این بودجه ۳۳ درصدی کافی نیست و باید حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد رقم بودجه حمل و نقل عمومی نسبت به سال قبل بیشتر شود.

چه تعداد قطارهای مترو نیاز به اورهال و بهسازی دارد؟

براساس بررسی‌های دقیق صورت گرفته، ۶۱ رام قطار در خطوط مختلف متروی تهران نیاز به اورهال دارد و به عبارتی ۷۰۰ واگن باید نوسازی و اورهال شود. برای این کار ۲ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است و اگر اعتبار مورد نیاز فراهم شود، مسئله اورهال قطارها یک‌سال و نیم زمان می‌برد.

به نظرم باید اولویت‌ها را در حوزه بودجه دقیق مدنظر قرار دهیم و با توجه به اینکه هر کیلومتر متراژ توسعه تونل و زیرساخت مترو براساس بررسی‌های موجود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، می‌توان کیفیت ناوگان را مدنظر گرفت و با هزینه کمتر فعلا بحث اورهال و تعمیر تجهیزات را در اولویت قرار داد.

وضعیت ریل‌های مترو، هواسازها و پله‌های برقی‌ چگونه است؟

بخشی از ریل‌ها، هواسازها، پله‌های برقی و… دچار آسیب شده است و ممکن است هر لحظه ایمنی خود را از دست بدهد. به طور مثال؛ ۸۸ پله برقی ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی و تعمیر قرار گیرد و به طورکلی هزینه بهسازی در مترو حدود یک‌ونیم میلیارد تومان خواهد بود و ما با حدود  حدود ۱۵۰ میلیارد تومان می‌توان مشکل پله‌برقی را در گام نخست حل کنیم. آسیب به شهروندان از طریق پله‌برقی‌های نیاز به تعمیر در مرز هشدار است و ضرورت دارد که ساخت ایستگاه جدید را متوقف کنیم و به سمت اورهال و تجهیز مترو رویم.

گفته می‌شود رفع کمبود پایانه در تردد قطارها بسیار حائز اهمیت است؟ نظر شما در این زمینه چگونه بوده و آیا پیشنهاداتی در این راستا مطرح شده است؟

بله، قطعا پایانه خطوط مترو بسیار ساخت آن حائز اهمیت است و مثلاً خط ۳، ۶ و ۷ پایانه ندارد و اگر این پایانه‌ها ساخته شود می‌توان سرفاصله حرکت قطارها را در این خطوط بدون افزایش تعداد قطار کوتاه کنیم و به عبارتی بدون اضافه کردن واگن، مشکل سرفاصله قطارها را برطرف کنیم.

نتایج بهبود حمل و نقل عمومی بسیار حائز اهمیت است و بارها از سوی مدیران این حوزه مورد تاکید قرار گرفته است به نظر شما اکنون اورهال و تعمیرات واگن‌های مترو مقدم است یا توسعه خطوط؟

ایمنی مسافر مهم‌ترین اتفاقی است که باید مورد توجه قرار گیرد. متروی تهران اگر مورد توجه باشد، هم بحث آلودگی و هم بحث مشکل ترافیک برطرف می‌شود و راهی به نظرم وجود ندارد غیر از اینکه به کیفیت زندگی در شهر زیرزمینی توجه کنیم و  ضرورت دارد بر همین اساس بخشی از هزینه‌ها را برای تعمیر و نگهداری قطارها و تجهیزات درنظر گیریم تا سرمایه‌های ملی از بین نرود و از طرفی به کاهش مصرف سوخت کمک کنیم و با این اقدام تردد شهروندان از طریق حمل و نقل عمومی تسهیل شود. مسئولین در این زمینه آگاهی دارند ما هم نظراتمان را مطرح کرده‌ایم،‌ ولی برای تخصیص بودجه دچار مشکل هستیم و امیدواریم  اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی رخ دهد.

از مباحث اصلی که در حال حاضر وجود دارد کمبود قطعات و نیاز به اورهال واگن‌های مترو است مدیریت شهری جدید این مسأله را در اولویت کاری خود قرار داده و تلاش شده که به صورت دقیق این مسأله مدنظر باشد که امیدواریم گره‌گشایی‌ها با همکاری دولت هر چه سریع‌تر به وقوع بپیوندد و با هم‌افزایی مجلس، دولت و مدیریت شهری شاهد بهبود هر چه بهتر وضعیت حمل و نقل عمومی باشیم.

رایزنی‌ها با اعضای شورای شهر برای رفع مشکلات حمل و نقل عمومی چگونه پیش رفته است؟

ما با همه اعضای شورای شهر صحبت کرده‌ایم. آنها رویکرد و نظرشان نسبت به اولویت قرار دادن اورهال قطارها و بهسازی مترو مثبت است. کمیسیون حمل و نقل و عمران هم توجه ویژه‌ای به این رویکرد داشته ولی عملاً باید ببینیم که خروجی رایزنی‌ها به کجا می‌رسد.

سویه امیکرون در حال جولان است و در فضاهایی مانند مترو این ویروس می‌تواند منشا انتقال باشد برای پیشگیری از این مساله چه برنامه‌ای در پیش دارید؟

متاسفانه دوباره مدتی است آمار مبتلایان و متوفیان کرونا افزایش یافته و اتخاذ تمهیدات ویژه امری ضروری محسوب می‌شود.

ما به این موضوع اهتمام داشته‌ایم و با توجه به وضعیت امیکرون در کشور و قرمز شدن شرایط تهران به لحاظ کرونا، مصوبه خوبی با توجه به حمایت وزیر کشور و از طریق استانداری داشته‌ایم و بر همین اساس، مسافران واکسن‌گریز یا کسانی که مبتلا به کرونا هستند کد ملی و نامشان از طریق سامانه «ایران من» برای شرکت بهره‌برداری مترو ارسال خواهد شد به عبارتی با اتصال این سامانه به سامانه فروش بلیت مترو این افراد امکان تردد در مترو را نخواهند داشت و ان‌شاءالله تا هفته آینده به دستور وزیر کشور و استاندار «سامانه ایران من» به سامانه فروش بلیت متصل خواهد شد. همچنین از ورود افرادی که ماسک نمی‌زنند در مترو جلوگیری می‌شود مگر اینکه نسبت به تهیه ماسک اقدام کنند.

شرایط تهویه و هواسازهای مترو چگونه است؟

در زمینه هواسازها هم اقدامات خوبی آغاز شده است.فیلترهای هپا، اولپا در داخل قطارهای مترو استفاده شده تا هوا را فیلتر و هوای پاک در محیط دمیده شود. همچنین روش‌های ضد عفونی به روش کلد پلاسما یا پلاسمای سرد، اوزون، مواد ضدعفونی نانوسیلور در برخی خطوط و ایستگاه‌ها به صورت پایلوت در حال استفاده است و اگر نتیجه‌بخشی خوبی داشته باشد آن را به سایر ایستگاه‌ها تسری می‌دهیم.

 همشهری‌آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار