محدودیت یک‌ماهه فعالیت همه مشاغل به جز گروه یک از ساعت ۱۸ به بعد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از محدودیت یک‌ماهه فعالیت همه مشاغل به جز گروه یک از ساعت ۱۸ به بعد خبر داد.

به گزارش رصد روز ،«علیرضا رییسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: با حضور ریاست جمهوری و همه اعضا جلسه برگزار شد. با خیز جدیدی از بیماری در اروپا و آمریکا روبرو هستیم و وضعیت در کشور ما نیز مطلوب نیست و بیماری رو به افزایش است و همه استان‌ها درگیر هستند. کادر بهداشت و درمان مشغول خدمات رسانی هستند و امیدواریم مردم در این زمینه همکاری و همراهی داشته باشند.

وی ادامه داد: تا ساعت ۱۲ شب جمعه طرح منع ترد در ۲۵ استان برقرار شد و همکاری خوبی صورت گرفت و گزارش‌ها حاکی از همراهی مردم بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور گفت: یکی از بحث‌های اصلی که ما از روز دوشنبه شروع خواهیم کرد بحث محله‌محور کردن مقابله با کرونا است، ما برنامه‌ای تحت عنوان بسیج محله با همکاری خانواده‌ها و بسیج در محلات آغاز خواهیم کرد که این طرح بسیار جامع است و با همکاری بسیج انجام می‌شود.

وی همچنین از طرح ممنوعیت مشاغل از ساعت ۱۸ خبر داد و گفت: از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر از ساعت ۱۸ به مدت یک ماه هر روز محدودیت اعمال می‌شود و همه مراکز به جز مراکز ضروری تعطیل خواهند شد و صرفا رده‌های شغلی شماره یک مانند آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها و.. اجازه فعالیت دارند.

وی ادامه داد: مراکز ضروری هم جزو مشاغل شماره یک شامل مراکزی مانند درمانی، داروخانه‌ها، امداد و نجات، آتش‌نشانی‌ها، آمبولانس‌ها و مراکزی که سرویس‌های عمومی مثل آب، برق، تلفن و مواد غذایی را در اختیار افراد قرار می‌دهند، هستند همچنین مراکز توزیع مواد غذایی هم مثل سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای جزء این گروه بوده و می‌توانند فعالیت داشته باشند.

رئیسی افزود: بقیه مشاغل همه در ساعت اعلام شده تعطیل خواهند بود و به هیچ وجه فعالیت نخواهند داشت، بنابراین این تصمیم یکی از تصمیمات بسیار مهمی است که به مدت یک ماه به عنوان اعمال محدودیت جدی در نظر گرفته شده و مطمئنم با همکاری مردم بسیار در قطع زنجیره‌ این بیماری تاثیر خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به حمایت آقای رئیس‌جمهور ما خوشبختانه میزان انجام تست را به ۴۰ هزار تست در روز رساندیم و به زودی با توجه به اینکه در داخل کشور تست‌های سریع، ساخته می‌شود و هم به مقدار زیادی تست وارد کشور می‌کنیم، می‌توانیم تعداد تست را بالا ببریم که خاصیت این تست‌ها این است که ۲۰ الی ۲۵ دقیقه جواب آن آماده می شود.

سخنگوی ستاد ملی افزود: با توجه به اینکه، این تست‌ها نیاز به دستگاه و مهارت خاصی ندارد می‌تواند بسیار در قطع زنجیره بیماری به ما کمک کند و ما امید داریم که در مراکزمان تعداد آزمایش‌گاه‌های فعلی را به بالای ۱۲۰۰ برسانیم و تعداد تست‌ها را در روستاها افزایش خواهیم داد که گام بسیار مهمی برای ما خواهد بود، طبق پیش‌بینی حتی می‌توانیم با همین تست‌های سریع به ۷۰ الی ۸۰ هزار تست در روز دسترسی پیدا کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: همان طور که می‌دانید ۸۹ شهرستان در وضعیت بحرانی هستند و در محدودیت بسیار بالایی قرار دارند و ۴۳ تا از شهرستان‌هایی که در این محدودیت‌ها قرار دارند در همین هفته یعنی تا سه شنبه محدودیت‌هایشان به پایان می‌رسد و آن ۴۳ شهرستانی که ابتدا شروع کردیم خوشبختانه نتایج بسیار خوبی داده است و همکاری های خوبی هم صورت گرفت.

رئیسی افزود: ۴۶ شهرستان دیگر هم که محدودیت‌شان ادامه دارد و تا جمعه‌ این هفته محدودیت‌های مشاغل گروه ۳ و ۴ ادامه خواهد داشت.

وی گفت: امروز در جلسه در مورد موضوع مهمی صحبت شد که آن بحث مهم تهویه هوا است، اگر در هوای بسته افراد کنار هم جمع شوند که تهویه مناسبی نداشته باشد، متاسفانه این بیماری بسیار شدیدتر منتقل می‌شود و تحقیقاتی هم که در نیا صورت گرفته مشخص شده ۳۱ درصد درگیری‌های به خاطر دورهمی‌ها است، تحقیقات کشور ما هم همین را نشان می‌دهد که دورهمی‌های خانوادگی یکی از دلایل اصلی مبتلا محسوب می‌شود و کانون‌های اصلی است.

سخنگوی ستاد ملی افزود: با توجه به سرد شدن هوا تاکید می‌کنیم که مردم این موضوع را مدنظر قرار دهند، اگر یک فرد مثبت بدون علامت در جمع خانواده وجود داشته باشد بعد از ۲ الی ۳ ساعت نهایتاً ۴ ساعت تمام اعضا را مبتلا خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

ایلنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار