مدت زمان ترخیص کالا کاهش یافت

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در دو سال گذشته مدت زمان اظهار گمرکی تا ترخیص از ۳۰ روز به ۳ روز کاهش پیدا کرده‌ است.

به گزارش رصد روز، فرهاد دژپسند درباره وضعیت ماندگاری کالا در گمرکات و کاهش میزان این ماندگاری و تسریع روند ترخیص اظهار کرد: یک اشتباه مصطلحی وجود دارد مبنی بر اینکه از بندر تا پایانه تا خارج از بندر را گمرک تلقی می‌کنند. زمانی می‌توان گفت کالا تحت مسئولیت گمرک است که اظهار گمرکی صورت گرفته‌ باشد.

وی گفت: بنابراین آنچه که در پایانه‌ها، بنادر فرودگاه‌ها موجود است، لزوما گمرکی نیستند. به ویژه در سه سال گذشته ممکن است برخی از کالاها به دلیل‌ عدم تایید منشا ارز یا اینکه به دلیل‌عدم انطباق با گروه‌های کالایی در این محل‌ها مانده باشند. می‌دانید که عموما گروه چهارم ممنوع‌الورود هستند و کسی که کالایی از گروه چهار وارد کرده یعنی بدون انجام ثبت سفارش نسبت به واردات این کالا اقدام کرده‌ است و معمولا صاحب کالا اظهار گمرکی هم نمی‌کند.

دژپسند با بیان اینکه وقتی می‌گویند مدت زمان ترخیص طولانی‌است این موضوعات را از هم تفکیک نمی‌کنند، گفت: در دو سال گذشته مدت زمان اظهار گمرکی تا ترخیص از ۳۰ روز به ۳ روز کاهش پیدا کرده‌ است که یکی از دلایل آن، تبدیل نظارت پیشینی به نظارت پسینی بوده که آن را گامی بسیار کمک کننده می‌دانیم چراکه درصد کالاهای کانال سبز را افزایش داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: نکته دوم استفاده از ابزارهای نو بوده است و گمرک پیشرفت قابل توجهی در این حوزه داشته‌ است. در حال حاضر تنها ۱۵ دستگاه ایکس ری خودرویی در کشورمان مستقر است و شرایط بودجه‌ای دولت اجازه نمی‌داد که مطابق برنامه این عدد را به دو برابر برسانیم اما با اتخاذ سیاست درست در بخش تامین مالی با برون‌سپاری، در سال گذشته (سال ۹۹) برای تامین ۱۵ دستگاه ایکس ری قرارداد منعقد کردیم که امسال وارد خط شود و ظرفیت ایکس ری کشور را در طول یک سال به دو برابر می‌رسانیم که باعث افزایش سرعت، دقت، شفافیت می‌شود و مانع از قاچاق کالا خواهد شد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

ایلنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار