مستمری های ۱۴۰۳ افزایش پیدا می کنند؟

در جلسه‌ی اخیر شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران به نسبت ۳۵ درصد و دستمزد سایر سطوح به نسبت ۲۲ درصد به همراه یک مبلغ ثابت افزایش یافت؛ اما حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، اظهار داشت که افزایش مستمری بازنشستگان ک...

به گزارش رصد روز، حسن ایزدان، درخواست اجرای قانون در خصوص افزایش مستمری بازنشستگان را داشت.

وی با تأکید بر اینکه “نمایندگان کارگری در شورای عالی کار، مصوبه افزایش دستمزد را امضا نکرده‌اند و بنابراین کارگران حق پیگیری و شکایت دارند؛ زیرا دستمزد سال ۱۴۰۳ بر خلاف مقتضیات قانونی و علیرغم مخالفت کارگران تصویب شده است”، ادامه داد: مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، ناظر بر افزایش مستمری سالیانه بازنشستگان این سازمان هستند؛ ماده ۹۶ به صراحت بیان می‌کند که افزایش مستمری باید به اندازه افزایش هزینه‌های زندگی باشد؛ بنابراین، برای افزایش مستمری بازنشستگان، رعایت مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی کار ضروری نیست.

به گفته این فعال صنفی بازنشستگان، مطالبه جدیِ مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، افزایش مستمری‌ها در سال ۱۴۰۳ براساس الزامات ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است.

ایزدان ادامه داد: افزایش ۲۲ درصدی برای مستمری بگیران سایر سطوح اصلاً کافی نیست و موجب می‌شود که خیل گسترده‌ای از بازنشستگان سازمان به شرایط حداقل بگیری و خط فقر مطلق دچار شوند؛ در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نیز تاکید شده که افزایش حداقل مستمری بازنشستگان نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد اما سقفی برای این افزایش در نظر گرفته نشده؛ میزان دقیق افزایش مستمری‌ها را ماده ۹۶ تعیین کرده است.

او در ادامه به لزوم تصویب و ابلاغ افزایش مستمری بازنشستگان در فروردین ماه اشاره کرد و گفت: بایستی هر چه زودتر افزایش مستمری بازنشستگان از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شود؛ در شرایط تورمی فعلی که بازنشستگان با مشکلات و مصائب معیشتی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید افزایش مستمری‌ها را به ماه‌های بعدی موکول کنند؛ انتظار داریم در فروردین تکلیف مستمری ۱۴۰۳ بازنشستگان مطابق با الزامات ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی مشخص شود و پرداخت حقوق‌های جدید از ماه ابتدای سال آغاز گردد.

افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ آنگونه که اعلام شده است ۲۰ درصد خواهد بود، این رقم ابتدا ۱۸ درصد بود که بعد از بررسی ۲ درصد به آن اضافه شد؛ به این ترتیب افزایش حقوق ۱۴۰۳ کارمندان معادل ۲۰ درصد است، به این ترتیب رقم حقوق کارمندان به ۶۳,۶۹۹,۴۰۸ ریال رسیده است که با مزایا و اضافات آن حداقل حقوق دریافتی ۱۰ میلیون تومان است. از سویی دیگر افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ برای کارگران نیز ۲۰ درصد خواهد بود و حداقل حقوق آن‌ها ۹ میلیون تومان [۹,۰۰۰,۰۰۰] خواهد بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار