مسکن، در ریل کاهش قیمت

اگر دولت و دستگاه هایی مانند بنیاد مستضعفان و کمیته امداد برنامه های بخش مسکن را به طور جدی اجرا کنند، باز هم شاهد افت قیمت خواهیم بود.

به گزارش رصد روز، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) باعث ورود خانه‌های خالی به چرخه عرضه می‌شود و اثر مثبت این اقدام بازار مسکن را تحت شعاع قرار خواهد داد.  پس از بازار سرمایه مطمئن ترین بازار سرمایه گذار، بازار مسکن است که  اگر دولت بتواند نقدینگی وارد شده به بازر مسکن را کنترل کند موجب تولید انبوه مسکن و بهبود این بازار خواهد شد. به دلیل نیاز بالای انباشته شده در حوزه مسکن، دولت آینده چاره ای به جز مرتفع کردن این نیاز ندارد و باید اقدام جدی در این زمینه انجام دهد.

سید محمود فاطمی عقدا، کارشناس بازار مسکن پیرامون وضعیت این حوزه گفت: بازار مسکن همچون بقیه بازارهای سرمایه ای است و کاهش قیمتی که در آن شاهد بودیم، دلیلش رکود در این بازار است که این ریزش‌ می تواند چند درصد دیگر هم اگر دولت برنامه های بخش مسکن از جمله طرح اقدام ملی و برنامه ریزی تولید یک میلیون واحد مسکونی را به طور جدی اجرا کند، ادامه پیدا کند. همچنین برنامه هایی که دستگاه هایی مانند بنیاد مستضعفان و کمیته امداد برای اقشار تحت پوشش خود اجرا کرده اند، ادامه پیدا کند،باز هم افت قیمت بازار مسکن را شاهد خواهیم بود.
وی در ادامه در مورد ریزش‌های بازار مسکن افزود: بخشی از ریزش‌های قیمت مسکن اعلام سیاست های دولت و مجلس برای ورود به حوزه مسکن است که بتوانند نیاز انباشته را جبران کنند. بخش دیگر هم تابعی از بازار و اتفاقات این حوزه ست که تاحدی انتظاری بوده است.
فاطمی عقدا درباره نقش مالیات CGT  در روند بازار مسکن بیان کرد: خانه های خالی طبق آمار اعلام شده ۲.۵ الی ۲.۷ میلیون واحد مسکونی برآورد می‌شود اما بسیاری از خانه ها نظیر ویلاها، ساختمان های لوکس و منازلی که مردم به صورت فصلی در شهر یا روستا سکونت دارند امکان ورود به بازار را ندارند. باید تمایز این منازل مشخص شود تا بتوان برآورد درستی از میزان بهره برداری و اثر CGT را بدست آورد. همچنین باید این نکته را ذکر کرد که این قانون به هر میزان که موجب ورود خانه های خالی به چرخه عرضه شود موثر خواهد بود و اثر مثبت این اقدام، بازار مسکن را تحت شعاع قرار خواهد داد.
این کارشناس بازار مسکن درباره تاثیر ریزش شاخص کل بورس تهران بر بازار مسکن گفت: پس از بازار سرمایه مطمئن ترین بازار برای سرمایه گذاری، بازار مسکن است و اثر این اتفاق بر حوزه مسکن تابع دو عامل خواهد بود. اگر دولت بتواند نقدینگی وارد شده به بازار مسکن را کنترل کند و آن را در جهت تولید انبوه مسکن استفاده کند اثر مثبتی را  ایجاد کرده که موجب جلوگیری از تورم خواهد بود و با عرضه ببیشتر مسکن هم موجب منطقی تر شدن قیمت ها خواهد شد. حالت دوم به این صورت است که دولت طرحی برای این موضوع نداشته باشد و به موقع نتواند وارد عمل شود که شاهد اثر مخرب بر این بازار خواهیم بود.
در نهایت فاطمی عقدا درباره سیاست هایی که دولت آینده باید در حوزه مسکن اتخاذ کند، اظهار کرد: در واقع برآورد میشود ۵ الی ۶ میلیون نیاز انباشته در حوزه مسکن وجود دارد که دولت چاره ای  به جز مرتفع کردن این نیاز ندارد. از طرف دیگر برای رونق تولید، اشتغال، صنعتت و اقتصاد کشور بخش مسکن نیروی محرک این روند است زیرا ارتباط تنگاتنگی با بسیاری از صنایع و مشاغل دارد و موجب تقویت اقتصاد جامعه و خانوارها خواهد شد. بنابراین انتظاری که از دولت آینده می رود آن است که در چهارچوب قانون جامع ساماندهی عرضه و تولید مسکن برنامه هایش را  در حوزه مسکن شهری،روستایی و محرومین عملیاتی کند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

صدای بورس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار