، معاون سازمان انرژی اتمی معتقد است که برجام دیگر طراوات و کارآیی به ویژه برای آمریکا و اروپا ندارد.

سید امیرحسین فقهی، معاون سازمان انرژی اتمی و رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تاکید کرده کشورهای صنتعی و پیشرفته بدون عبور از مرزهای دانش هسته‌ای نمی‌توانستند به این جایگاه که امروز در آن قرار دارند، برسند و معتقد است «دانش هسته‌ای، علم فاخری است» و نباید آن را در هیچ شرایطی کنار گذاشت.

معاون سازمان انرژی اتمی در این گفت‌وگو تاکید کرده که برجام دیگر طراوات و کارآیی به ویژه برای آمریکا و اروپا ندارد؛ از این رو باید موضوع دیگری مثل منافع اقتصادی مشترک، موضوع مذاکره قرار گیرد. او تصریح کرده که روزی ایران برای حق مسلم خود یعنی غنی‌سازی مذاکره می‌کرد و بعد برای رفع تحریم‌ها، اما معتقدم ما از همه این مباحث گذشتیم؛ دیگر کسی در دنیا نیست که توان هسته‌ای ایران را رد کند یا بگوید آن را می‌توان متوقف کرد و از سویی در تحریم‌ها، مردم آن سختی را که نباید تجربه می‌کردند از سر گذراندند. از این رو معتقدم «منافع اقتصادی مشترک» باید موضوع مذاکره قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای هم‌چنین بر ضرورت همکاری با آژانس و استفاده از ظرفیت‌های این نهاد تاکید کرد و گفت: سطح همکاری ما با آژانس افزایش یافته است و سازمان انرژی اتمی ایران باید بیش از پیش نسبت به مشارکت و همکاری با آژانس اقدام کند و سعی کند از این طریق دستاوردهایش را به دنیا معرفی کند. آنها تمام اقدامات و مقالات علمی و اشخاصی که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند را می شناسند، از این رو فعالیت ما روشن و شفاف است. معتقدم باید فضا را باز کنیم؛ علاوه بر اینکه از مزایای این نهاد و همکاری با آن بهره مند می‌شویم، نخبگان کشور هم کمتر نگران می‌شوند که فعالیت در حوزه‌های هسته‌ای ممکن است آنها را محدود کند. متاسفانه فضاسازی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به گونه‌ای بوده است که افراد فعال در این حوزه نگرانند به طور شفاف و علنی بگویند که در این صنعت کار می‌کنند.

وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به همکاری خوبی که اخیرا با آژانس شکل گرفته است، افزود: جالب است بدانید که در شرایط سیاسی سخت، دانشمندان چه ایرانی و چه غیرایرانی متاثر از شرایط سیاسی نیستند. در تعاملات و رفت و آمدهایی که اخیرا میان کارشناسان آژانس و ایران جریان داشته است، شاهدیم که نگاه این افراد که بعضا برای اولین بار است که به ایران می‌آیند نسبت به قبل از سفرشان بسیار متفاوت می‌شود. ذهنیت این افراد گاهی درباره ایران آن‌قدر ضعیف و تاریک است که با خودشان آب معدنی می‌آوردند چرا که در اخبار شنیده‌اند دمای هوای ایران به ۶۰ درجه رسیده و اینجا آب نیست. بعد از چند روز که در ایران بودند، خودشان از کاری که کردند خنده‌شان می‌گرفت. با این همه این افراد توصیه جالبی به ما داشتند، اینکه با این حجم فضاسازی در رسانه‌های غربی، شما باید حضور بین‌المللی بیشتری در مجامع مختلف داشته باشید و به ویژه به لحاظ رسانه‌ای در این حوزه بیشتر فعالیت کنید و خودتان را به دنیا معرفی کنید. نکته جالب‌تر این است که قول می‌دهند برای همکاران‌شان تعریف کنند که ایران آن گونه که در رسانه می‌بینند و می‌شنوند، نیست.