منتظر کاهش قیمت میلگرد و آهن باشید

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن می‌گوید: گرانی فعلی قیمت آهن و میلگرد قابل قبول نیست و گرانی این کالاها پایدار نیست، چرا که ملاک صحیحی برای افزایش آن دیده نمی‌شود.

به گزارش رصد روز، آنچه تولیدکنندگان مسکن می‌گویند صنعت ساخت و ساز راکد است و فعلا پروژه‌های عمرانی به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی متوقف است؛ این در حالی است که قیمت میلگرد و آهن روزانه گران می‌شود! علت گرانی قیمت میلگرد چیست؟

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، توزیع آهن توسط فروشندگان واقعی آهن و میلگرد انجام نمی‌شود. علاوه بر این قیمت آهن و میلگرد بستگی به قیمت شمش دارد. یکی از دلایل گرانی قیمت آهن و میلگرد در بازار ایران به افزایش قیمت جهانی فولاد مرتبط می‌شود و معتقدیم سیگنال گرانی از بازارهای جهانی است. هر چند ما در تولید آهن و میلگرد مزیت داریم اما در بازار کمبودی وجود ندارد.

حمیدرضا رستگار معتقد است که گرانی فعلی قیمت آهن و میلگرد قابل قبول نیست و گرانی این کالاها پایدار نیست، چرا که ملاک صحیحی برای افزایش آن دیده نمی‌شود.

به گفته فروشندگان آهن این روزها فعالان این بازار سرگردان هستند؛ چرا که عملا با افزایش شدید قیمت آهن و میلگرد هر نوع خرید و فروشی متوقف است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با تائید توقف خرید و فروش آهن گفت: این گرانی‌ها بلاتکلیفی توزیع‌کنندگان را به دنبال داشته است و توزیع‌کنندگان آهن از این گرانی استقبال نمی‌کنند. به گفته او برای گرانی قیمت آهن و میلگرد باید به دنبال حلقه‌های دیگر بود. حلقه‌هایی که به اعتقاد او همان ویژه‌خوارانی که از این گرانی‌ها منفعت می‌برند و ردپای‌شان در همه بخش‌ها دیده می‌شود!

کم توجهی وزارت صمت نسبت به گرانی آهن

رستگار درباره وضعیت معاملات بازار آهن و میلگرد گفت: فعلا در بازار خرید و فروش آهن متوقف است. با آن که مصرف آهن در نیمه دوم سال کمتر است اما قیمت آن گران شده است. فعلا قیمت میلگرد ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. برخی‌ها هم هستند که میلگرد را با قیمت بالاتری می‌فروشند.

او همچنین گفت: معمولا در نیمه دوم سال بازار آهن روال عادی دارد، چرا که مصرف آهن کمتر از نیمه نخست سال است. متاسفانه به دلیل چسبندگی آهن به قیمت ارز قیمت آهن دوباره روند افزایشی گرفته است. حتی با تدوین شیوه نامه جدید دولت که هدف توازن بین عرضه و تقاضا بود قیمت آهن و فولاد از این شیوه‌نامه تبعیتی نکرد و ارزان نشد.

فعالان بخش‌خصوصی در رابطه با کاهش قیمت آهن و میلگرد مکاتباتی با مجلس و وزارت صمت داشته‌اند اما به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، هنوز این دو نهاد اعتنایی به نامه‌های ارسالی نداشتند و فعلا هیچ هماهنگی در رابطه با ساماندهی بازار آهن اتخاد نشده است.

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید   

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار