مهمانداران بیمارستانها و مراکز درمانی قربانیان اصلی تبعیض در نظام سلامت

حضور این افراد با حقوق های بسیار ناچیز مسلماً بار بزرگی از دوش سایر مدیران این حوزه برداشت اما حالا شنیده می شود که آنها در فضایی که اصلا جالب و در شأن نیست با روزی 12 ساعت کار با رفتارهایی روبرو هستند که می تواند محل بحث و چکش کاری باشد.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، کادر درمان در اذهان مردم پس از رشادتهایی که در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور از خود نشان داد در ذهن مردم ماندگارتر شد این تصویر قهرمانانه که حالا مردم از آنها بیشتر از قبل با احترام یاد می کنند ماحصل تعامل همه عوامل حاضر در بیمارستان ها و مراکز درمانی است و بسیار بی انصافی خواهد بود اگر همکاری همه مجموعه حاضر در این ایام که در خط مقدم مبارزه با کرونا بودند را نادیده و سبک شمرد. پزشک ، پرستار ، خدمات و مهماندار هریک به نوبه خود با فداکاری در روزهای ترس و وحشت کنار مردم ایستادند و برخی نیز شهدای سلامت شدند.

 

در این میان اما گروهی با کمترین میزان حمایت و با بی مهری روبرو هستند که حضور آنها نیز کم از سایرین نیست. مهمانداران بیمارستان ها و مراکز درمانی با وجود اینکه در تمامی این روزها همپای سایر عوامل به تلاش می پردازند با کمترین حمایتها همچنان به کار خود ادامه می دهند و بی مهری ها را که ناشی از تبعیض در نظام سلامت و درمان است تحمل می کنند.

 

به گفته برخی از مهانداران بیمارستان ها که در چند روز قبل با این رسانه تماس گرفتند فضای حاکم بر بیمارستانها و مراکز درمانی در این ایام در موردشان فضای درستی نبود. ارائه سرویس به بیمارانی که در بخشهای کرونایی بستری هستند همسنگ سایر تلاشهای کادر درمان فداکاری تلقی می شود. صرف اینکه مجموعه مهمانداران بیمارستانها در برخی مراکز زیر نظر پیمانکاران اداره می شود دلیل درستی برای رفتارهای تبعیض آمیز نیست.

 

حضور این افراد با حقوق های بسیار ناچیز مسلماً بار بزرگی از دوش سایر مدیران این حوزه برداشت اما حالا شنیده می شود که آنها در فضایی که اصلا جالب و در شأن نیست با روزی ۱۲ ساعت کار با رفتارهایی روبرو هستند که می تواند محل بحث و چکش کاری باشد.

 

افزایش حقوقی که شامل کادر درمان شد هرگز به آنها اختصاص پیدا نکرد و جدا از این هیچ حمایتی از سمت مدیران مراکز درمانی از آنها نشده است. اوضاع زمانی تأسف بارتر می شود که برخی در گلایه های خود محدودیت در دسترس بودن اقلام بهداشتی مانند ماسک را مطرح کردند.

 

در شرایطی که مهمانداران بیمارستانها با موضوع امنیت شغلی خیلی فاصله دارند اما در عین حال شاهد رفتارهایی هستند که سلامت آنها را به مخاطره می اندازد. این افراد برای دریافت ماسک از بخشهای بیمارستان بعضاً با چالش روبرو هستند. جدا از این مسئله برخی از بخشها که آنها نیز زیر نظر پیمانکار اداره می شد بنا به دلائلی حالا زیر نظر بیمارستان اداره می شوند و مشمول همه پاداشها و دریافتی ها شدند که در این دوره برای کادر درمان در نظر گرفته شد اما همچنان این گروه باید منتظر معجزه ای باشند که فضا را برایشان تلطیف کند.

 

در همین شرایط که اپیدمی کرونا کمی کاهش پیدا کرده اگر تصور کنیم که مهمانداران بیمارستانها همکاری خود را به دلائلی که گفته شد قطع کنند شاهد چه اتفاقاتی خواهیم بود و زحمت کدام گروه بیشتر خواهد شد. معنی و مفهوم تعامل تسهیل کار و دادن انگیزه به عده ای و نادیده گرفتن عده ای دیگر نیست بلکه در نظام اسلامی که رأفت و عدالت حرف اول و آخر آن را می زند باید شاهد چنین منشی در بین همه باشیم.

 

با در نظر گرفتن ریخت و پاشهایی که در کشور می شود آیا نمی توان زمینه ای را فراهم کرد تا مهمانداران بیمارستانها زیر نظر کادر درمان به فعالیت ادامه دهند. شاید این شائبه مطرح شود که محل خدمت این گروه در آشپزخانه مراکز درمانیست که البته تصور کاملا اشتباهیست زیرا تعدا بسیاری زیادی از آنها برای ارائه سرویس مدام در بخشها رفت و آمد می کنند و با توجه به ضریب نفوذ ویروس کرونا شدیداً در معرض خطر هستند.

 

برخی نیز این موضوع را مطرح می کنند که مشکلاتی در زمینه پرداخت هزینه تست و درمان کرونا داشته اند و با اما و اگرهای زیادی توانسته اند این هزینه ها را دریافت کنند. آیا در این فضا رغبت و انگیزه ای برای خدمت رسانی باقی خواهد ماند؟

 

لازم به ذکر است مهانداران بیمارستانها در گذشته جزو کادر درمان بودند و بعد به دلیل تغییرات صورت گرفته نیروهای قدیمی به بخش خدمات بیمارستان اضافه شدند و نیروهای جدید از طریق پیمانکار استخدام شدند.

 

در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از مسئولین و مدیران وزارت بهداشت انتظار می رود که برای این حل این مشکل و رفع مسائلی که گفته شد برای این گروه فکر چاره کنند و اضافه کردن آنها به کادر درمان یا اضافه کردن حقوق دریافتی ها مانند سایر کادر درمان مشوق کاری خوبی را برای فراهم کنند و خستگی یکسال مبارزه با ویروس منحوس کرونا را در آنها از بین ببرند.

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

10 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

فاطمه .ح

پاسخ دادن

۱۳ دی ۱۳۹۹


سلام من خودم یکی از مهمانداران بیمارستان هستم خدارو شکر یه رسانه حرف دل ما رو زد ...شرایط مهمانداران خیلی بد، هیچ امنیت شغلی نداریم تو این شرایط کرونا ما هم همپای تمام پرسنل بیمارستان با جون و دل اومدیم سرکار و در واقع جونمون رو کف دستمون گرفتیم ولی فقط با بی مهری مواجه شدیم حتی دریغ از یه شاخه گل در صورتی که توی این تقریبا یک سال بارها برای کادر درمان پاداش و افزایش حقوق در نظر گرفتن ولی برای مهمانداران دریغ از هزار تومان پاداش

یوسف زاده

پاسخ دادن

۱۳ دی ۱۳۹۹


اگه واقعا انصافی وجود داره آقای وزیر باید یه فکری به حال ما بکنه حالا که اینقدر با دست و دلبازی برای کادر درمان افزایش حقوق و پاداش و شاخه گل و ...در نظر میگیره یعنی مایی که داریم تو این وضعیت کرونا تو بیمارستان کار میکنیم جز کادر درمان به حساب نمیاییم که شامل این مزایا بشیم ...اگه ما مجبور نباشیم هرگز تن به این کار تو این شرایط نمیدادیم حداقل شما مرهمی به این روح خسته و زخمی ما باشین

Kazemi

پاسخ دادن

۱۳ دی ۱۳۹۹


با سلام این حرف دل تمام مهمانداران بیمارستانه چرا هیچ کس نمیخواد صدای ما بشه آخه تبعیض تا کجا من خودم تو بخش کرونا خدمت رسانی میکنم ولی بخش حتی از دادن یه ماسک ناقابل به ما دریغ میکنه در صورتی که همه پرسنل از ماسک n95 استفاده میکنن به ما همون ماسک ساده رو با اکراه میدن و میگن چون شما نیروی پیمانکاری هستین باید ازآنجایی که مشغول هستین بهتون ماسک بدن واقعا خیلی دردناکه که ما در ازای حقوق ناچیزی که میگیریم اینجوری باهامون رفتار میشه ای کاش رهبر عزیزمون و آقای روحانی و آقای حریرچی کسانی که دستی بر کار دارن یه فکری به حال ما بکنن حداقل این که ماهم بیابیم زیر نظر بیمارستان و بتونیم بدون استرس از دست دادن شغلمون خدمت کنیم

علیرضا

پاسخ دادن

۱۳ دی ۱۳۹۹


اینطور که نمیشه به یه عده رسیدگی بشه یه عده هم هیچ خبر نداشته باشن کادر درمان یعنی کل مجموعه ای که داره فعالت میکنه

احمد میرزایی

پاسخ دادن

۱۳ دی ۱۳۹۹


از بیمارستانای دیگه خبر ندارم ولی بیمارستانی که من به عنوان آبدار (مهماندار) کار میکنم وضعیت خیلی بدتر از شرایط گفته شده ست انگار که ما اصلا وجود خارجی نداریم همکار خانم و آقا هم نداره حتی باغبون و لاندری و خدمات و بهیار از تمام پاداش های مردمی و دولتی برخوردار شدن ولی آبدار بیچاره هیچی به هیچی ...یه همتی بکنین این پیاما برسه به دست رهبر شاید آقا یه کاری تونس برای ما بکنه بخدا ما زن و بچه داریم هرو روز داریم ۱۲ ساعت شیفت میدیم تو این کر؛ونا حداقل حقوق و میگیریم آخه با ۲۳۰۰ میشه یه زندگی چهارنفره رو چرخوند حق اولاد و حق مسکن و هیچی هم که نداریم پیمانکار که اصلا عین خیالش نیست دولت یه فکری برای رما بکنه

Bamdad

پاسخ دادن

۱۳ دی ۱۳۹۹


آقا دست بدست کنین این خبر و شاید یه نفر پیدا بشه درد دل ماهم بشنوه خسته شدیم دیگه کم اوردیم خودم کرونا گرفتم به شوهر و بچه ام هم انتقال دادم پول نداشتم برم تست بدم که بتونم از استعلاجی استفاده کنم تو رو خدا حواستون به بقیه کادر درمان هم باشه بخدا ما هم داریم اونجا با جون و دل زحمت میکشیم صدای بی صدای ما باشین

م حیدری

پاسخ دادن

۱۴ دی ۱۳۹۹


انصافا حرف دل همه مهماندارهاروگفتین من هم یک مهماندارم پایینترین حقوق دریافتی بیمارستان روما میگیریم هیچ گونه امنیت شغلی هم نداریم آخه چرا این همه تبعیض مگه ما زحمت نمیکشیم اون هم توی این شرایط بد کرونا توی بخشهای کرونا کار میکنیم نه حقوقمون اضافه میشه نه دیده میشیم ماهم درمعرض خطریم هم خودمون هم خانواده هامون. خداروشکر که یکی پیدا شده که مشکلات ماهم براش مهم بوده

علی خداوردی

پاسخ دادن

۱۴ دی ۱۳۹۹


چقد جالب بود تا حالا ب وجود مهماندار ها فکر نکرده بودم کاش حمایت شن

الهه قنبری

پاسخ دادن

۱۴ دی ۱۳۹۹


من با ۱۴ سال سابقه کار مهمانداری هنوز هیچ امنیت شغلی ندارم و اگه پیمانکار اراده کنه به راحتی از کار بیکار میشم در صورتی که اگه مستقیم زیر نظر بیمارستان کار میکردم هرگز اینجوری نبود ای کاش حالا که تو روزهای بحرانی کرونا ما هم پای کار وایستادیم کسی باشه که ما رو حمایت کنه فقط کافیه کمی وجدان داشته باشین یعنی فداکاری بچه های مهماندار و نمیبینن و فقط میگن کادر درمان اگه یه روز همین مهماندارها کار نکنن کل بیمارستان لنگ می مونه

یزدان حاجی زاده

پاسخ دادن

۱۴ دی ۱۳۹۹


انشالله که اقدامات لازم توسط مسئولین صورت بگیرد.

آخرین اخبار