موج جدید تورمی در راه است

گزارش بانک مرکزی از متغیرهای پولی از ادمه روند صعودی سرعت رشد پایه پولی حکایت دارد. نقدینگی نیز با افزایش ۱.۴ درصدی در مهر ماه به ۵۶۷۶ همت رسید. به گزارش رصد روز، امروز بانک مرکزی با انتشار گزارشی، آمار متغیرهای پولی و اعتباری در پایان مه...

گزارش بانک مرکزی از متغیرهای پولی از ادمه روند صعودی سرعت رشد پایه پولی حکایت دارد. نقدینگی نیز با افزایش ۱.۴ درصدی در مهر ماه به ۵۶۷۶ همت رسید.

به گزارش رصد روز، امروز بانک مرکزی با انتشار گزارشی، آمار متغیرهای پولی و اعتباری در پایان مهر ماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

گفتنی است که پیش از این، آمار نقدینگی و پایه پولی در مهر ماه توسط بانک مرکزی اعلام شده بود اما در این گزارش، ارقام اجزا تشکیل دهنده این متغیرهای پولی و همچنین ضریب فزاینده نیز تشریح شده‌اند.

پایه پولی همچنان می‌تازد

بر اساس گزارش بانک مرکزی، پایه پولی در مهر ۱۴۰۱ رشدی ۳.۲ درصدی را تجربه کرد و به ۷۱۲ هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب رشد ماهانه این متغیر به خیز صعودی خود در سال ۱۴۰۱ ادامه داد.

این موضوع از آن جهت که رشد پایه پولی یکی از مهم‌ترین عوامل تورم در اقتصاد است، می‌تواند نگران‌کننده باشد و تورم‌های بیشتری را در آینده نه چندان دور به اقتصاد ایران تحمیل کند.

پایه پولی از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، رشدی ۱۸ درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که این رقم در دوره مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۵.۵ درصد بود.

با وجود افزایش سرعت رشد ماهانه و هفت ماهه پایه پولی در مهر ماه، سرعت رشد نقطه به نقطه این متغیر در مقایسه با سال گذشته افت کرده است. به طوری که این متغیر در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته ۳۴.۵ درصد رشد کرده اما رشد نقطه به نقطه آن در مهر ماه سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۶.۴ درصد بوده است.

نقدینگی به ۵۶۷۶ همت رسید

با وجود افزایش سرعت رشد ماهانه پایه پولی، رشد نقدینگی در یک روند نزولی قرار گرفته است. به طوری که پس از افزایش ۳.۵ درصدی نقدینگی در شهریور ماه، رشد آن در مهر ماه به ۱.۴ درصد رسید. به این ترتیب نقدینگی در پایان مهر ماه به ۵۶۷۶ هزار میلیارد تومان رسید.

رشد نقدینگی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مهر ماه معادل ۱۷.۵ درصد رقم خورد. این در حالی است که نقدینگی در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱.۶ درصد افزایش یافته بود.

به علاوه رشد نقطه به نقطه نقدینگی نیز از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۳۴.۳ درصد در مهر ماه امسال کاهش یافته است.

از سوی دیگر، تفکیک نقدینگی به عوامل تشکیل‌دهنده آن نشان می‌دهد که از مجموع این ۵۶۷۶ هزار میلیارد تومان، ۱۲۷۹ هزار میلیارد تومان مربوط به پول و ۴۳۹۷ هزار میلیارد تومان مربوط به شبه پول است.

به علاوه، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که با افزایش رشد پایه پولی و کاهش رشد نقدینگی، ضریب فزاینده نیز افت کرده است.

به طوری که این ضریب از ۸.۱ در شهریور به ۷.۹ رسیده است. ثبت این رقم به این معناست که هر واحد افزایش در پایه پولی، نقدینگی را به میزان ۷.۹ واحد بالا می‌برد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط