نقاط ضعف آریزو ۶ توربو

رشد سریع خودروسازان چینی و افزایش سهم آن‌ها از بازار کشورهای درحال‌توسعه، موضوعی نیست که امروزه قابل‌انکار باشد و حتی خودروسازان جهانی نیز متوجه چنین خطری از جانب خودروسازان چینی شده‌اند. در حقیقت همان‌طور که شرکت‌های تولید تلفن همراه هوآ...

رشد سریع خودروسازان چینی و افزایش سهم آن‌ها از بازار کشورهای درحال‌توسعه، موضوعی نیست که امروزه قابل‌انکار باشد و حتی خودروسازان جهانی نیز متوجه چنین خطری از جانب خودروسازان چینی شده‌اند. در حقیقت همان‌طور که شرکت‌های تولید تلفن همراه هوآوی و شیائومی بازار تجهیزات الکترونیکی خاورمیانه و شمال آفریقا را قبضه کرده‌اند، خودروسازان برتر این کشور هم‌چون جیلی و چری نیز بسیاری از مصرف‌کنندگان خودرو در این مناطق را به جمع طرف‌داران خود افزوده‌اند. در این میان، نقش کمپانی Chery در کشورمان بیشتر حس می‌شود؛ چرا که این خودروساز چینی، از مدت‌ها پیش به‌واسطه همکاری نزدیک با مدیران خودرو، در ایران حضور چشم‌گیری داشته و روز‌به‌روز بر تنوع محصولات آن اضافه شده است. آریزو ۶ توربو یکی از جدیدترین محصولات چری در سطح ایران و جهان است که در سال ۹۸ به سبد محصولات مدیران خودرو افزوده شد و تولید آن تا به امروز ادامه یافته است. در ادامه این مطلب، نقاط ضعف آریزو ۶ توربو را مورد بحث قرار خواهیم داد و کاستی‌های این خودروی چندصدمیلیونی چینی را با نگاهی دقیق بررسی می‌کنیم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

به گزارش رصد روز، چری آریزو ۶ در بازار ایران، رقیب ارزان‌تر سدان‌های جمع‌وجور مونتاژ داخل هم‌چون کیا سراتو سایپا، مزدا ۳ بهمن موتور و هیوندای النترا کرمان موتور محسوب می‌شود؛ اما تاحدودی می‌توان این خودرو را از لحاظ قیمتی رقیب هیوندای سوناتا YF و کیا اپتیما TF نیز قلمداد کرد. طراحی زیبا، شرایط فروش اقساطی و امکانات رفاهی متعدد، ازجمله برگ‌های برنده Arrizo 6 در بازار ایران هستند.

نگاهی به چری آریزو 6

همان‌طور که اندکی قبل اشاره شد، Arrizo 6 در سبد محصولات چری یک پله بالاتر از Arrizo 5 قرار می‌گیرد؛ اما درصورتی که گیربکس ۹سرعته CVT آریزو ۶ را نادیده بگیریم، می‌توان گفت که تفاوت عمده‌ای بین این دو خودرو در قسمت قوای فنی مشاهده نمی‌شود. هر دو خودرو، از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر و جعبه‌دنده اتوماتیک CVT‌ استفاده می‌کنند و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دارند. به طور کلی، می‌توان Chery Arrizo 6 را نسخه ارتقایافته Arrizo 5 تلقی کرد که گزینه‌ای مطلوب برای مشتریانی است که به دنبال خرید خودرویی فراتر از یک سدان جمع‌وجور ساده هستند.

نقاط ضعف آریزو ۶ توربو

همانند هر خودروی دیگری، مشکلات چری آریزو ۶ نیز قسمت تاریک این خودرو را تشکیل می‌دهند تا کفه ترازو بیش‌ازحد به نفع این سدان چینی زیبا سنگینی نکند. در این نوشتار، ایرادات این خودرو مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در نهایت، به این نتیجه می‌رسیم که آیا این خودرو گزینه مناسبی برای خرید در این بازار آشفته محسوب می‌شود یا خیر. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

عیب اول: پیشرانه کم‌حجم توربوشارژر

شاید این مساله کمی عجیب به نظر برسد؛ اما پیشرانه کم‌حجم توربوشارژر را باید یکی از معایب ماشین چری آریزو ۶ بدانیم. این خودرو  در بازار ایران با خودروهایی به رقابت می‌پردازد که اکثر آن‌ها از پیشرانه‌های تنفس طبیعی حجیم برخوردار هستند و به‌واسطه همین پیشرانه‌ها، توانسته‌اند سال‌ها حضور موفقیت‌آمیز در بازار ایران را تجربه کنند.

علت اصلی این نقص، به تفاوت دیدگاه بین مشتریان بازار ایران و چین و نبود زیرساخت مناسب برای نگه‌داری و بهره‌مندی از خودروهای توربو در کشورمان بازمی‌گردد. مشتریان ایرانی به خودروهایی با پیشرانه حجیم و تنفس طبیعی علاقه‌مند هستند؛ درحالی‌که مشتریان چینی، پیشرانه‌های کم‌حجم و کوچک را ترجیح می‌دهند؛ چراکه به علت قوانین سخت‌گیرانه دولتی، خودروسازان چینی ترجیح می‌دهند از پیشرانه‌های کم‌حجم استفاده کنند تا از مالیات معاف شوند.

معایب آریزو 6 | پیشرانه کم‌حجم توربوشارژر

استفاده از پیشرانه‌های کم حجم و توربوشارژر، مزایای بسیاری به همراه دارد که ازجمله آن‌ها، می‌توان به راندمان بالای موتور و مصرف سوخت اقتصادی اشاره کرد. با این وجود موتورهای توربو به مراقبت‌های فراوانی نیاز دارند و به دلیل عدم دسترسی آسان به بنزین سوپر در سراسر کشور، اغلب پیشرانه‌های توربو در کوتاه‌مدت دچار مشکل خواهند شد.

عیب دوم: حذف برخی امکانات در نسخه عرضه‌شده به بازار ایران

خودروهای چینی، به طور معمول به طیف گسترده‌ای از امکانات رفاهی مجهز هستند و هنگامی که از محصولات میان‌رده چینی صحبت به میان می‌آید، مشتری توقع دارد تجهیزات بیشتری را در محصول خریداری‌شده مشاهده کند؛ چراکه وجه بیشتری را برای تملک آن پرداخت کرده است. با این وجود، نسخه تولیدی Arrizo 6 در کشورمان از وجود برخی امکانات رفاهی محروم است و تفاوت چندانی با چری آریزو ۵ توربو در این زمینه ندارد.

حذف برخی امکانات در نسخه عرضه‌شده به بازار ایران | مشکلات آریزو 6این مساله را باید یکی دیگر از معایب آریزو ۶ بدانیم که به فروش این خودرو لطمه وارد کرده است. برای مثال، رادار نقطه‌کور از نسخه تولیدی Arrizo 6 در ایران حذف شده است که برای خودرویی با قیمت نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان چندان جالب به نظر نمی‌رسد. علاوه‌براین، در نمونه‌های اولیه این خودرو، تنظیمات صندلی راننده و سرنشین جلو نیز به صورت دستی است و اثری از سیستم تهویه نیز به چشم نمی‌خورد.

عیب سوم: قیمت بالا

یکی دیگر از معایب آریزو ۶ قیمت بالای آن است. این خودرو در روزهای ابتدایی ورود به بازار، قیمتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان داشت که رقمی گزاف برای یک سدان چینی محسوب می‌شد. با این‌وجود، قیمت این خودرو به طور رسمی در کمتر از یک سال، به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و در حال حاضر نیز به ۸۷۲ میلیون تومان رسیده است. قیمت بالا، اکنون یکی از مشکلات چری آریزو ۶ در مقایسه با دیگر رقبای خود محسوب می‌شود.

قیمت بالا arrizo 6

پرداخت چنین رقمی برای یک خودروی چینی در نظر مشتریان ایرانی اندکی عجیب به نظر می‌رسد؛ چرا که مصرف‌کننده با پرداخت وجه کمتری قادر است تا مزدا ۳ نیو و کیا سراتو سایپا را در نسخه‌های صفرکیلومتر خریداری کند؛ خودروهای باکیفیت کره‌ای و ژاپنی که قابل‌اعتماد هستند.

مشتریان سخت‌گیرتر نیز می‌توانند با پرداخت صد میلیون تومان بیشتر، هیوندای النترا مونتاژی را خریداری کنند. هم‌چنین از آن‌جایی‌‌که Arrizo 5 توربو و چری آریزو ۶ تفاوت عمده‌ای از نظر فنی با یکدیگر ندارند و قیمت ۶۲۵ میلیون تومانی چری آریزو ۵ توربو، پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان مابه‌التفاوت برای خرید Arrizo 6 غیرمنطقی به نظر می‌رسد!

عیب چهارم: افت قیمت

یکی دیگر از معایب آریزو ۶ نیز به قیمت این خودرو مربوط می‌شود. قیمت رسمی این خودرو از سوی مدیران خودرو ۸۷۲ میلیون تومان اعلام شده، در حالی‌که همین خودرو در بازار با قیمتی در حدود ۷۵۰ میلیون تومان قابل خریداری است.

اختلاف صد میلیون تومانی قیمت بازار و کارخانه به ضرر مالکان خودروها تمام می‌شود؛ چرا که آن‌ها خودرویی را خریداری کرده‌اند که به محض تحویل‌گرفتن، حدود ۱۵ درصد افت ارزش را تجربه می‌کند. طبیعی است که این افت قیمت، پس از مدتی افزایش خواهد یافت و اگر مالک تصمیم بگیرد خودروی خود را مدت کوتاهی پس از خرید به فروش برساند، متحمل زیان قابل‌توجهی خواهد شد.

عیب پنجم: عدم فراگیری خدمات پس از فروش

یکی دیگر از معایب چری آریزو ۶ خودرویی تازه‌وارد در بازار کشورمان است و هنوز بسیاری از فعالان بازار با این خودرو آشنایی ندارند. عرضه این ماشین در این مدت نیز بسیار محدود بوده است و نسخه‌های زیادی از این خودرو در خیابان‌های کشورمان مشاهده نمی‌شوند.

عدم فراگیری خدمات پس از فروش آریزو

در چنین شرایطی، انجام خدمات دوره‌ای و سرویس‌های این خودرو تنها در نمایندگی‌های رسمی امکان‌پذیر است و به نظر می‌رسد در صورت وقوع حوادث ناگوار و نیازمندی به تعمیرات اساسی، دردسرهای فراوانی در انتظار مالکین این خودرو باشد. این مساله، در حالی رخ می‌دهد که رقبای این خودرو هم‌چون مزدا ۳ نیو و کیا سراتو سایپا سال‌ها است که در بازار حضور دارند؛ به همین دلیل، قطعات یدکی و تعمیرکاران آشنا به این دو خودرو به‌وفور قابل دستیابی هستند.

جمع‌بندی

با توجه به نقاط ضعف آریزو ۶ توربو که در متن به آن‌ها پرداخته‌ایم، باید گفت که اگر قصد خرید این خودرو را دارید، بهتر است تا در تصمیم خود تجدیدنظر کنید. اگر شدیدا به این خودرو علاقه‌مند هستید، توصیه می‌شود مدت بیشتری برای خرید این خودرو صبر کنید تا نمونه‌های بیشتری از این خودرو وارد بازار شوند و زیرساخت ارائه خدمات پس‌ازفروش آن گسترش یابد. از سوی دیگر، تعدد نسخه‌های این خودرو در بازار به تعادل قیمت این خودرو کمک خواهد کرد و مالکان هنگام فروش آن کمتر متضرر خواهند شد.

خودرو چری آریزو 6

اما اگر علاقه شدیدی به Arrizo 6 ندارید، گزینه‌های بسیار بهتری در انتظار شما خواهند بود. برای افرادی که به خرید خودروهای صفرکیلومتر علاقه دارند، مزدا ۳ صندوق‌دار جدید و کیا سراتو سایپا دو لیتری آپشنال با قیمتی در حدود ۷۵۰ میلیون تومان و در نسخه‌های صفرکیلومتر ساخت سال ۱۳۹۸ قابل دسترسی هستند. هم‌چنین مشتریانی که تمایل ندارند در شرایط فعلی بازار چنین رقم گزافی را صرف خرید خودرو نمایند، Arrizo 5 توربو با قیمتی در حدود ۵۸۰ الی ۶۲۰ میلیون تومان قابل خریداری است. چری آریزو ۶ نسبت به چری آریزو ۵ تفاوت‌های بسیاری دارد و تجربه رانندگی بهتری را ارائه می‌دهد؛ اما باید توجه کرد که این تفاوت‌ها، ارزش پرداخت دویست میلیون تومان وجه بیشتر را دارند یا خیر. خودروهای کره‌ای کارکرده نیز همواره انتخابی مطلوب در این محدوده بوده‌اند و خرید آن‌ها به افرادی که بودجه محدودی دارند و به دنبال سدان سایز متوسط هستند، توصیه می‌شود.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار