نقاط ضعف ام وی ام X22 پرو دنده ای

شرکت مدیران خودرو در راستای ارائه یک محصول کراس اوور کوچک و ارزان‌قیمت جهت مقابله با رقبایی مثل لیفان x50، تصمیم گرفت ام وی ام x22 پرو دنده ای یا چری تیگو ۳ ایکس را در سال ۹۶ به فهرست تولیدات خود اضافه کند. ایکس ۲۲ طی این سال‌ها تا حد زیا...

شرکت مدیران خودرو در راستای ارائه یک محصول کراس اوور کوچک و ارزان‌قیمت جهت مقابله با رقبایی مثل لیفان x50، تصمیم گرفت ام وی ام x22 پرو دنده ای یا چری تیگو ۳ ایکس را در سال ۹۶ به فهرست تولیدات خود اضافه کند. ایکس ۲۲ طی این سال‌ها تا حد زیادی در بازار خوش درخشیده و کمابیش توقعات مشتریان را از یک کراس اوور کوچک برآورده ساخته است. اما حالا با عرضه نسخه فیس‌لیفت این خودرو به بازار چین، شریک ایرانی چری هم دست‌ودلش لرزیده و تصمیم گرفته تا تیگو ۳X پلاس را با نام ام وی ام ایکس ۲۲ پرو به دست مصرف‌کنندگان ایرانی برسانددر ادامه یک بررسی نقاط ضعف ام وی ام X22 پرو دنده ای می پردازیم.

به گزارش رصد روز، در ادامه یک بررسی جامع درباره تغییرات ظاهری، مشخصات فنی X22 PRO ، آپشن های ایکس ۲۲ پرو و کلیه جنبه‌های ظاهری و باطنی این کراس اوور شهری کوچک خواهیم داشت. این شما و این نقد و بررسی X22 پرو دنده ای

نقاط ضعف ام وی ام X22 پرو دنده ای

مانند هر خودروی دیگری، X22 Pro نیز بدون عیب نیست و قطعا نمی‌توان این خودرو هیچ خودروی دیگری را کامل دانست. البته در زمینه معایب ایکس ۲۲ پرو باید به این نکته توجه کرد که بخشی از آن‌ها در اصل عیب نیستند و به ویژگی‌های خودرویی در کلاس کرا‌س‌اوور بازمی‌گردند. به همین دلیل باید قبل از خرید، با برخی از این ویژگی‌ها آشنا شوید تا بتوانید با دیدی بازتر و انتخاب درست‌تر برای خرید X22 Pro اقدام کنید. به همین دلیل در ادامه برخی از ویژگی‌های این خودرو که شاید در بین عموم به‌عنوان معایب x22 pro مطرح شود را مرور خواهیم کرد.

فضای کابین؛ آیا فضای داخلی یکی از معایب X22 Pro است؟

یکی از مواردی که به‌عنوان معایب X22 Pro مطرح می‌شود، فضای کم کابین این خودرو در صندلی‌های عقب است. در این زمینه باید بدانید، ایکس ۲۲ پرو یک کراس‌اوور کامپکت (جمع و جور) است و به همین دلیل نمی‌توان انتظار فضای داخلی کراس‌اوور های متوسط و بزرگ (مانند ایکس ۳۳ یا تیگو ۷ پرو) را از آن داشت. البته در مقابل از برخی از رقبای داخلی‌اش جادارتر است.

خودرو X22 Pro بر روی پلتفرم مدل ام وی ام ۳۱۵ که یک هاچ‌بک است ساخته شده و نباید فضای داخلی آن را با خودروهای سدان مقایسه کرد. با این دیدگاه باید بدانید فاصله محوری X22 پرو حدود ۱۰ سانتی‌متر از خودرویی مانند پژو ۲۰۶ بزرگ‌تر است و در مقابل حدود ۱۰ سانتی‌متر کوچک‌تر از پژو ۴۰۵ است. به این ترتیب فضای داخلی به‌طور ویژه فضای صندلی‌های عقب X22 Pro از خودرویی مانند پژو ۲۰۶ بزرگ‌تر است.

اگر فضای داخلی این خودرو را با خودروهای سدان متوسط مقایسه کنید قطعا فضای داخلی کوچک‌تری خواهید داشت و شاید بتوان فضای داخلی این خودرو را به‌عنوان یکی از نقاط ضعف ام وی ام X22 پرو دنده ای عنوان کرد. اما در مقابل از خودروهای هاچ‌بک هم کلاسش فضای پا و فضای سر بیشتری در صندلی‌های عقب دارید.

یکی از مواردی که به‌عنوان معایب X22 Pro مطرح می‌شود، فضای کم کابین این خودرو در صندلی‌های عقب است. در این زمینه باید بدانید، ایکس ۲۲ پرو یک کراس‌اوور کامپکت (جمع و جور) است و به همین دلیل نمی‌توان انتظار فضای داخلی کراس‌اوور های متوسط و بزرگ (مانند ایکس ۳۳ یا تیگو ۷ پرو) را از آن داشت.

بررسی خشک بودن سیستم تعلیق به‌عنوان یکی از معایب X22 پرو

یکی دیگر از مواردی که عنوان معایب X22 پرو مطرح می‌شود، خشک بودن سیستم تعلیق این خودرو است. به‌طور کلی خودروهای کراس‌اوور سیستم تعلیق محکم‌تری نسبت به خودروهای سدان و هاچ‌بک دارند. این مسئله به دلیل ارتفاع بلندتر آن‌ها است تا از این طریق بتوان جلوی حرکات عرضی بدنه خودرو را در پیچ‌ها گرفت. چون اگر سیستم تعلیق آن‌ها و به‌ویژه فنربندی مثل هاچ‌بک ها نرم باشد، خودرو در پیچ ناپایدار می‌شود و خطر خروج از پیچ وجود دارد.

به همین دلیل اندکی سفت‌تر بودن (یا دقیق‌تر بگوییم اسپرت بودن) سیستم تعلیق نسبت به خودروهای هاچ‌بک و سدان در این خودرو وجود دارد. این مسئله به‌ویژه در تعلیق عقب بیشتر به چشم می‌آید. البته در مدل‌های ایکس ۲۲ پرو، با توجه به نصب سیستم کنترل پایداری ESP این مسئله تا حد زیادی اصلاح شده است و کمتر شاهد ضربات سیستم تعلیق هستیم. اما درنهایت این ویژگی یکی از بخش‌های ذاتی کراس‌اوور هایی در این کلاس است و نباید انتظار نرمی سواری یک خودرو هاچ‌بک را از آن‌ها داشته باشید.

توان موتور؛ آیا موتور X22 Pro مناسب است؟

در زمینه موتور X22 پرو قبلا مطلب جامعی تهیه کرده‌ایم که می‌توانید به آن مراجعه کنید ولی در اینجا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا می‌توان قدرت موتور را به‌عنوان یکی از معایب X22 Pro عنوان کرد؟

ایکس ۲۲ پرو از موتوری با قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتون متر بهره می‌برد. با نگاه به این ارقام نمی‌توان گفت موتور ایکس ۲۲ پرو قوی یا اسپرت است اما قطعا موتور ضعیفی هم نیست. موتور این خودرو کاملا در حد همکلاس‌های خود قرار دارد. به‌عنوان نمونه، خودرو جک S3 با موتور ۱.۵ لیتری، ۱ اسب بخار قدرت بیشتر و ۶ نیوتون متر گشتاور کمتری نسبت به X22 Pro دارد در حالیکه وزن آن اندکی بیشتر است.

به این ترتیب نگاهی به قدرت و گشتاور موتور این خودرو نشان می‌دهد که قدرتی برابر با خودروهایی در کلاس خود و سایر خودروهای ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری دارد و گشتاور آن نیز اندکی بیشتر است. پس چرا بیان می‌شود موتور X22 پرو ضعیف است؟

پاسخ به این سوال جنبه علمی ندارد بلکه بیشتر به این نکته برمی‌گردد که موتور ایکس ۲۲ پرو یک نمونه جدید و ۱ لیتری و سه سیلندر است که با فناوری توربو شارژر تقویت شده است. در زمان عرضه این خودرو، برخی با نگاه به حجم موتور، تصور ضعیف بودن موتور این خودرو را داشتند و همین مسئله به‌عنوان یکی از معایب X22 پرو مطرح شد. اما در عمل موتور این خودرو می‌تواند به‌راحتی همپای موتورهای ۱.۵ و ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی قدرت تولید کند. به‌علاوه گشتاور آن بیشتر است و در دور موتور پایین‌تری به دست می‌آید. در این زمینه همچنین می‌توانید مشخصات فنی ایکس ۲۲ پرو را نیز بخوانید.

کشش X22 پرو در جاده؛ کراس‌اوور کوچک مدیران خودرو در جاده چگونه است؟

یکی دیگر از مواردی که به‌عنوان معایب ایکس ۲۲ پرو دنده ای مطرح می‌شود، کشش ضعیف این خودرو در جاده است. البته برای این مسئله مستند یا دلیلی وجود ندارد و به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل حجم موتور که در بالا توضیح دادیم این مسئله مطرح می‌شود.

در عمل باید بدانید X22 Pro قطعا توان حرکتی یک خودرو اسپرت را در جاده و کوهستان ندارد. این خودرو یک کراس‌اوور کامپکت است که می‌تواند توان معقولی را ارائه کند. به این ترتیب در جاده و مسیرهای کوهستانی هم عملکرد متعادلی دارد و پا به پای دیگر خودروهای بازار ایران مانند تندر ۹۰، سمند، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و … حرکت می‌کند.

به‌علاوه ایکس ۲۲ پرو مزیت بزرگ گشتاور بالا در دورهای موتور پایین را هم دارد که به افزایش کشش آن کمک می‌کند. به این ترتیب در سبقت‌گیری‌های جاده‌ای، موتور سریع‌تر می‌تواند کشش لازم را ایجاد کند. به‌علاوه گیربکس این خودرو هم تیپ ترونیک است و می‌توانید کنترل انتقال قدرت را در دست بگیرید.

به این ترتیب می‌توان گفت کشش X22 Pro در جاده نه بهتر و نه بدتر از رقبایش است. با این حساب برای مسافرت با آن مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید همانند سایر خودروها جاده را طی کنید. همچنین اگر نیاز به سبقت گرفتن داشتید، احتمالا سریع‌تر از سایرین می‌توانید به مسیر سبقت بروید چون با فشار اندک به گاز، توربو شارژر وارد مدار می‌شود و گشتاور لازم برای سبقت را فراهم می‌کند.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط