نقاط ضعف جک j4

در این مقاله نقد و بررسی نقاط ضعف جک j4  می پردازیم. جک J4 یک سدان جمع و جور و بی‌ادعای شهری است که از نظر ابعاد در جایگاهی میان J3 و J5 قرار میگیرد و روی کاغد مشخصاتی کاملاً معمولی ارائه می‌کند اما بواسطه قیمت رقابتی و کیفیت قابل قبول خو...

در این مقاله نقد و بررسی نقاط ضعف جک j4  می پردازیم. جک J4 یک سدان جمع و جور و بی‌ادعای شهری است که از نظر ابعاد در جایگاهی میان J3 و J5 قرار میگیرد و روی کاغد مشخصاتی کاملاً معمولی ارائه می‌کند اما بواسطه قیمت رقابتی و کیفیت قابل قبول خود (به نسبت سطح قیمتی) شما را راضی نگاه خواهد داشت.جک جی ۴ کرمان موتور در اصل از تولیدات اقتصادی گروه خودروسازی JAC چین به حساب می‌آید

به گزارش رصد روز، همان‌طور که اشاره کردیم خودرو جک j4 توسط یکی از خودروسازان مطرح چین به نام جوک تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو ابتدا در سال ۲۰۱۲ در یک نمایشگاه خودرو در شهر گوانگژوی چین رونمایی شد. در سالیان اخیر به دلایلی، واردات خودروهای چینی به بازار کشورمان رشد چشم‌گیر داشت که یکی از آن‌ها همین خودرو جک j4 است.

از جمله دلایل استقبال از خودروهایی چینی می‌توان به قیمت پایین‌تر آن‌ها نسبت به رقبای اروپایی، و همچنین اعمال برخی محدودیت‌ها درخصوص واردات محصولات کشورهای غربی اشاره کرد. به هرحال، استقبال از این سدان چینی باعث شد تا گروه خودروسازی کرمان موتور تصمیم به عرضه آن در داخل کشور بگیرد. جک j4 به لحاظ ویژگی‌های فنی، از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه بهره می‌برد که حجم موتور آن معادل ۱۴۹۹ سی‌سی است.

نقاط ضعف جک j4

این سدان چینی دارای جعبه دنده CVT، وزن ۱۱۱۰ کیلوگرم و حداکثر گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. از دیگر مشخصات فنی آن می‌توان به سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت، شتاب صفر تا صد ۱۳.۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر اشاره کرد. حجم باک آن نیز ۴۵ لیتر و استاندار آلایندگی آن یورو ۴ است.

جک J4 مانند اکثر خودروهای چینی از امکانات و آپشن‌های متعددی بهره برده است. از جمله آن‌ها می‌توان به سنسور نور، آیینه‌های برقی، روکش صندلی چرم، ترمز جلو دیسک و عقب کاسه‌ای، کیسه هوا راننده و سرنشین به همراه برخی از موارد دیگر اشاره کرد. این سدان چینی در بازار کشورمان چندین رقیب دارد که در اکثر اوقات مشتریان در انتخاب یکی از آن‌ها سردرگم می‌شوند. ازجمله رقبای جک J4 می‌توان به برخی از محصولات شرکت ایران خودرو از قبیل دنا و دنا پلاس یا برلیانس پارس خودرو اشاره کرد. با این‌حال، رقیب اصلی این خودرو را می‌توان دنا در نظر گرفت.

هنگامی که معایب جک J4 را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که در این رنج قیمتی می‌توان برای خرید برخی از گزینه‌های بهتر اقدام کرد. هرچند که این معایب باعث نمی‌شوند که ما مزایای این خودرو را نادیده بگیریم. ازجمله این مزایا می‌توان به ایمنی و مشخصات فنی تقریبا قابل قبول آن اشاره کرد. در ادامه به مهم‌ترین معایب جک J4 براساس تجربه رانندگان و کارشناسان مختلف اشاره خواهیم کرد.

آنچه از معایب جک J4 باید بدانیم

درخصوص معایب جک J4 باید گفت که اگرچه برخی از کارشناسان پاره‌ای از ایرادات فنی را به این محصول چینی وارد می‌کنند، اما عمده انتقادات مربوط به طراحی ظاهری و داخلی، قطعات به‌کار رفته و خدمات پس از فروش است که در ادامه مفصل به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کیفیت پایین قطعات به کار رفته

کیفیت پایین قطعات به کار رفته

همواره یکی از ایرادهای اساسی که به خودروهای چینی و همچنین خودروهای مونتاژ داخل کشور وارد می‌کنند، بحث کیفیت پایین قطعات به‌کار رفته در ساخت خودرو است. این موضوع خصوصا هنگامی که خودرو در داخل کشور و توسط خودروسازان داخلی مونتاژ می‌شود، بیشتر نمود پیدا می‌کند. چراکه بارها مشاهده شده نمونه وارداتی این‌گونه خودروها از کیفیت بهتری برخوردار بوده است. یکی از دلایل این موضوع را می‌توان در وجود برخی مشکلات از قبیل تحریم‌ها دانست.

کیفیت پایین قطعات جک J4 را می‌توان به دو بخش قطعات داخل و بدنه تقسیم‌بندی کرد، که این موضوع در داخل کابین بیش‌تر خود را نشان می‌دهد؛ چراکه بسیاری از قطعات داخل کابین از مواد کم‌کیفیت و پلاستیک خشک ساخته‌ شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا به مرور زمان این قطعات دچار ترک و فرسودگی شوند و رنگ آن‌ها نیز تغییر یابد. به‌طور کلی، جک J4 از کیفیت مونتاژ چندان بالایی نیز برخوردار نیست و این موضوع دلیل خاص خود را دارد.

معمولا خودروسازان چینی و همچنین کرمان موتور تلاش می‌کنند تا با استفاده از کم‌کردن کیفیت قطعات به‌کار رفته در ساخت خودرو، قیمت تمام شده آن را کاهش دهند که بدین وسیله نیز می‌توانند در دل مشتریان ایرانی بیش‌تر قرار بگیرند. چراکه آن‌ها از بازار ایران و اهمیت فاکتور قیمت برای مشتریان این بازار به‌خوبی آشنایی دارند. البته در ابتدای کار، کرمان موتور تلاش کرد که از این نقطه ضعف دوری کند؛ اما در ادامه و با توجه به اهمیت بحث قیمت برای مشتریان ایرانی، کیفیت مونتاژ را نیز قربانی قیمت کرد. همین مساله موجب اعتراض بسیاری از مشتریان این شرکت شد.

نبود برخی امکانات و آپشن‌ها

نبود برخی امکانات و آپشن‌ها

اگرچه معمولا خودروسازان چینی تلاش می‌کنند تا نقاط ضعف خود در برابر خودروهای اروپایی را از طریق امکانات و آپشن‌های متعدد جبران کنند، اما گویا این قضیه درخصوص نسخه مونتاژی جک J4 کرمان موتور چندان صدق نمی‌کند. به‌نحوی که می‌توان یکی از معایب جک J4 را نبود برخی از امکانات در نظر گرفت.

از جمله این امکانات می‌توان به نبود چراغ روشنایی در روز اشاره کرد؛ درحالی که بسیاری از خودروهای هم‌رده جک J4 از آن بهره‌مند هستند. ازجمله امکانات دیگر که جک J4 از آن بی‌بهره است، می‌توان به صفحه نمایشگر لمسی اشاره کرد که این آپشن نیز در بسیاری از خودروهای هم‌رده دیگر مشاهده می‌شود. علاوه‌بر این موارد، برخی از امکانات موجود در خودروهای مشابه، در این خودرو یافت نمی‌شوند.

در بخش ایمنی نیز اگرچه به‌طور کل این محصول کرمان موتور نمره قابل قبولی می‌گیرد، اما باز هم خالی از ایراد نیست. به‌عنوان مثال، می‌توان به کاسه‌ای بودن ترمز عقب خودرو اشاره کرد که یکی از نقاط ضعف آن به‌شمار می‌رود. این خودرو همچنین فاقد سیستم EPS است. در کل، نبود برخی از امکانات در کنار کیفیت پایین مواد به‌کار رفته در ساخت سایر آپشن‌ها، باعث شده است تا جک J4 از این نظر چنگی به دل نزند. این درحالی است که برخی از رقبای آن از قبیل دنا تلاش کرده‌اند تا فاقد این نقاط ضعف باشند. به‌همین دلیل بسیاری از مشتریان، محصولاتی مانند دنا و دنا پلاس را ترجیح می‌دهند.

خدمات پس از فروش نه چندان مناسب

یکی دیگر از معایب جک j4 ، خدمات پس از فروش است. بحث خدمات پس از فروش اگرچه برای تمامی مشتریان اهمیت دارد، اما برای مشتریان خودروهای وارداتی و همچنین مونتاژ داخل، این موضوع اهمیتی دو چندان دارد. چراکه اکثر قطعات این‌گونه خودروها، وارداتی هستند و در ایران تولید نمی‌شوند. در چند سال اخیر به‌علت مباحثی همچون تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات ارزی، بسیاری از قطعات این خودروها در بازار نایاب یا کمیاب شده‌اند که جک J4 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگرچه شرکت کرمان موتور تلاش کرده است تا نسبت به سایر خودروسازان داخلی عملکرد بهتری داشته باشد، اما به‌علت دلایل فوق، باز هم بسیاری از مشتریان با مشکلات متعددی در این خصوص مواجه هستند. در بسیاری از مواقع نیز که قطعات مورد نظر یافت می‌شوند، معمولا با قیمت بسیار بالایی عرضه می‌شوند. همین عامل باعث می‌شود تا هزینه نگهداری خودرو به حد قابل‌توجهی افزایش یابد.

طراحی ساده

معایب جک j4

در کنار معایب گفته شده، باید طراحی ساده را نیز به معایب جکj4  اضافه کنیم. واقعیت آن است که طراحی ظاهری این خودرو نسبت به بسیاری از رقبا خود ساده و معمولی به‌نظر می‌رسد؛ به‌گونه‌ای که بیننده با دیدن ظاهر خودرو، چندان اثری از هیجان و جذابیت در آن نمی‌بیند. همین موضوع باعث شده است تا خودروی مذکور برای بسیاری از افراد که به‌دنبال خودرویی با ظاهر اسپرت و هیجان‌انگیز هستند، چندان قابل قبول نباشد. بنابراین بیشتر افرادی که دنبال خودروهایی با ظاهر معمولی هستند، آن را خریداری می‌کنند.

با این‌وجود، سازندگان این سدان چینی تلاش کرده‌اند تا با اعمال برخی از تغییراتی جزئی در بخش کناری خودرو و همچنین در ناحیه چراغ‌ها، مقداری از سادگی ظاهری آن بکاهند، که گویا باز هم برای رسیدن به رقبای خود راه طولانی درپیش دارند. به‌عنوان مثال، به اعتقاد اکثر کارشناسان خودرو، دنا ظاهری جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتری از آن دارد.

معمولا خودروسازان چینی تلاش می‌کنند تا با کپی‌کاری از طراحی ظاهری خودروهای اروپایی، یک خودرو زیبا را به بازار عرضه کنند. با این حال، درخصوص جک j4 این مساله چندان رعایت نشده است.

قدرت ضعیف موتور

اگرچه به لحاظ فنی نمی‌توان ایراد قابل‌توجهی از جک j4 گرفت، اما این خودرو از این جنبه نیز خالی از عیب نیست. یکی از معایب آن در این خصوص را می‌توان وجود پیشرانه ضعیف آن دانست. این مساله باعث شده است تا قدرت موتور این خودرو نسبت به برخی از رقبای داخلی و خارجی خود کمتر باشد.

خودرو مذکور دارای حجم موتور ۱۴۹۹ سی‌سی است که نهایتا حداکثر گشتاور آن ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. این درحالی است که این میزان از قدرت و پیشرانه نسبت به خودرویی همچون دنا، امتیاز کمتری خواهد گرفت. چراکه این خودرو دارای حجم موتور ۱۶۴۵ سی‌سی و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه است. همچنین برخی از خودروهای هم‌رده دیگر نیز از جک j4 پیشرانه به‌مراتب بهتری دارند.

مشکلات مربوط به رنگ بدنه

یکی از معایب جک j4 که به‌طور متفق‌القول اکثر رانندگان و کارشناسان درخصوص آن هم‌نظر هستند، کیفیت پایین رنگ بدنه خودرو است. به‌نحوی که به محض ایجاد یک برخورد سطحی با این خودرو، دچار رنگ‌‌پریدگی خواهد شد. برای رانندگان ایرانی هم که به‌علت ترافیک شهری و نامناسب بودن جاده‌ها، احتمال تصادف و برخوردهای سطحی برای آن‌ها بیش‌تر است، بسیار محتمل است که خودرو مدتی بعد از خرید دچار رنگ‌پریدگی شود.

مشکلات مربوط به رنگ بدنه

کیفیت پایین رنگ جک j4 باعث شده است تا به مرور زمان و به‌علت رطوبت هوا و باران، رنگ خودرو دچار تغییر شود. ازهمین‌رو نیاز است که مراقبت ویژه‌‍‌ای از آن به‌عمل آید. به‌عنوان مثال، معمولا هنگام شستن خودرو باید از آب کم‌فشار استفاده شود.

جمع‌بندی بررسی نقاط ضعف جک j4

در کنار معایب فوق، می‌توان به برخی معایب دیگر از جمله نفوذ صدا به داخل خودرو یا قیمت نسبتا بالای آن اشاره کرد. با این‌حال، جک j4 به لحاظ ایمنی و فنی، نمره تقریبا قابل‌قبولی خواهد گرفت. اما نقاط ضعف جک j4 موجود در طراحی داخلی، ظاهر ساده آن و برخی موارد دیگر، باعث شده است تا نسبت به رقبای داخلی و خارجی خود نتواند عرض اندام کند. هرچند که در نهایت این مشتری است که براساس سلیقه و توانایی مالی خود تصمیم خواهد گرفت.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط