نقش راهبردی فولاد مبارکه اصفهان در انفعال مدیران تصمیم گیر

تصمیمات غیرکارشناسانه در صنعت فولاد تمامی ندارد و در حالیکه این صنعت استراتژیک در دنیا در حال زمینه سازی برای محصولاتی حیاتیست شرکتهای تولید کننده فولاد در کشور با چالشهایی روبرو هستند که برایشان تعریف شده و در این میان اگر فولاد مبارکه ا...

تصمیمات غیرکارشناسانه در صنعت فولاد تمامی ندارد و در حالیکه این صنعت استراتژیک در دنیا در حال زمینه سازی برای محصولاتی حیاتیست شرکتهای تولید کننده فولاد در کشور با چالشهایی روبرو هستند که برایشان تعریف شده و در این میان اگر فولاد مبارکه اصفهان نقش آفرین نبود امروز در آسیا و جهان شاید از صنعت فولاد کشور کمتر می شنیدیم

به گزارش اختصاصی رصد روز، صنعت فولاد ایران راه دور و درازی را تا رسیدن به جایگاه امروز طی کرده است مسیری که باید گفت با وجود همه مرارت های داخلی و خارجی اگر مورد ارزیابی و ارزشیابی قرار گیرد حتماً نمره قبولی بالایی خواهد گرفت چرا که باید اعتراف کرد آنچه بر صنعت فولاد کشور در چند دهه اخیر گذشته از اراده بسیاری از مدیران خارج بوده.

تصمیماتی که نفس تولید را گرفت!!!

علیرغم اشرافی که مدیران تصمیم‌گیر و نقش آفرین از وضعیت شرکت های معدنی و تولیدکنندگان فولاد دارند اما گویا مسیری که جهت مرتفع کردن این مسائل انتخاب میکنند با واقعیت‌های موجود میلیاردها سال نوری فاصله دارد و یکی از عواملی که امروز بسیاری از شرکت ها در این حوزه کمتر از ظرفیت اسمی تولید می کنند همین تصمیمات خلق‌الساعه و ناگهانی است که تنها رضایت خاطر رقبای خارجی را فراهم می آورد و جایگاه فولاد کشور را در عرصه بین‌المللی تضعیف می کند.

در حالیکه بسیاری از کارخانه های فولاد سازی دنیا به دنبال ایجاد طرح های نو و مطابق با شرایط زیست محیطی هستند در کشورمان هنوز در خصوص قیمت‌گذاری دستوری، سرکوب قیمت ها، سهم و قیمت حامل های انرژی، عمق اکتشافات و موضوع مواد معدنی و… با چالش روبرو هستیم و معلوم نیست کی و کجا باید فاتحه این مسائل را خواند و باید مطالبه گر بود که با وجود دستاوردهای قابل توجه چرا این دست از تصمیمات اصرار دارن تا ما هنوز اندرخم یک کوچه باشیم؟

بنابراین با نگاهی منصفانه به رویدادهای صنعت فولاد باید گفت محدوده عملیاتی شرکت های فولادی در چند سال گذشته کم و کمتر شده که نتیجه آن بر کیفیت و کمیت تولید اثر گذار خواهد بود. ایجاد بازار رقابتی، تعیین قیمت بر اساس نیاز بازار و عرضه و تقاضا و پیاده سازی الگوی درست جهت تامین مواد معدنی زنجیره فولاد کف مطالبه تولیدکنندگان در چند سال اخیر بوده که به هیچ وجه پیگیری آن توسط مدیران مربوطه رضایت بخش نیست و در همین شرایط انتظار می رود تا این شرکت ها نیاز بازار داخلی را به صورت حداکثری برآورده کنند و در ایجاد اشتغال جلودار باشند.

صدمات جبران ناپذیری که چنین تصمیمی بر پیکره ی صنعت فولاد کشور وارد آورد باعث شد تا سهم کشور از بازارهای بین‌المللی روند کاهشی داشته باشد که در میزان ارزآوری شرکت های تولید کننده تاثیر مخربی گذاشت در عین حال استراتژی مبتنی بر ریسک های بالقوه در برخی شرکت ها هرچند که نتیجه بخش بوده اما این مسئله چیزی از قصور مدیران تصمیم‌گیر کم نخواهد کرد.

فولاد مبارکه اصفهان پرچمداری می کند

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۵۷ میزان تولید فولاد کشور ۳۷۰,۰۰۰ تن بود که در پایان سال ۱۴۰۱ این مقدار به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسید و فولاد مبارکه اصفهان سهم ٨.٢ میلیون تومانی در این رکورد داشت.
بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان با ١١.۵ میلیون تن تولید از این محصول سال ۷۱ وارد چرخه تولید شد و در حال حاضر تنها شرکت دارای زنجیره کامل تولید در کشور است توان تولیدی فولاد مبارکه باعث شد تا در سالهای اخیر شاهد کاهش چشمگیر واردات باشیم فولاد مبارکه که در حال حاضر با یک نقشه راه و یک برنامه تولیدی اثربخش در پی خلق نتایج بهتری است در سال های اخیر اتفاقات شگفتی را در صنعت کشور رقم زد.
این واحد فولادسازی با اضافه کردن ۷ شرکت به زنجیره تولید به منظور توسعه بازار و افزایش بهره‌وری جهت صادرات گام موثری در فرایند تولید کشور برداشت. فولادی‌ها همچنین پروژه نورد گرم ۲ که بازه زمانی ۳ ساله برایش تعریف شده را در سبد طرح های تولیدی دارند که رونمایی از آن کشور را از بسیاری جهات بی‌نیاز خواهد کرد.

شروع پرقدرت فولاد مبارکه اصفهان در سال جاری با خلق ۱۴ رکورد به خوبی نشان داد این واحد تولید تمام توان خود را در سنگر تولید به کار گرفته است  در عین حال چالش هایی که از آنها نام برده شد همچنان اثر منفی بر فعالیت تولید می گذارد و در این میان انتظارات از فولاد مبارکه هر روز بالاتر میرود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار