نمایش شکست تحریم‌ها در صنعت نفت ایران

 ساخت پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس که بیشترین بخش آن در شرایط تحریم‌های همه جانبه آمریکا محقق شده، نمایش شکست تحریم‌ها در صنعت نفت ایران به شمار می‌رود.

به گزارش رصد روز ، پالایشگاه بید بلند خلیج فارس صبح امروز توسط رییس جمهوری به شیوه ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید. پروژه‌ای که عمر آغاز عملیات ساخت آن مربوط به سال ۱۳۸۲ می شود و در حالی که ایران در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی به درآمدهای سرشار نفتی دسترسی داشت، ساخت درآن دوران کامل نشد و با بازگشت زنگنه به وزارت نفت در دولت تدبیر و امید، ساخت این پالایشگاه دردستور کار قرار گرفت.

اجرای برجام در سال ۹۵ و امکان خرید تجهیزات مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه، این اقدام انجام شد و با خرید تجهیزات، دوباره تحریم ها به صنعت نفت ایران بازگشت و اینبار متخصصان ایرانی بودند که با تکیه بر دانش و توان فنی خود، ساخت پالایشگاه را محقق ساختند تا در روزهایی که دونالد ترامپ، بانی سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران ، از کاخ سفید خارج می شود، بهره‌برداری از این پالایشگاه به منصه ظهور برسد که نمایش شکست تحریم‌ها در صنعت نفت ایران به شمار می آید.

علاوه بر آن، همانگونه که بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم بهره‌برداری از این پالایشگاه بیان کرد، پالایشگاه بیدبلند سالانه تا ۱.۵ میلیارد دلار درآمد برای کشور به دنبال خواهد داشت.

اما این تمام ماجرا نیست، این پالایشگاه در واقع ثروتی را ایجاد می‌کند که تا پیش از این می‌سوخت و دود می‌شد.

وظیفه پالایشگاه بید بلند، پالایش گازهای همراه نفتی است که از مشعل‌های سه استان خوزستان،‌ بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد جمع‌آوری شده و به محصولاتی با ارزش بالا تبدیل می‌شود.

مسیر برای دولت سیزدهم هموارتر 

«حسن روحانی» امروز (پنجشنبه، دوم بهمن‌ماه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت (پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس)، ضمن تبریک به مردم خوزستان و همه آنهایی که از این پروژه منتفع می‌شوند، گفت: مساله گازسوزی در مشعل‌ها برای ما بسیار مهم بود، وقتی از این منطقه عبور می‌کردیم این احساس وجود داشت که سرمایه‌های ملی در حال سوختن است، اما امروز به هدفی که سالانه دنبال می‌کردیم، دست یافتیم و معتقدم چنین پروژه‌های مهمی، مسیر را برای دولت سیزدهم نیز هموارتر می‌کند.

رییس جمهوری توضیح داد: مردم  امیدوار باشند ظرف دو سال آینده همه مشعل‌هایی که امروز گازها را می‌سوزانند و محیط زیست را آزار می‌دهند و در نتیجه سرمایه ها از بین می رود، بطور کامل جمع‌آوری می‌شوند.

روحانی گفت: این پالایشگاه بزرگ گازی که یکی از بزرگترین پروژه‌ها در سطح منطقه و خاورمیانه است، امروز به دست فرزندان این مرز بوم به بهره‌برداری رسمی رسید، اجرای این طرح در سال ۹۴ و ۹۵ یعنی شرایطی که دست ما در سایه برجام باز شده بود و توانستیم نفت را صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق وارد شود، قوت گرفت.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: هزینه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس ظرف چهار سال باز خواهد گشت و مردم باید بدانند طرحی که چند سال روی آن کار شده زمانی که به بهره‌برداری برسد، پول آن در مدت زمانی بازگشت خواهد داشت و پس از چند سال به سود مورد نظر می‌رسد که این موضوع از لحاظ اقتصادی نیز اهمیت دارد.

وزیر نفت نیز گفت:افتتاح این طرح بگونه ای برنامه ریزی شده که تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی همراه با استخراج نفت در مشعل‌ها سوزانده نشود و بیش از ۹۵ درصد گازها جمع آوری و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

تکمیل زنجیره ارزش در پالایشگاه بید بلند خلیج فارس

واقعیت اینکه، بهره برداری از این پالایشگاه پایان راه نیست و قرار است پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس زنجیره ای را کامل کند که به محصولات با ارزش پتروشیمی ختم می شود.

به گفته زنگنه، این یک طرح مادر محسوب می شود که فرزندان برومندی در پایین دست آن هم وجود دارد و  این طرح خوراک پتروشیمی بندر امام و خوراک اولفین و پلی اتیلن  پتروشیمی گچساران را تامین می کندکه بیش از یک میلیون اتان ازاین پالایشگاه به گچساران منتقل می شود.

وی گفت : همچنین با سرمایه گذاری یکهزار و ۵۰ میلیون دلاری یک مرکز تولید پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تنی در گچساران و یک مرکز تولید پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تنی در دهدشت احداث خواهد شد.

وزیر نفت گفت : قرار است درادامه دو طرح دیگر شامل یک مینی پالایشگاه برای تولید بنزین با ظرفیت ۱۵ هزار بشکه در روز با خوراک پنتان پلاس در این منطقه  احداث شود.

وی افزود: کامل  شدن ظرفیت پالایشگاه گازی بید بلند ۳.۵ تن اتان، بوتان، پروپان و پنتان پلاس تولید خواهد شد و علاوه بر آن گاز متان هم در بید بلند تولید و به عنوان گاز شیرین به خط سراسری تزریق می شود.

با بهره برداری از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، ایران از انتشار حجم زیادی از گازهای همراه نفت جلوگیری کرده است. همچنین این گازها به ثروتی تبدیل می شود که می تواند کشورمان را برای عبور از شرایط سخت کمک کند.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار