هشدار غذا و دارو به بانک مرکزی

به گزارش رصد روز، پس از اعمال سیاست غلط ارز ترجیحی در سال ۹۷ و ایجاد مشکلات فراوان برای صنعت دارو و بیماران، سیاست ارزی‌ بخش عظیمی از داروهای وارداتی از اواخر مرداد سال جاری از ترجیحی به نیمایی تغییر یافت اما به نظر می‌رسد با گذشت حدود پن...

به گزارش رصد روز، پس از اعمال سیاست غلط ارز ترجیحی در سال ۹۷ و ایجاد مشکلات فراوان برای صنعت دارو و بیماران، سیاست ارزی‌ بخش عظیمی از داروهای وارداتی از اواخر مرداد سال جاری از ترجیحی به نیمایی تغییر یافت اما به نظر می‌رسد با گذشت حدود پنج ماه از اجرای این سیاست جدید، مشکلات جدید دیگری از جمله عدم تامین به‌موقع نقدینگی ارز مورد نیاز دردسرساز شده است.

سازمان غذا و دارو روز گذشته (۸ بهمن) طی نامه‌ای خطاب به معاون ارزی بانک مرکزی، از این بانک درخواست کرده تأمین ارز نیمایی با اولویت دارو نسبت به سایر صنایع آن هم با قید فوریت صورت پذیرد.

سید حیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی، نسبت به کمبود شدید دارو در ماه‌های آتی هشدار داد.

متن نامه به‌شرح زیر است:

«نظر به تغییر سیاست ارزی کالاهای سلامت از ترجیحی به نیمایی و عدم تأمین‌ به‌هنگام نقدینگی مورد نیاز صنعت، شرکت‌های تابعه دچار مشکلات جدی در تأمین ارز با نرخ مصوب شده‌اند که این مسئله منجر به تأخیر در امر تأمین داروی مورد نیاز کشور شده است.

بطوریکه طبق آمار در مقایسه با سنوات گذشته تأمین ارز حوزه‌های مذکور کاهش چشمگیری داشته است و ادامه روند کنونی منجر به کمبودهای شدید دارویی در ماه‌های آتی خواهد شد.

لذا خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید که جهت جلوگیری از کمبود دارویی، تأمین ارز نیمایی در بانک‌های عامل با هماهنگی بانک مرکزی با اولویت اول دارو و مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و دارویی و شیرخشک رژیمی نسبت به سایر صنایع صورت پذیرد به‌نحوی که مراتب پس از تصویب، به‌قید فوریت به بانک‌های عامل و شرکت‌های مذکور ابلاغ شود.»

طبق اعلام سازمان غذا و دارو عمده مصرف‌کنندگان این داروها بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر هستند.
برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار