همسر جان اف کندی چه هدیه تحقیرآمیزی به شاه داد؟

در فروردین ماه سال ۱۳۴۱ هجری شمسی شاه به همراه همسرش فرح برای دیدار با جان. اف. کندی به آمریکا رفتند. این سفر یکی از مهمترین سفر‌های دوران سلطنت محمدرضا پهلوی به آمریکا بود.

به گزارش رصد روز ، شاه از ابتدای به قدرت رسیدن تلاش کرد حمایت آمریکایی‌ها را نسبت به خود جلب کند. شاه هیچ‌گاه برای آمریکا یک شخصیت مطبوع و قابل‌تحسین نبود، اما متحدی وفادار و قابل اتکا برای منافع آمریکا و غرب به شمار می‌رفت.

اگر هم در جایی کشور‌های غربی از شاه ایران تعریف و تمجید می‌کردند برای برخورداری از درآمد‌های نفتی ایران بود، در حالی که در دل بر حماقت شاه می‌خندیدند و لب به ستایش او می‌گشودند.

سیاست رژیم پهلوی در طول سلطنت محمدرضا پهلوی در قبال آمریکا فروش بیشتر نفت برای خرید بیشتر تسلیحات و متقاعد کردن آن‌ها نسبت به وفاداری شاه به آمریکا به عنوان حافظ منافع آن‌ها در منطقه بود. در ادامه خاطره‌ای از سفر محمدرضا پهلوی به آمریکا را در زمان ریاست جمهوری جان. اف. کندی می‌خوانید:

فحش رکیک فرح در حضور شاه!
«در فروردین ماه سال ۱۳۴۱ هجری شمسی شاه به همراه همسرش فرح برای دیدار با جان. اف. کندی به آمریکا رفتند. این سفر یکی از مهمترین سفر‌های دوران سلطنت محمدرضا پهلوی به آمریکا بود. در جریان این سفر و در یک ضیافت شام، شاه یکسری جواهرات فوق‌العاده نفیس و منحصر به فرد در دنیا را به ژاکلین کندی همسر رئیس جمهور وقت آمریکا هدیه داد. این جواهرات بی‌نظیر متعلق به همسر «ریچارد شیردل» بودند که محمدرضا پهلوی آن را از یک جواهر فروش در لندن به مبلغ دو میلیون پوند خریداری کرده بود.

ژاکلین چنان تحت‌تأثیر این هدیه بی‌نظیر و گران‌قیمت محمدرضا قرار گرفت که جلوی همه میهمانان، محمدرضا را بوسید! اما در برابر این هدیه بزرگ شاه، کندی یک تابلوی نقاشی آبرنگ به فرح داد و گفت: این نقاشی از کار‌های خود او در زمان تحصیل در کالج بوده است!

ژاکلین هم یک کراوات رنگ و رورفته و کهنه به محمدرضا هدیه داد و ادعا کرد که این کراوات متعلق به جرج واشنگتن بوده است! هدایای رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش به شاه و فرح، حتی یک دلار هم ارزش نداشتند! موقعی که شاه و فرح به محل اقامتشان برمی‌گشتند، فرح در حضور محمدرضا فحش رکیکی به کندی و همسرش داد و گفت: این‌ها به هر میهمان خارجی یک کراوات مستعمل می‌دهند و ادعا می‌کنند متعلق به جرج واشنگتن یا آبراهام لینکلن بوده است!»

این نوع برخورد آمریکایی‌ها با محمدرضا پهلوی مربوط به دوران سلطنت اوست و پس از فرار او از ایران رفتار آمریکایی‌ها با شاه بسیار تحقیر آمیزتر از گذشته می‌شود. محمدرضا پهلوی که در طول سلطنت خود به دنبال حفظ منافع غرب و در راس آن آمریکا بود، پس از فرار از ایران عملا به مهره‌ای سوخته تبدیل شده و در این زمان دولت آمریکا رفتن شاه به این کشور را به نفع خود نمی‌داند.

تحقیر شاه توسط آمریکایی‌ها پس از فرار از ایران
شاه چند ماه پس از فرار از ایران و آوارگی بین چند کشور بیماریش شدت می‌گیرد و حالش وخیم می‌شود، در این زمان بنا به توصیه پزشکان او باید برای درمان به بیمارستانی مجهز برود. سرانجام آمریکایی‌ها به خاطر وضعیت بیماری شاه اجازه مسافرت شاه و همسرش را تنها برای مدت کوتاهی به آمریکا آن هم با ویزای توریستی صادر می‌کنند و شاه در بیمارستانی در نیویورک بستری می‌شود.

شاید یکی از بدترین لحظات برای شاه در واپسین ماه‌های حیاتش همین اقامت کوتاه مدتش در آمریکا بود، چراکه پس از ترخیص از بیمارستان نیویورک، او و همراهانش که هنوز مقصدی برای سفر نداشتند به طور موقت به پایگاهی در تگزاس منتقل می‌شوند و شاه در آنجا در بیمارستانی مخصوص به بیماران روانی ارتش آمریکا بستری می‌شود.

پس از مدتی هم با پایان یافتن مهلت اقامت شاه در این کشور، مقامات آمریکایی به وی اطلاع می‌دهند که به دلیل عواقب ناشی از تصرف سفارت آمریکا در تهران، امکان تمدید روادید وی وجود ندارد و شاه که غیر از پذیرفتن، چاره دیگری نداشت خاک آمریکا را ترک می‌کند.

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار