همه چیز درباره رمدسیویر / قیمت ، تهیه ، نحوه تزریق و عوارض رمدسیویر

به گزارش رصد روز ، جستجوی کاربران اینترنت و فضای مجازی پر شده از سؤالاتی مانند اینکه رمدسیویر را از کجا تهیه کنیم ، قیمت رمدسیویر چند است؟ عوارض رمدسیویر چیست؟ نحوه تزریق رمدسیویر چگونه است؟  با شیوع سویه دلتای ویروس کرونا و گستردگی سطح ن...

به گزارش رصد روز ، جستجوی کاربران اینترنت و فضای مجازی پر شده از سؤالاتی مانند اینکه رمدسیویر را از کجا تهیه کنیم ، قیمت رمدسیویر چند است؟ عوارض رمدسیویر چیست؟ نحوه تزریق رمدسیویر چگونه است؟ 

با شیوع سویه دلتای ویروس کرونا و گستردگی سطح نفوذ آن حتی در افرادی که واکسن تزریق کرده اند اینها جستجوهای معمول کاربران در موتورهای جستجو است. در این گزارش بنا داریم تا همه چیز درباره رمدسیویر را با هم مرور کنیم؛

 

همه چیز درباره رمدسیویر

 

این گمان که در دسترس نبودن داروی رمدسیویر بیشتر مربوط به موج‌های اول و دوم فراگیری بود و حالا به‌سهولت یافت می‌شود خیال خامی بیش نیست، شاید قیمت آن حالا نسبت به موج‌های پیشین کمتر شده باشد اما همچنان در بازار دارویی ایران کالای نایابی محسوب می‌شود. در میانه موج دوم در آبان سال گذشته برای خرید هر دوز این دارو باید ۱۵ میلیون تومان نقد می‌پرداختید و البته از جایی مطمئن آن را تهیه می‌کردید اما حالا اگر خوش شانس باشید و بتوانید از داروخانه‌ها آن را پیدا کنید با دفترچه و امکانات بیمه‌ای می‌توان آن را با ۸۰۰ هزار تومان هم تهیه کرد. اما مرکز اصلی تهیه این دارو داروخانه‌های خود بیمارستان‌هاست، البته اشکالاتی هم در این میان وجود دارد. به‌عنوان مثال شما حتما باید دستور پزشک همان بیمارستان را داشته باشید تا بتوانید این دارو را از داروخانه آن بیمارستان تهیه کنید.

مرتضی رضایی، بیماری که حالا چند هفته‌ای است با ویروس مرموز و عجیب مبارزه می‌کند از مصائب پیدا کردن می‌گوید: «این‌که کسی فکر کند بعد از تجویز پزشک، دسترسی به رمدسیویر راحت است و به‌سادگی می‌تواند آن را تهیه کند، تصور اشتباهی است.» آن‌طور که او می‌گوید در زمان تجویز نسخه، پزشک معالج پیش از هرچیز، از وضعیت مالی بیمارانش می‌پرسد که اگر توان خرید داروی رمدسیویر را دارد، این دارو را تجویز کند، در غیر این صورت آن را برای بیمار ننویسد! او می‌گوید: «بعد از تجویز پزشک، چند ساعت از این داروخانه به آن داروخانه رفتم و بالاخره توسط یکی از آشنایان، توانستم آن را پیدا کنم. آن هم با قیمتی که از توان مالی خیلی از بیماران مبتلا به کرونا خارج است. با نسخه و دفترچه، هر ویال رمدسیویر را ۸۰۰ هزار تومان تهیه کردم.» به این مفهوم که خرید شش‌عدد تجویزی از این دارو در خوشبینانه‌ترین حالت چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه داشته‌است.

تخلف، بهترین راه دستیابی به دارو!
این خلاصه ساده شده ماجرای دستیابی یک بیمار مبتلا به کرونا به داروی رمدسیویر است. چرا که اصل ماجرای دستیابی حکایت‌های تلخ بیشتری در خود دارد. حکایت‌هایی شامل تناقضات آشکار در روند تصمیم‌ها و ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها با آنچه در کف خیابان‌ها و پای پیشخوان داروخانه‌ها و در آستانه میز پذیرش بیمارستان‌ها می‌گذرد. این‌که چقدر یک بیمار با همان شرایط نامناسب گرفتاری‌اش باید استناد کند به بخشنامه‌هایی که انگار فقط خاصیتی تزئینی دارد. مسؤولان وزارت بهداشت و درمان بارها اعلام کرده‌اند ارجاع بیمار به داروخانه‌ها برای تهیه رمدسیویر تخلف است،‌ اما آنچه مرتضی رضایی می‌گوید درست پیش‌روی همین خط تخلف است. تخلف از بخشنامه وزارتخانه اگر تنها راه دسترسی به رمدسیویر نباشد قطعا که سریع‌ترینش است. او می‌گوید: «من به خواست خودم در بیمارستان بستری نشدم و زمانی که پزشک این دارو را برایم تجویز کرد، چون بیمارستان آن را در اختیار نداشت، من را به داروخانه‌های مشخصی ارجاع دادند.».

داروخانه‌هایی که یا صف بسیار عریض و طویلی از متقاضیان دارو مقابل آن قرار داشت یا در همان برخورد اول، آب پاکی را روی دست بیمار می‌ریختند که رمدسیویر نداریم. در میانه این استیصال اما حضور آشکار دلالان دارو در محیط‌های بیمارستانی خوب به چشم می‌آید. رضایی می‌گوید: «زمانی که بعد از جست‌وجو در چند داروخانه، این دارو را پیدا نکردم و دوباره به بیمارستان برگشتم، برخی از افراد، شماره دلالی را به من دادند و گفتند می‌توانم با اطمینان از او خرید کنم. دلالانی که قیمتی چند برابر قیمت اصلی و مصوب دارو را به بیماری که شرایط اضطراری دارد اعلام می‌کنند.»

چرایی کمبود رمدسیویر
بیماران کرونایی که مدتی است دربه‌در دنبال داروی رمدسیویر می‌گردند از دو نکته قطعا بی‌خبرند. اول از قیمت‌های پرتی که بعضا مجبورند بابت این دارو بپردازند و دوم این که چرا این دارو سخت به دست می‌آید. در تماسی که با قائم‌مقام بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده رمدسیویر در کشور داشتیم پاسخ این دو مساله روشن شد و حالا با قاطعیت و به نقل از محمدعلی ملکی،‌ قائم‌مقام شرکت روناک دارو در پاسخ ابهام اول می‌نویسیم که قیمت مصوب هر ویال رمدسیویر ۷۰۰ هزار تومان است و یک ریال بالاتر از این بی‌شک تخلف و سوء‌استفاده است.
اما پاسخ سؤال دوم درباره این که چرا مدتی است رمدسیویر به‌سختی به‌دست بیماران کرونایی می‌رسد و حتی بیمارستان‌ها نیز مردم را برای خرید این دارو به بیرون از مرکز درمانی هدایت می‌کنند، جالب‌تر است چون به بحران کرونایی هند مربوط است.

ملکی این‌گونه توضیح داد: «به‌واسطه بحرانی که در هند پیش آمده یکسری از مواد اولیه اصلی و یکسری از مواد جانبی دچار کمبود شده که این مساله، کشورهای واردکننده از جمله ما را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع هند که از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه دارویی در جهان است این روزها دست به کار خرید مواد اولیه از کشورهای دیگر شده و به این ترتیب، مواد اولیه داروهای پرکاربرد در درمان کرونا از‌جمله رمدسیویر را از بازارهای جهانی جمع کرده‌است.»

ملکی ادامه داد: «در دوره‌ای که موج کرونا در کشورمان افت کرد ما ۳۰۰ هزار ویال رمدسیویر در اختیار داشتیم که مصرف هم نداشت و چون تصور نمی‌کردیم موجی جدید ایجاد شود و نیاز به این دارو افزایش یابد،‌ تولید انجام نشد و در نتیجه عرضه از تقاضا عقب افتاد که البته این فاصله اکنون در حال پر شدن است.»

ملکی خبر داد که امروز ۱۰۰ هزار ویال داروی رمدسیویر تحویل وزارت بهداشت می‌شود و هفته بعد از آن نیز محموله‌ای که ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار ویال را در برمی‌گیرد تحویل خواهد شد و به این ترتیب کمبود رمدسیویر در کشور مرتفع می‌شود.

تلاش برای رفع کمبود
مدیرانی که از نزدیک با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند نیز مشکلات بیماران برای تهیه رمدسیویر را تایید می‌کنند. نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مبارزه با کرونای شهر تهران می‌گوید به دلیل افزایش ابتلا و آمار بیماران بستری دچار کمبود داروی رمدسیویر شده‌اند. به همین دلیل است که با شرکت‌های پخش و تولیدکننده وارد مذاکره شده‌اند تا تولید بیشتر شود. توکلی می‌گوید: «با هماهنگی‌های انجام شده، قرار است کارخانه‌ها ظرفیت خط‌تولید خود را افزایش دهند.»

به گفته معاون درمان ستاد ملی مبارزه با کرونای شهر تهران فقط در پایتخت، روزانه بیش از هزار ویال داروی رمدسیویر استفاده می‌شود، ما این دارو برای کدام بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌شود، محمدرضا صالحی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به ما می‌گوید: «هیچ قطعیتی درباره اثربخشی یا معجزه‌آسا بودن این دارو وجود ندارد.» به گفته صالحی در برخی مطالعات از داروی رمدسیویر به‌عنوان عامل کاهش مدت‌زمان بیماری یادشده اما موضوع این است که تزریق این دارو در برخی افراد مبتلا، اثربخش و در بعضی دیگر هیچ تأثیری ندارد. به گفته این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی در افرادی که بیماری زیاد پیشروی کرده و با کمک دستگاه اکسیژن نفس می‌کشند، نمی‌توان داروی رمدسیویر تجویز کرد.

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، دایره استفاده کسانی را که می‌توانند از دارو استفاده کنند، محدودتر می‌کند و می‌گوید نباید به ۸۵درصد افراد مبتلابه ویروس کرونا، رمدسیویر تجویز کرد.

ابلاغ بخشنامه تزریق بدون بستری
تهیه داروی رمدسیویر بیرون از بخشنامه یا حتی تحت همه ابلاغیه‌های وزارت بهداشت و درمان بدون شک یک موفقیت است، اما تمام ماجرا نیست. حکایت یک بیمار مبتلا با در دست داشتن داروی رمدسیویر حتی پس از این موفقیت ضمنی ادامه دارد. حتما که به این مصائب برمی‌گردیم اما بگذارید نگاهی کنیم به همان حکایت بخشنامه‌های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و درمان.

آن‌طور که از پروتکل تازه سازمان غذا و دارو می‌توان متوجه شد این‌که لازم نیست داروی رمدسیویر حتما در بیمارستان‌ها تزریق شود. آن‌طور که نادر توکلی، معاون درمان ستادملی مبارزه با کرونای شهر تهران می‌گوید، پیک چهارم کرونا باعث شده پروتکل استفاده از داروی بیمارستانی رمدسیویر دچار تغییراتی شود. پیش از شروع پیک چهارم ویروس کرونا، داروی رمدسیویر ، یک داروی بیمارستانی بود و هیچ داروخانه‌ای به جز داروخانه‌های بیمارستانی اجازه خرید و فروش آن را نداشت. این در حالی است که با افزایش آمار ابتلا و مراجعه بیش از اندازه افراد به بیمارستان‌ها، پروتکل‌های ویژه‌ای برای بستری و استفاده از این دارو ابلاغ شد. توکلی به جام‌جم می‌گوید این روزها هر کسی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شود، در بیمارستان بستری نمی‌شود و در صورتی که افراد مبتلا، نیازی به خدمات تنفسی نداشته‌باشند، به خانه فرستاده می‌شوند. او مدعی است با این کار، دو سوم از تعداد بستری‌های بیمارستانی کم شده‌اند. با این حال اما برای افراد مبتلا به ویروس که به تزریق داروی رمدسیویر نیاز دارند، تصمیمی گرفته‌شد. توکلی می‌گوید: «به همه بیمارستان‌های پایتخت ابلاغ شد بخشی به نام کلینیک کووید۱۹ درنظر بگیرند تا افراد مبتلا به ویروسی که نیاز به خدمات تنفسی دارند یا روزانه باید داروی رمدسیویر تزریق کنند، به آنجا مراجعه کنند.»

توضیح این بخشنامه از زبان معاون درمان ستادملی مبارزه با کرونای شهر تهران بسیار سهل است. به این مفهوم که آنچه قرار بوده توسط بخشنامه ابلاغ شده اجرا شود، روند مثبتی به نظر می‌رسد. با این حساب افرادی که در خانه قرنطینه هستند، روزانه و در ساعات مشخصی از روز، به کلینیک مراجعه می‌کنند و ویال روزانه داروی رمدسیویر شان را در کلینیک و زیرنظر پزشک متخصص عفونی دریافت می‌کنند. اما این کار چقدر شدنی است؟ بخشنامه که به گفته توکلی به همه بیمارستان‌ها ابلاغ شده پس مشکل چیست؟ باید برگردیم به همان مصائب بیماران پس از تهیه رمدسیویر!

تزریق به شرط خرید!
این بار برای دریافت مصائب یک بیمار مبتلا تنها به روایت‌های بیماران استناد نکردیم. به عنوان همراه یک بیمار با ۱۰ بیمارستان پایتخت تماس گرفتیم. گفتیم بیمارمان داروی رمدسیویر دارد و می‌خواهد بدون آن‌که بستری شود در بیمارستان شما تزریق انجام شود. درست طبق بخشنامه‌ابلاغی. این برداشت صریحی بود که می‌شد از بخشنامه سازمان غذا و دارو به بیمارستان‌های تهران متوجه شد. آنچه شنیدیم اما تناقضات بسیار بیشتری را پیش چشم ما آشکار کرد. البته برخی از این بیمارستان‌ها هم طبق بخشنامه اقدام به این کار می‌کردند. در کنار انجام دادن این کار باید به هزینه عجیب تزریق این دارو هم اشاره کنیم. در فهرست همه مصائب بیماران مبتلا به کرونا هزینه تزریق چیز دیگری است. هزینه‌ای که گاه از قیمت خود داروی رمدسیویر هم بیشتر است. بخش اورژانس بیمارستان خاتم می‌گوید امکان تزریق بدون بستری وجود دارد فقط باید بیمارمان با دستور پزشک بیمارستان آنها مراجعه کرده‌باشد.

این یعنی طبق همان بخشنامه. هزینه پنج دوز مجموعا ۱۵ میلیون تومان. بیمارستان پاسارگاد هم تزریق رمدسیویر بدون بستری شدن در بیمارستان را امکان‌پذیر می‌داند و برای دریافت هزینه وصلمان می‌کند به بخش حسابداری که به شکل عجیبی از این هزینه اطلاعی ندارد. به جز این دو بیمارستان، هر هشت بیمارستان دیگر بخشنامه‌ابلاغی را یا رعایت نمی‌کنند یا به شکل جالب توجهی دور می‌زنند! بیمارستان پارسیان آب پاکی را همان ابتدا روی دست ما و بیمار خیالی‌مان می‌ریزد: «باید تحت نظر ما باشد تا رمدسیویر را تزریق کنیم.» بیمارستان آریا یک قدم پیشتر است؛ «بیمار کرونایی پذیرش نمی‌کنیم و تزریق هم نداریم.» بقیه بیمارستان‌ها روایت تقریبا مشابهی دارند. یکی از کارکنان بخش اورژانس بیمارستان لاله می‌گوید: «رمدسیویر را فقط به بیمارانی تزریق می‌کنیم که پزشکان خود بیمارستان تجویز کرده‌باشند.» این یعنی اگر شما تجویز پزشک متخصص را داشته و دارو را هم تهیه کرده‌باشید باید یک خوان به عقب برگردید و همین مسیر را با خرج هزینه بیشتری دوباره تکرار کنید. بیمارستان لاله هزینه تزریق هر سری را ۷۵۰ هزار تومان عنوان می‌کند.

بیمارستان‌های گاندی، عرفان و البته جم هم همین رویه را دارند البته با تفاوت قیمت‌های تزریق رمدسیویر . یکی از کارکنان جم به ما می‌گوید «امکان تزریق بدون بستری وجود دارد فقط باید نسخه تجویز پزشک توسط پزشک اورژانس جم هم تایید شود. در صورت تایید پزشک اورژانس بیمارستان پنج جلسه۱۳ میلیون تومان هزینه تزریق می‌شود.»

بیمارستان خاتم طبق دستورالعمل ابلاغی عمل می‌کند البته با تغییراتی. مسؤولان بیمارستان خاتم می‌گویند برای این کار «کلینیک ویژه‌ای دارند اما داروی رمدسیویر از بیرون قبول نمی‌کنند.» به این مفهوم که شما اگر حتی آن موفقیت ضمنی در تهیه دارو را هم با همه سختی‌هایش کسب کرده‌باشید دوباره چند پله عقب‌تر باید بایستید و این‌بار دارو را از خود بیمارستانی که قرار است تزریق کند بخرید! تزریق به شرط خرید. یکی از کارکنان اورژانس بیمارستان شهدای تجریش هم برای داروی رمدسیویر به نوعی بازاریابی می‌کند اما می‌گوید تزریق آن از بیرون منعی ندارد. هزینه تزریق هر دوز رمدسیویر در این بیمارستان با دفترچه تامین اجتماعی ۳۰۰ هزار تومان و بدون دفترچه ۷۰۰ هزار تومان ناقابل است! و البته در نهایت بیمارستان کیان قرار دارد که نه تلاشی برای اجرای بخشنامه‌ابلاغی دارد و نه حتی اعتقادی به دور زدن این بخشنامه. یکی از کارکنان این بیمارستان با صراحت می‌گوید: « برای تزریق باید بستری بشوید. بستری شدن ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و در صورتی که در خانه بخواهید قرنطینه شوید باید از پرستار بیمارستان برای تزریق هر روزه استفاده کنید که هر شب هفت‌میلیون تومان هزینه دارد.»

کدام بخشنامه؟!
هر چند موضوع هزینه تزریق رمدسیویر موضوع اصلی این گزارش نیست اما مشاهده مصائب بیماران با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی موجود تلخ و گزنده است. شکاف طبقاتی اگر در موضوعاتی همچون مسکن، اشتغال و قدرت خرید شهروندان دیگر خیلی به چشم نیاید همچنان در موضوعاتی همچون آموزش همگانی و بهداشت عمومی تاسف‌آور است.

نادر توکلی می‌گوید: «در بیمارستان‌های خصوصی هزینه‌ها آزاد است و البته هر بیمارستان خصوصی هم نرخی برای ارائه خدمات کلینیکی کووید-۱۹ درنظر گرفته‌است. اما در بیمارستان‌های دولتی، هم دارو و هم تزریق با مصوب دولتی و با حق بیمه، کمتر از یک‌میلیون تومان هزینه دارد.» آمار دیروز تعداد مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد فقط طی یک روز گذشته بیش از ۱۷ هزار مبتلای قطعی شناسایی شده‌است. این یعنی روزانه بیماران زیادی در چرخه مشکلات این‌چنینی قرار می‌گیرند، با امید به بخشنامه‌های قانونی که در اغلب بیمارستان‌ها توجهی به آن نمی‌شود. بماند هزینه‌های بالای درمانی که جای زخم‌هایش تا مدت‌ها برای افراد دچار خواهدماند.

 

قیمت رمدسیویر چند است؟

 

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره قیمت خرید داروی رمدسیویر، گفت: در حال حاضر ۸ تولید کننده در کشور این دارو را تولید می‌کنند که این مورد در جهان بسیار نادر است. سال گذشته همزمان با کشورهایی مثل آمریکا، چین و هند تحقیقات درباره این دارو در کشور ما آغاز شد. ظرف یکماه مسیر مجوزها و تولید را در گستره صنعتی انجام دادیم و مهرماه سال گذشته تولید صنعتی این دارو آغاز شد.

وی تاکید کرد: میزان تولید دارو به میزان نیاز دارو در جامعه بستگی دارد. نیاز جامعه ما به دارویی مثل انسولین کاملا مشخص است و به همان اندازه هم تامین می‌کنیم. اما این امر در مورد رمدسیویر مصداق ندارد، چون بر اساس پیک‌های مختلف مصرف افزایش می‌یابد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  بیان داشت:ما حدود یک ماه و نیم پیش این دارو را به عراق، سوریه، ترکیه و یونان صادر می‌کردیم و تولیدکنندگان ما فقط صارات داشتند. در حال حاضر کشور هند هم درخواست واردات این دارو را دارد اما به دلیل کم بودن آن قادر به صادرک ردن آن نیستیم.

محمدی با اشاره به اینکه این دارو در داروخانه های بیمارستانی موجود است، گفت: قیمت رمدسیویر تولید داخل ۷۰۰ هزار تومان است و نوع وارداتی آن که تعداد کمی در بازار وجود دارد و دیگر به کشور وارد نمی‌شود حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

وی به پوشش بیمه‌ای این دارو اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش بستری ۹۰ درصد هزینه دارو توسط بیمه و ۱۰ درصد (۷۰ هزار تومان) توسط بیمار پرداخت می‌شود و در بخش سرپایی ۷۰ درصد هزینه دارو توسط بیمه و ۳۰ درصد(۲۱۰ هزار تومان) توسط بیمار پرداخت می‌شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: این دارو به دلیل کنترل پاندمی کرونا اولین داروی بیمارستانی بود که به ناچار در داروخانه‌های منتخب و به صورت سرپایی در اختیار مردم قرار داده می‌شود.اصولا این دارو باید در مراکز درمانی توزیع شود.

محمدی خاطرنشان کرد: اما به دلیل اینکه بیماران با مشکل دسترسی به دارو مواجه نشوند و مراکز درمانی هم با تراکم جمعیت روبرو نشود رمدسیویر در داروخانه های منتخب هم موجود است و به بیماران ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: این دارو در بخش بستری از داروخانه بیمارستان تامین می‌شود ولی در بخش سرپایی یک عدد تزریق می‌شود و یا اینکه برای جلوگیری از تراکم جمعیت تجویز می‌شود تا از داروخانه‌های منتخب تهیه شود و با هماهنگی با مراکز تزریق انجام شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: رمدسیویر باید توسط پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص ریه، فوق تخصص عفونی، متخصص طب اورژانس تجویز شود.اما اگر متخصص پوست و پزشک عمومی این دارو را تجویز کند بیمه آن را قبول نخواهد کرد. مردم می‌توانند گرانفروشی این دارو را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

محمدی در واکنش به فروش واکسن کرونا در بازار آزاد ناصر خسروگفت: آیا شما مستندی مبنی بر فروش واکسن کرونای اصل دارید؟ مگر خبرنگاران متخصص شناخت واکسن هستند؟ اگر همکار متخصص ویروس شناس یا داروساز تشخیص داد محتوای موجود واکسن است حتما اطلاع دهند. در مورد رمدسیویر هم گزارش شد ولی بعدا مشخص شد داروی سفتریاکسون بوده است. واکسن کرونا در سراسر جهان توسط دولت ها و به صورت رایگان تزریق می‌شود.

وی درباره آخرین محموله وارداتی واکسن کرونا به کشور گفت: روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت یک میلیون دوز واکسن سینوفارم کشور چین و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوزواکسن آسترازنکا به کشور وارد شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از تجهیز و راه اندازی بخش سرپایی تزریق داروی ” رمدسیویر” در مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد) خبر داد و گفت که این بخش، از اول شهریورماه (هفته آینده)، آماده پذیرش بیماران کرونایی است.

دکتر بیژن خراسانی که با همراهی مدیر اداره پرستاری دانشگاه، رئیس و مدیر بیمارستان رازی، از روند آماده سازی این بخش دیدن می کرد، افزود: این مرکز سرپایی با ۵۰ تخت، جدای از بخش های بستری مربوط به بیمارستان روانپزشکی رازی واقع شده است تا برای کمک به حجم مراجعات بیمارستان فیروزآبادی، سهولت و تسریع در کار تزریق دارو برای بیماران نیازمند ساکن در مناطق امین آباد و شهر ری، ارائه خدمت کند.

وی تصریح کرد: این مرکز سرپایی، روزانه ظرفیت خدمات دهی به بیش از صد بیمار کرونایی ارجاعی از بیمارستان فیروزآبادی برای تزریق داروی ” رمدسیویر” و انجام آزمایش های مربوط به این دارو را دارد.

دکتر خراسانی افزود: بیماران کرونایی که با تجویز پزشک نیاز به تزریق داروی ” رمدسیویر” داشته باشند، می توانند با معرفی نامه بیمارستان فیروزآبادی و داروی رمدسیویر که تهیه کرده اند، به این بخش که در مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد) واقع شده است، مراجعه کرده و از خدمات مربوط به تزریق رمدسیویر و انجام آزمایش های مربوط به آن استفاده کنند.

به گفته وی، این مرکز موقت تزریق رمدسیویر که تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و تحت نظارت وزارت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند، هر روز حتی روزهای تعطیل، از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ به بیماران کرونایی خدمات ارائه می دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: این مرکز تزریق داروی رمدسیویر، روزانه از توان تخصصی پزشکان متخصص عفونی و داخلی، پزشک عمومی، پرستار، بهیار و دیگر کادر درمان لازم در این بخش، بهره مند می شود.

دکتر خراسانی در جریان بازدید و نظارت بر چگونگی راه اندازی این بخش و توجه به گزارش رئیس و مدیر بیمارستان روانپزشکی رازی در این خصوص، از حوزه ریاست، مدیریت و کارکنان زحمتکش مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی که بصورت جهادی و سریع، در جهت راه اندازی این بخش تلاش کردند، تشکر کرد.

وی در جریان این بازدید، پیشنهادهایی را در جهت تقویت و خدمات دهی بهتر و سریعتر این بخش، ارائه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛  لازم به ذکر است؛ مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی، در منطقه امین آباد شهر ری واقع شده است، و تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که از جمله دانشگاه های زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، فعالیت می کند.

 

درباره رمدسیویر بیشتر بدانیم ؛ 

رمدسیویر با نام تجاری وکلوری (Veklury) از دسته داروهای ضد ویروسی است که این روزها به واسطه بیماری کرونا اسم آن را زیاد شنیده اید. در آمریکا پس از همه گیری کرونا، FDA استفاده از رمدسیویر را برای درمان بیماران بستری شده، تایید کرد. هرچند استفاده از این دارو در بیش از ۵۰ کشور مجاز اعلام شد، اما بسیاری از کشورها مجوز استفاده از این دارو را صادر نکردند. برای مثال سازمان بهداشت کانادا، استفاده از رمدسیویر را برای استفاده عمومی، مجاز ندانست.

پس از گذشت یک سال و نیم از شروع کرونا، هنوز اطلاعات محدودی در مورد ایمنی و اثربخشی رمدسیور در بهبود علائم کرونا وجود دارد. در برخی موارد نیز اطلاعات ضد و نقیضی دیده می شود. در نتیجه اگر می خواهید به طور دقیق بدانید که رمدسیویر چیست و واقعا برای درمان کرونا موثر است، این مطلب را تا انتها بخوانید.

رمدسیویر در اصل برای درمان هپاتیت C ساخته شد، اما بعدتر در درمان ابولا و عفونت های ویروس مالبورگ هم استفاده شد، که البته پاسخ درمانی خیلی خوبی دریافت نشد. رمدسیویر در بررسی های آزمایشگاهی و در مدل های حیوانی، طیف گسترده ای از فعالیت ضد ویروسی را در برابر چندین پاتوژن های ویروسی نوظهور مثل ابولا، SARS، مالبورگ، و SARS-CoV-2 (عامل بیماری کووید-۱۹) نشان داد.

وکلوری یا رمدسیویر اولین دارویی است که توانست مجوز FDA برای درمان کووید-۱۹ را بگیرد. در اکتبر ۲۰۲۰، سازمان غذا و دارو آمریکا FDA، استفاده از داروی ضد ویروسی رمدسیویر برای درمان کرونا در بیماران بستری بزرگسال و کودکان (سن ۱۲ سال و بیشتر و وزن بیشتر از ۴۰ کیلوگرم) را تایید کرد. این دارو، مجوز استفاده اورژانسی (EUA) FDA را برای کودکان مبتلا به کرونای بستری شده را هم گرفته است (برای کودکان با وزن بین ۳.۵ تا ۴۰ کیلوگرم یا کمتر از ۱۲ سال).

نکته بسیار مهم:

برای بهبود علائم کرونا، رمدسیویر باید توسط پزشک عفونی یا متخصص داخلی تجویز شود. در غیر این صورت، از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز کنید.

نحوه ی عملکرد رمدیسیویر

رمدسیویر یک پیش دارو درون وریدی نوکلئوتیدی است. این پیش دارو بعد از ورود به بدن، به فرم فعال خود یعنی، GS-441524 triphosphate تبدیل می شود. رمدسیور در واقع یک آنالوگ نوکلئوتید آدنوزین است که در روند تکثیر ویروس اختلال ایجاد می کند. رمدسیویر در جریان ترجمه RNA ویروس SARS-CoV-2، به RNA پلیمراز ویروسی وابسته به RNA متصل می شود و از تکثیر ویروس جلوگیری می کند.

 

اشکال دارویی رمدسیویر

شکل دارویی رمدسیویر به صورت مایع و در ویال های ۱۰۰ میلی گرمی است. همچنین ممکن است به صورت پودر لئوفیلیزه ۱۰۰ میلی گرمی باشد که لازم است قبل از تزریق به صورت مایع در آورده می شود. رمدسیور به صورت وریدی تزریق می شود.

رمدسیویر را از کجا تهیه کنیم؟ 

 

  •         پودر لئوفلیزه رمدسیویر بی دی آر ۱۰۰ میلی گرم-بی دی رم ۱۰۰ [شرکتهای فوریتی-تک نسخه ای]
  •         پودر لئوفیلیزه رمدسیویر اکتوور ۱۰۰ میلی گرم [داروسازی اکتوورکو]
  •         ویال رمدسیویر اکتوور ۱۰۰ میلی گرم/۲۰ میلی لیتر [داروسازی اکتوورکو]
  •         پودر لئوفیلیزه رمدسیویر سبحان ۱۰۰ میلی گرم [داروسازی سبحان انکولوژی]
  •         ویال رمدسیویر سبحان ۱۰۰ میلی گرم/۲۰ میلی لیتر [داروسازی سبحان انکولوژی]
  •         ویال اکسیرال ۱۰۰ میلی گرم/۲۰ میلی لیتر [داروسازی اکسیر]
  •         پودر لئوفلیزه اکسیرال ۱۰۰ میلی گرم [داروسازی اکسیر]
  •         ویال رمدسیویر روناک ۱۰۰ میلی گرم/۲۰ میلی لیتر [داروسازی روناک دارو]
  •         پودر لئوفیلیزه رمدسیویر روناک ۱۰۰ میلی گرم [داروسازی روناک دارو]
  •         ویال رمدسیویر کی دی اف ۱۰۰ میلی گرم/۲۰ میلی لیتر [کار دارو فرایند]
  •         پودر لئوفلیزه رمدسیویر کی دی اف ۱۰۰ میلی گرم [کار دارو فرایند]
  •         ویال رمویرا ۱۰۰ میلی گرم/۲۰ میلی لیتر [نشاط داروی ساوه]
  •         پودر لئوفیلیزه رمویرا ۱۰۰ میلی گرم [نشاط داروی ساوه]
  •         پودر لئوفیلیزه رمدسیویر داروپخش ۱۰۰ میلی گرم [داروپخش ]
  •         ویال رمدسیویر رویان دارو ۱۰۰ میلی گرم/۲۰ میلی لیتر [داروسازی رویان دارو]
remdesivir liquid
آمپول رمدسیویر برای بهبود علائم کرونا توسط متخصص داخلی تجویز می شود.

نحوه مصرف رمدسیویر و دوز مصرفی آن

داروی رمدسیویر باید تزریق شود. تزریق این دارو به صورت یک‌مرتبه نیست و آرام آرام و در یک بازه زمانی ۲۰ دقیقه تا دو ساعت، توسط پزشک یا پرستار در مراکز درمانی تزریق می شود.

رمدسیویر معمولاً یک بار در روز، و به مدت ۵ تا ۱۰ روز تجویز می شود. طول درمان و دوز مصرفی شما بستگی به شدت بیماری، شرایط بیمار و میزان واکنش بدن شما به دارو دارد.

نکته های مهم:

  1. رمدسیویر برای درمان کووید-۱۹ با شدت کم تا متوسط توصیه نمی شود و تنها برای بیماران مبتلا به کرونای شدید و بستری در بیمارستان تجویز می شود.
  2. رمدسیور یک داروی بیمارستانی است، یعنی فقط در بیماران بستری شده استفاده می شود. اما اگر پزشک داخلی، استفاده از این دارو را برای شما مناسب دید، حتما در مراکز درمانی و تحت نظر پزشک داخلی باید آن را تزریق کنید.

 

 

تداخلات دارویی رمدسیویر

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. طبق داده های منتشر شده توسط شرکت داروسازی گیلیاد (شرکت تولید کننده رمدسیویر)، در زمان تجویز همزمان رمدسیویر و دگزامتازون، هیچ تداخل دارویی (یا حداقل تداخل) انتظار نمی رود.

داروی کلروکین یا هیدروکسی کلروکین ممکن است باعث کاهش فعالیت ضد ویروسی رمدسیویر شوند. از این رو تجویز همزمان این داروها با رمدسیویر، توصیه نمی شود. طبق داده های شرکت داروسازی گیلیاد، انتظار نمی رود که این دارو تداخل دارویی قابل توجهی با اسلتامیویر و بالوکساویر داشته باشد.

 

عوارض جانبی رمدسیویر

رمدسیویر داروی چندان بی دردسری نیست. و در حین تزریق و بعد از آن، ممکن است با واکنش های جدی روبرو شوید. از این رو، در طول دوره درمان رمدسیویر، حتما تحت نظر متخصص داخلی باشید. در طول مدت تزریق، پزشک یا پرستار به صورت مرتب شما را تحت نظر خواهند داشت. اگر هر یک از عوارض زیر را تجربه کردید، سریعا این مساله را با پزشک در میان بگذارید:

  •         فشار خون پایین یا بالا
  •         سرگیجه (به خصوص موقع بلند شدن)
  •         ضربان قلب آهسته/سریع
  •         تب
  •         حالت تهوع
  •         استفراغ
  •         تعریق
  •         لرز
  •         خس خس کردن یا تنگی نفس
  •         ورم در ناحیه صورت، گلو، لب ها یا چشم ها

سرعت کمتر تزریق، ممکن است به کاهش این واکنش‌ها کمک کند. متخصص داخلی باید در طول درمان با رمدسیویر، عوارض جانبی را تحت نظر داشته باشد. اطلاعات کاملی در مورد داروی رمدسیور در دسترس نیست و در حال حاضر مشخص نیست که آیا این دارو عوارض جانبی جدی ایجاد می کند یا خیر. در صورت واکنش آلرژیک جدی ، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •         بثورات
  •         خارش/تورم (به ویژه صورت/زبان/گلو)
  •         سرگیجه شدید
  •         مشکل تنفسی

این لزوماً یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی رمدسیویر نیست. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی باید با پزشک داخلی مشورت کنید.

علاوه بر موارد بالا، رمدسیویر می تواند باعث ایجاد علائم گوارشی (به عنوان مثال حالت تهوع)، افزایش سطح ترانس آمینازها (آنزیم های کبدی)، افزایش زمان پروترومبین (بدون تغییر در INR) ( PT یا زمان پروترومبین یکی از تست‌های بررسی انعقاد خون است)، و واکنش‌های حساسیت شدید را  ایجاد کند.

قبل از تجویز رمدسیور و در طول درمان، آزمایش های کبدی و زمان پروترومبین (PT) باید برای همه بیماران انجام شود. در صورت افزایش سطح آلانین ترانس آمیناز (ALT) ،یکی از آنزیم های کبدی، به بیش از ۱۰ برابر از حد بالای محدوده نرمال، مصرف رمدسیویر احتمالا باید قطع شود. و در صورت مشاهده افزایش سطح ALT و علائم یا نشانه های التهاب کبد، مصرف دارو باید قطع شود.

remdesivir-vial
عکس آمپول رمدسیویر

احتیاط و هشدارها

رمدسیویر ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. در حال حاضر اطلاعات محدودی در مورد تاثیر بیماری ها و مشکلات دیگر بر نحوه عملکرد رمدسیویر یا تأثیر این دارو بر دیگر بیماری ها وجود دارد. برخی از بیماری ها و مشکلاتی که در طول درمان با رمدسیور باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد

در طول درمان با رمدسیور حتما باید تحت نظر یک پزشک متخصص داخلی باشید. لیستی از داروهایی که استفاده می کنید و همچنین هر چیزی که استفاده می کنید مانند ویتامین ها و مکمل ها و … را در اختیار پزشک قرار دهید. اگر به دارویی با غذایی آلرژی دارید، به پزشک تان بگویید.

استفاده در رمدسیویر در زمان بارداری

بیماران باردار از آزمایشات بالینی برای بررسی ارزیابی ایمنی و اثربخشی رمدسیویر برای درمان COVID-19، حذف شدند. اما گزارش های اولیه از استفاده از رمدسیور در بیماران باردار در برنامه استفاده دلسوزانه از رمدسیویر، اطمینان بخش است.

مطالعه ای بر روی ۸۶ بیمار خانم بستری مبتلا به COVID-19 شدید انجام شد که باردار بودند یا به تازگی زایمان کرده بودند. نتیجه درمان در این گروه که از رمدسیویر برای درمان آنها استفاده شده بود، قابل قبول بود. نتایج درمان، نشان دهنده نرخ پایینی از عوارض جانبی جدی بود.

رمدسیویر در دوران بارداری، تنها در صورتی باید استفاده شود که مزایای احتمالی بیشتر از خطرات احتمالی باشد. مشخص نیست که آیا رمدسیور به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. خطرات شیردهی هنگام آلوده شدن به COVID-19 و هنگام استفاده از رمدسیویر باید با پزشک در میان گذاشته شود.

استفاده از رمدسیویر در کودکان

ایمنی و کارایی داروی رمدسیور برای درمان کووید-۱۹ در بیماران کودک زیر ۱۲ سال و وزن کمتر از ۴۰ کیلوگرم، بررسی نشده است. FDA مجوز استفاده عمومی از این دارو را برای کودکان زیر ۱۲ سال و وزن کمتر از ۴۰ کیلوگرم را صادر نکرده است. اما طبق مجوز استفاده اورژانسی FDA (EUA)، تنها در موارد اورژانسی، می توان از این دارو برای کودکان بستری با وزن بین ۳.۵ تا ۴۰ کیلوگرم و سن زیر ۱۲ سال استفاده کرد.

ملاحظات استفاده از رمدسیویر برای بیماران کلیوی

هر ویال ۱۰۰ میلی گرمی از پودر لئوفیلیزه رمدسیور دارای ۳ گرم SBECD است. SBECD ماده ناقلی است که در درجه اول توسط کلیه ها از خون حذف می شود. یک بیمار کلیوی مبتلا به کووید-۱۹ که تحت درمان رمدسیویر است، بین ۶ تا ۱۲ گرم SBECD دریافت می کند. این مقدار از SBECD در محدوده‌ی آستانه‌ی برای بیماران با عملکرد کلیه طبیعی است. تجمع SBECD در بیماران کلیوی ممکن است منجر به مسمومیت کبد و کلیه شود.

استفاده از رمدسیویر در بیماران کلیوی با نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) کمتر از ۳۰ mL/min، توصیه نمی شود. تست های عملکرد کلیه از جمله تست هایی است که قبل از درمان و در حین درمان با رمدسیور، حتما باید به صورت دائم بررسی شوند.

 

 

علائم اوردوز رمدسیویر

در حال حاضر اطلاعاتی در مورد اوردوز با رمدسیویر در دسترس نیست. در پیش از شروع و در حین درمان با این دارو، تست های زیر باید انجام شود تا تا هر گونه نشانه ای از عوارض رمدسیور بر عملکرد بدن، به سرعت تشخیص داده شود. این تست های عبارتند از:

  • تست های عملکرد کلیه
  • تست های عملکرد کبد
  • سطح مواد معدنی خون
  • CBC
  • تست زمان پروترومبین (PT)

از آنجایی که رمدسیویر باید در مراکز درمانی و تحت نظر افراد متخصص تزریق شود، در صورت بروز اوردوز، سریعا تشخیص داده و درمان خواهد شد.

رمدسیویر
رمدسیویر

آیا رمدسیور واقعا در درمان کرونا موثر است؟

همان طور که گفتیم رمدسیویر اولین دارویی بود که توانست مجوز FDA برای درمان کرونا را بگیرد. این دارو در بسیاری از کشورها، در پروتکل درمانی برای درمان کرونا قرار دارد. برخی مطالعات نشان دادند که استفاده از این دارو ممکن است به بهبود برخی بیماران مبتلا به کرونا کمک کند.

در اکتبر ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی مطالعات گسترده ای را در رابطه با اثربخشی رمدسیویر انجام داد. نتایج نشان داد که این دارو تاثیر خاصی در کاهش نرخ مرگ و میر، کاهش نیاز به تهویه مکانیکی و زمان بهبود بیماران ندارد.

با این وجود، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این دارو نیاز به بررسی های بیشتر دارد. دستورالعمل های به روز شده سازمان بهداشت جهانی (WHO) در نوامبر ۲۰۲۰، شامل توصیه های مشروط علیه استفاده از رمدسیویر برای درمان مبتلایان به کووید-۱۹ است. و این به این معناست که شواهد کافی برای توصیه این دارو برای درمان بیماران کرونایی وجود ندارد.

قیمت داروی رمدسیویر چقدر است؟

در حال حاضر تعدادی شرکت داروسازی، داروی رمدسیور را در داخل کشور تولید می کنند. قیمت دولتی داروی تولید داخل، ۷۰۰ هزار تومان است. نسخه وارداتی این دارو هم در کشور وجود دارد که البته نرخ بالاتری دارد و بین ۱،۱۰۰،۰۰۰ تا ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان است. البته این دارو هم مثل هر داروی دیگری، گاها با قیمت های خیلی بالا در بازار آزاد فروخته می شود. رمدسیویر در بازار ناصر خسرو تا سه میلیون برای هر ویال هم فروخته می شود.

آیا رمدسیویر تحت پوشش بیمه است؟

بله، رمدسیور در حال حاضر تحت پوشش بیمه است. در صورتی که این دارو در بخش بستری برای بیمار تجویز شود، ۹۰% هزینه دارو را بیمه پرداختی می کند و تنها ۷۰،۰۰۰ توان از هزینه دارو، از طرف بیمار پرداخت می شود. درصد بیمه در بخش سرپایی پایین تر است.در بخش سرپایی، ۷۰% از هزینه توسط بیمه پرداخت می شود، و بیمار باید ۲۱۰ هزار تومان برای هر ویال هزینه پرداخت کند.

چگونه رمدسیویر بخریم؟

رمدسیور یک داروی بیمارستانی است. و در ابتدا تنها در بیمارستان ها ومراکز درمانی توزیع و تزریق می شد. اما به دلیل درخواست بالا و برای جلوگیری از تراکم جمعیت در مراکز درمانی، این دارو در برخی داروخانه های منتخب هم توزیع می شود.

برای تجویز رمدسیویر به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

مانند هر داروی دیگری از استفاده خودسرانه از رمدسیور اجتناب کنید. رمدسیویر می تواند در کوتاه کردن مدت بستری موثر باشد اما می تواند عوارض جانبی و اثرات منفی جدی هم به همراه داشته باشد. علاوه بر این، تزریق رمدسیور هم یک تزریق عادی نیست و حتما باید تحت نظر پزشک باشد. متخصص داخلی، فوق تخصص ریه، متخصص عفونی در صورت مناسب دیدن این دارو برای شما، می توانند این دارو را تجویز کنند.

رمدسیویر از پروتکل درمانی کشور حذف شده است؟

 

بعد از تایید FDA مبنی بر استفاده از رمدسیویر برای درمان بیماران کرونا، این دارو در کشورهای دیگر هم در پروتکل درمانی قرار گرفت. در ایران این دارو جز پروتکل درمانی اصلی نبود، اما پزشکان مجاز به تجویز آن بودند.

و اما پس از گزارش های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر بی تاثیر بودن دارو بر درمان کرونا و کاهش نرخ مرگ و میر، استفاده از این دارو در ایران هم مورد بازنگری قرار گرفت. طبق اعلام دکتر قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا، تاثیر گذاری این دارو در ۱۳ مرکز درمانی بررسی شد. نتایج تحقیقات انجام شده نشان داد که این دارو تاثیری در بهبودی بیماران کرونایی ندارد و با وجود اینکه تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته بود، تاثیری در درمان نشان نداد. و در نهایت رمدسیویر هم مانند فاویپیراویر، از پروتکل درمانی خارج شد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار