هنگام تب، هرگز این اشتباه‌ها را مرتکب نشوید!

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده دارای دمای بالاتر از حد نرمال هستید، برای پایین آوردن تب، هرگز این کار‌ها را انجام ندهید.

به گزارش رصد روز، تب که به عنوان افزایش موقتی دمای بدن تعریف می‌شود، علامت شایع بیماری است. اما اخیرا، این سیگنال بدنی توجه غیرمعمولی را به خود جلب کرده است که شاید نشانه کووید۱۹ باشد و یا می‌تواند نشانه یک مشکل کمتر جدی مانند آنفلوانزای معمولی باشد.

به هر حال اگر خودتان یا اطرافیانتان تب دارید و به دنبال پایین آوردن تب هستید، یادتان باشد که هرگز این ۱۰ اشتباه را مرتکب نشوید!

۱- برخی از نوشیدنی‌ها را مصرف نکنید

زمانی که تب دارید، باید از خوردن نوشابه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید. زیرا این نوشیدنی‌ها درست در زمانی که بیش‌ترین نیاز را به هیدراته کردن بدن داریم، می‌توانند باعث دهیدراته شدن بدن شوند.

۲- بیش از حد خودتان را گرم نکنید

وقتی تب دارید بیش از حد لباس نپوشید و در مکانی که خیلی گرم است نمانید. این کار می‌تواند تنظیم مجدد بدن را مختل کرده و تب را بدتر کند.

۳- داروها را دو برابر مصرف نکنید

استامینوفن به طور کلی یک داروی موثر برای پایین آوردن تب است، با این حال، مصرف آن بیش از دوز توصیه شده می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد و حتی مرگ شود. بنابراین دستورالعمل روی بسته را دنبال کنید.

۴- گرسنه نمانید

تب سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و شما حتی به کالری بیشتری از طریق غذا احتیاج دارید. گرسنگی به معنای واقعی کلمه می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را فلج کند.

۵- نوشیدن آب را فراموش نکنید

تب میزان تنفس را و در نتیجه از دست دادن آب بدن و تعریق را افزایش می‌دهد تا دمای بدن کاهش بیابد. علاوه بر این، مصرف آب معمولاً در هنگام تب کاهش می‌یابد، که در نهایت کمبود آب بدن را تشدید می‌کند. هیدراته ماندن مهم است، بنابراین حتماً مقدار زیادی آب بنوشید.

۶- به کودکان آسپرین ندهید

برای پایین آوردن تب به کودکان آسپرین ندهید. بزرگسالان می‌توانند آسپرین مصرف کنند، اما این احتمال وجود دارد که دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان در صورت ابتلا به عفونت ویروسی منجر به یک بیماری بالقوه کشنده به نام سندرم ری شود. سندرم ری یک اختلال نادر است که باعث آسیب مغزی و کبدی می‌شود. این بیماری اغلب در کودکان دیده می‌شود، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد.

۷- خود را از خواب محروم نکنید

سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با عفونت در طول روز انرژی زیادی مصرف می‌کند. وقتی خواب هستید، بدن وقت دارد که این انرژی را بازیابی کند. نخوابیدن می‌تواند بیماری را طولانی کند.

۸- فعالیتهای عادی خود را ادامه ندهید

تب معمولاً نشانه بیماری است. برای مقابله با عفونت بدن مقدار زیادی انرژی لازم است. هدایت این انرژی به سایر فعالیت‌ها می‌تواند مبارزه با عفونت و پایین آوردن تب را دشوارتر کند. حداقل تا ۲۴ ساعت در خانه بمانید. حتما استراحت کنید و مایعات کافی بنوشید.

۹- دوش آب سرد نگیرید

اگرچه آب سرد می‌تواند در کوتاه مدت دمای بدن را کاهش دهد، اما می‌تواند منجر به لرز شود. حمام سرد بسیار ناخوشایند است و باعث لرزیدن و گرفتگی عضلات می‌شود تا دوباره درجه حرارت را افزایش دهند. برای پایین آوردن تب، حمام اسفنجی با آب گرم را امتحان کنید. بدن شما با تبخیر آب خنک شدن را شروع می‌کند.

۱۰- بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید

بسیاری از توضیحات احتمالی، ویروسی و باکتریایی، برای تب وجود دارد. اگر نگران علائم خود هستید، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار