واریزی ویژه آخر هفته ای دولت برای همه مردم

بانک مرکزی در بخشنامه روز هفتم فروردین ماه شرایط تسهیلات فرزندآوری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. به گزارش رصد روز،واریزی جدید اینبارشامل حداقل بگیران و کارگران است. واریزی جدید برای افزایش حقوق این گروه است.میزان واریزی جدید اینبار ۹۰۰ هزار...

بانک مرکزی در بخشنامه روز هفتم فروردین ماه شرایط تسهیلات فرزندآوری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش رصد روز،واریزی جدید اینبارشامل حداقل بگیران و کارگران است. واریزی جدید برای افزایش حقوق این گروه است.میزان واریزی جدید اینبار ۹۰۰ هزار تومان حق مسکن است.واریزی جدید از این ماه واریز می شود.آخرین جزییات را درباره واریزی جدید می خوانید.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی پیرامون شرایط دریافت تسهیلات فرزندآوری در سال ۱۴۰۲، بر این اساس شرایط برای فرزند اول، دوم و بیشتر از آن تفاوتی ندارد و فقط مبلغ آن بیشتر خواهد شد.

بر این اساس و مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را به قرض الحسنه اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام کنند.

طبق شرایط جدید اعلام شده از سوی بانک مرکزی، برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری پرداخت می‌شود. به گونه‌ای که برای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، سوم ۹۰ میلیون تومان، چهارم، ۱۲۰ میلیون تومان و برای فرزند پنجم و بیشتر ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بانک مرکزی در آخرین ابلاغیه خود آورده است که مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه را داشته و عدم اجرای هریک از بند‌های آن تخلف محسوب شده و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

شرایط دریافت وام بچه دوم با دیگر فرزند‌ها تفاوتی ندارد و تنها میزان و مبلغ آن متفاوت است. البته در ادامه این بخشنامه نیز آمده است که این تسهیلات از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است. یعنی اگر مشمول خدمت سربازی هم باشید می‌توانید از این تسهیلات استفاده کنید.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اینکه نیروی انسانی مهمترین سرمایه آموزش عالی و دانشگاهها است؛ گفت: ضرورت دارد روسای دانشگاهها در سال جدید به ارائه خدمات رفاهی به کارکنان توجه ویژه کنند.

دکتر علی خطیبی در نشست نوروزی وزیر علوم با کارکنان ستاد وزارت علوم گفت: در تخصیص اعتبارات به دانشگاهها، بخش رفاهی نیر لحاظ شده است و از روسای دانشگاهها انتظار می رود امسال در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند.

وی با اعلام اینکه با تلاش‌های وزیر علوم، تسهیلات مسکن اعضای هیئت علمی به ۱۰میلیارد ریال و وام ودیعه مسکن به ۳میلیارد ریال افزایش یافت؛ گفت: این موضوع به تصویب شورای پول و اعتبار نیز رسید.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت : به اعضای هیئت علمی که در ۵ سال اخیر جذب شده اند پژوهانه ویژه تعلق می‌گیرد تا صرف تحقیق ، انتشار مقالات و سایر امور پژوهشی شود و  شاهد رشد علمی بیشتری باشیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، خطیبی تاکید کرد: در بخش فعالیت های عمرانی و ایجاد زیر ساخت و ابنیه کارهای ماندگاری در کشور انجام گرفته است ولی عامل پیشرفت علمی کشور در کنار دانشجویان با انگیزه و پرتلاش، اعضای هیئت علمی و کارکنان هستند که  باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی از تلاش های شبانه روزی وزیر علوم که در آخرین ساعات سال ۱۴۰۱ در سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل،  پیگیری تخصیص بودجه آموزش عالی بودند قدردانی کرد.

هادی ابوی, نماینده کارگران در شورای عالی کار ، با اشاره به ابلاغ بخشنامه مزد ۱۴۰۲ از سوی وزیر کار به استان ها گفت:  کمک هزینه مسکن کارگران در راستای تسهیل تأمین مسکن کارگران از جمله حقوق قانونی کارگر در قانون کار است که برای سال ۱۴۰۲ در شورای عالی کار ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد. قابلیت اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین ماه است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دستمزد ۱۴۰۲ در آخرین روز سال ۱۴۰۱ تعیین شد, وزیرکار بیان کرد که در اولین جلسه سال ۱۴۰۲ حق مسکن را برای تصویب به دولت ارائه می کند تا در هیأت وزیران  تأیید شود. اما قابلیت اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین ماه است. تا زمان تصویب این مصوبه در هیأت وزیران درصورتی که بنگاه های اقتصادی در سال جاری کمتر از ۹۰۰هزار تومان پرداخت کنند مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت از ابتدا سال جاری هستند.

ابوی, حق مسکن را یکی از مزایای کارگران مشمول قانون‌ کار برشمرد و خاطرنشان کرد: حق مسکن کارگری مانند سایر موارد بخشنامه مزدی نیست و باید در هیات وزیران به تصویب رسیده و جهت اجرا ابلاغ شود.

وی اظهار داشت: رقم حق مسکن چشمگیر نیست و حتی هزینه کارمزد مشاور املاک را هم برای کارگر پوشش نمی‌دهد و به‌عنوان یک کمک‌هزینه مطرح است. عمده تمرکز شورای‌عالی کار روی حقوق و معیشت است و ما هنوز از نقطه مطلوب برای کارگر که در وضع اقتصادی موجود یک زندگی آبرومندانه و در رفاه داشته باشد، فاصله داریم

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط