واکنش‌ها به بسته اینترنت وزیر ارتباطات / ۶۰ گیگ اینترنت انتخاباتی نوش جان!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارائه بسته ۶۰ گیگابایتی اینترنت به دانشجویان خبر داده اما این موضوع با انتقاد آنها در شبکه‌های مجازی مواجه شده است. گلایه‌ها به کم بودن حجم بسته، سرعت پایین اینترنت، دور بودن این طرح از عدالت آموزشی و احت...

به گزارش رصد روز، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه‌های مجازی از ارائه بسته ۶۰ گیگابایتی اینترنت به دانشجویان خبر داده است.

با گسترش کرونا و آنلاین شدن آموزش، اینترنت به بخش مهمی از سبد هزینه‌های دانشجویان تبدیل شد. مهر امسال بود که وزیر ارتباطات اعلام کرد استفاده از سایت دانشگاه‌ها برای کاهش این هزینه‌ها رایگان می‌شود اما بی‌برنامگی در اجرای این طرح، به نارضایتی دانشجویان منجر شد.

حال آذری‌جهرمی در اینستاگرام به وجود همین شکایت‌ها اشاره کرده و نوشته است که شیوه پرداخت یارانه آموزش مجازی در ترم دوم، به ارائه بسته تغییر می‌کند.

بر اساس توضیحات او مهلت ثبت‌نام برای دریافت این بسته ۶۰ گیگابایتی «فقط دو هفته است و امکان تمدید نیز وجود ندارد.»

سکاندار وزارت ارتباطات در توئیتر هم نوشته است که با توجه به نظرات دریافتی، این روش جایگزین رایگان‌سازی سایت دانشگاه‌ها می‌شود و در پایان توئیت خود از هشتگ «عدالت آموزشی» استفاده کرده است.

اما کاربران فضای مجازی واکنش‌های انتقادی گسترده‌ای به پیام‌های او نشان‌ داده‌اند که در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم.

۶۰ گیگ به چه دردی می‌خورد؟

برخی از کاربران به حجم ۶۰ گیگابایتی یارانه آموزشی و سایت‌هایی که امکان استفاده از آنها وجود دارد، اعتراض کرده‌اند و نوشته‌اند که این بسته دردی از آنها دوا نمی‌کند.

برای مثال کاربری در توئیتر نوشته است: «اگه سایت دانشگاه رایگان باشه، هر قدر بری داخلش هزینش کم می شه، ولی اگر رایگان نباشه همین ۶۰گیگ هم برای کسی که روزی ۴کلاس آنلاین و برنامه های دانشگاهی داره ممکنه تا وسط ماه هم نرسه. تازه ما از برنامه هایی استفاده می کنیم که با نت داخل کار نمی کنه.»

دانشجوی دیگری نیز انتقاد کرده است که: «۶۰ گیگ فقط برای ۲ درس نهایتا کشش داشته باشه. هر درس ۱۶ جلسه ۲ ساعتی یا ۳ ساعتی حساب کنید. متوجه کلاه گشادی که داره می ره سرمون می شید.»

کاربری هم از وزیر ارتباطات پرسیده: «آقای جهرمی، چه سایت هایی رو باز می کنه؟! من همه نیاز هام در Google scholar و چند تا پایگاه علمی خلاصه می شه که به لطف شما Ip ایران رو قبول نمی کنن. برای اونا هم فکری کردین؟»

چالش‌های ثبت‌نام

اعتراض گروهی از کاربران به پشتیبانی سایت معرفی شده برای ثبت‌نام است؛ آنها نوشته‌اند که به این سایت مراجعه کرده‌ا‌ند اما نتوانسته‌اند فرایند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

کاربری در این مورد نوشته است: «من اومدم ثبت کنم. گفت شما دانشجو نیستید. دوساله دارم دانشگاه دولتی وزارت علوم درس می خونم.»

دانشجوی دیگری هم گلایه کرده کد ملی و شماره همراه او منطبق است و سیم کارت هم به خودش تعلق دارد، اما سایت مورد نظر اطلاعات ورودی را نمی‌پذیرد و او نمی‌تواند فرایند ثبت‌نام را تکمیل کند.

کاربری نیز با مشکل مشابهی مواجه شده است: «جناب وزیر! برای بنده می‌زنه عدم مطابقت سیم‌کارت با مالکیت شخص؛ فقط مشکل من نیست خیلیا هستن.»

کدام عدالت آموزشی؟

برخی از کاربران به هشتگ «عدالت آموزشی» وزیر واکنش نشان داده‌اند؛ چرا که برخی دانشجویان ایرانی در مناطق محروم به زیرساخت‌های اینترنتی دسترسی ندارند و دانشجویان خارجی نیز کد ملی دریافت نکرده‌اند، در نتیجه این دسته از افراد نمی‌توانند از بسته ارائه شده بهره‌ ببرند.

به اعتقاد آنها در چنین شرایطی استفاده از هشتگ «عدالت آموزشی» از سوی آذری‌جهرمی بی‌معناست.

کاربری در این مورد معتقد است: «اینترنت داشته باشی، نتونی ازش استفاده کنی به چه دردی می خوره، به وضعیت اینترنت مناطق محروم رسیدگی شود.»

شخص دیگری هم نوشته است: «دانشجویان بین الملل و مهاجرین که کد ملی برایشان تعریف نشده و همه پاسپورت دارند که ۶ رقم هست و سیم‌کارت اصلا باهاش ثبت نمی‌کنند باید چیکارکنند؟»

امان از سرعت

بعضی کاربران به مشکلات کلی اینترنت در حوزه سرعت و کیفیت اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند که در چنین شرایطی ارائه این بسته، مشکلی از دانشجویان حل نمی‌کند.

کاربری گلایه کرده است: «دو روز پیش دوست من آزمون داد. آنلاین بود. بحدی نت افتضاح بود و سرعت نت داغون که با مکافات دقیقه نود پاسخ ها ارسال شد.»

کاربری دیگری هم نوشته است: «با وجود کرونا، استفاده از اینترنت زیاد شده. بجز زیر ساخت های لازم، چرا قیمت کاهش پیدا نکرده؟ به غیر از استفاده هایی همیشگی، جلسات آنلاین شرکت‌ها و… ، تماس تصاویری اعضای خانواده، دوستان، حتما باید قیمت برای مردم کمتر می شد، و خدمات بهتر. سرعت هم گفتن نداره.»

فواصل انتخابات را کوتاه کنید!

در این میان، انگیزه پشت این طرح را انتخاباتی دانسته‌اند.

کاربری در این مورد نوشته است: «دوستان دانشجو برید ۶۰گیگ اینترنت انتخاباتی نوش جون کنید! خلاصه که آقای وزیر یا نمی دونه عدالت چیه یا نمی دونه آموزش چیه یا نمی دونه اصلا وظیفه‌اش چیه.»

کاربری هم ئوئیت کرده است: «یک پیشنهاد، برای افزایش رفاه عمومی، فواصل بین انتخابات را کوتاه تر کنید… مثلا هر دو سال یکبار انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم!»

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار