واکنش‌ها به تعویق بررسی FATF / « هزینه اضافی به مردم تحمیل نکنید»

بسیاری امیدوار بودند که FATF تا پایان سال جاری بررسی و حتی تصویب شود اما آخرین خبرها نشان می دهد که بررسی این لوایح در مجمع به سال ۱۴۰۰ موکول شده و بلاتکلیفی در این باره تا فروردین ۱۴۰۰ ادامه دارد. اما مردم درباره این دو لایحه تصویب نشده ...

به گزارش رصد روز، بررسی FATF باز هم به تعویق افتاده. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چند روز پیش اعلام کرد که بررسی لوایح به فروردین سال آینده موکول شده است.

به گفته این مقام مسئول، مجمع از دولت خواسته که تاریخ لغو تحریم‌ها را اعلام کند تا همان زمان این لوایح به تصویب برسد اما دولت هنوز به این سوال پاسخ مستند و مکتوب نداده است. همین هم باعث شده بررسیFATF به سال آینده و زمان دریافت این پاسخ موکول شود.

تعویق مجدد بررسیFATF درحالی صورت گرفت که به علت اهمیت این لوایح و تاثیر سیگنال‌ آن بر بازارهای مالی چند هفته‌ای بود که بازارهایی از جمله بازار ارز به اعلام نتیجه آن چشم دوخته بودند.

بعد از چندسال کشمکش در داخل کشور بر سر تصویب این لوایح، تقریبا همه دریافته‌اند که توصیه‌های این کارگروه از سوی بسیاری از کشورها جدی گرفته می‌شود و اگر کشوری در لیست سیاه FATF قرار بگیرد، شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست می‌دهد.

کاهش مبادلات تجارت بین‌المللی، تحریم‌های اقتصادی از سوی صندوق‌ بین‌المللی پول، بانک جهانی، ADB و البته سایر کشورها از دیگر پیامدهای قرارگرفتن در لیست سیاه بود که در این مدت مردم تاثیر آن را به وضوح بر وضعیتشان احساس کردند.

هزینه اضافی به مردم تحمیل نکنید

حالا که قرار شده سال ۹۹ در حالی تمام شود که دو لایحهFATF همچنان بلاتکلیف است. مردم چه نظرات و نگرانی‌هایی در این باره دارند؟ در ادامه تعدادی از نظرات آن‌ها را می‌خوانید:

«مخالفان FATF برای مردم روشن کنند چرا از اف ای تی اف خارج شدید بعد از چند هفته دلار از ۱۰ هزار تومان ۳۳هزار تومان شد؟ و چرا خودتحریمی میکنید؟ »

« به FATF بپیوندید مردم روراحت کنید. هزینه اضافی به مردم تحمیل نکنید»

« وقتی میخوایم با هیچ کشوری تعامل نداشته باشیم باید بدون fatf مشکلات رو هم با تمام توان تحمل کرد و خم به ابرو نیاورد»

« یه نماینده‌ای گفته بود تصویب FATF باعث ۱۰ برابر شدن قیمت دلار میشه. هیچ توضیحی هم نداده بود که چرا؟! ظاهرا شرط ورود به مجلس اینه که دانش برعکسی در حوزه اقتصاد داشته باشین»

« احتمالا بصورت مشروط تصویب بشه»

« برادران مسئول هنوز یه شب بدون سرپناه تو زمستون گذراندید؟ نه؟ پس چرا به جای مردم مردم نظر میدین؟!»

« تورو خدا وجدان داشته باشید وبه حال مردم این مملکت فکری کنید .fatf اولین قدم برای بهتر شدن این وضع هست .چرا تصویب نمی‌کنید چرا؟!»

« ای کاش هرچه زودتر تصویب بشه تا پول‌های بلوکه شده برگرده و وضعیت معاش مردم بهتر بشه خیلی فشار اقصادی تحمل میکنیم»

« آقایون مسئول که این قدر دلتون به حال سرمایه سوخت شده مردم در بورس میسوخت پس حالا چرا خودتون بازی در میارید همتون فقط به فکر جنگ قدرت و جمع آوری ثروت بیشتر هستید و تمام. اگه توان تصمیم گیری ندارید ارجاع بدید به حضرت آقا تا کار رو یکسره کنند وتکلیفمون رو بدونیم»

« هر روز خبربافی می کنند اف ای تی اف هیچ تاثیری بر بورس و حتی اقتصاد کشور ندارد خود ظریف گفت با اف ای تی اف مشکلات برطرف نمی شود. دولت فشل و فلج و بی تحرکی داریم بابا»

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار