وضعیت اقتصاد در سال آینده بهبود می‌یابد؟

یک اقتصاددان از بهبود نرخ رشد اقتصادی در سال آینده می‌گوید اما معتقد است که تورم بین نرخ‌های ۲۵ تا ۳۰ نوسان می‌کند و نرخ بیکاری نیز دو رقمی است.

به گزارش رصد روز، آمارهای شاخص کلان از بدتر شدن وضعیت اقتصاد و معیشت مردم خبر می‌دهد. براساس گزارش مرکز آمار ایران قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۷ درصد افزایش یافته و تورم نقطه‌ای نیز بیش از ۴۸ درصد شده است.

فاکتورهای کلان اقتصادی مثل نرخ رشد، نرخ بیکاری و نرخ تورم از جمله فاکتورهایی است که روی برنامه‌ریزی مردم برای آینده تاثیرگذار است، یک اقتصاددان از بهبود نرخ رشد اقتصادی در سال آینده می‌گوید اما معتقد است که تورم و بیکاری در ارقامی که الان هستند نوسان می‌کنند.

فرشاد فاطمی می‌گوید: به توجه به این که آینده اتمام کرونا مشخص نیست و حداقل در شش ماهه نخست فضای سیاسی نیز درگیر انتخابات می‌شود و بخش سیاست‌گذاری اقتصادی با کندی صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد که سال آینده سال درخشانی از نظر متغیر‌های اقتصادی نیست. حداقل تورم در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد و به واسطه رکودی که کشور به آن گرفتار شده نرخ بیکاری دو رقمی حدود ۱۵ تا ۲۰ را می‌توان در نظر داشت.

این اقتصاددان در خصوص نرخ رشد اقتصادی در سال آینده معتقد است: از یک سو در امسال و پارسال اقتصاد کشور ضعیف شده است و از سوی دیگر به خاطر این که در دولت بایدن محدودیت‌ها روی فروش نفت تا حدی برداشته و مبادلات بانکی ساده‌تر می‌شود، احتمال وقوع گشایش‌هایی در نرخ رشد وجود دارد.

فاطمی عنوان می‌کند که معمولا نمی‌توان سال‌های انتخاباتی که بعد از دو دوره ریاست‌جمهوری باشد را تحلیل کرد چرا تغییر دولت پنج بار اتفاق افتاده و از سوی دیگر نیز در ایران احزاب تعریف شده با دستورالعمل مشخص نیست بنابراین پیش‌بینی کردن دشوار است. اما به عقیده او سال‌های انتخابات نرخ رشد پایین از متوسط بلندمدت باشد چرا که در این سال‌ها معمولا تا مدتی سیاست‌گذاری مشخص نیست، مردم هم تکلیف خودشان را نمی‌دانند.

به گفته فرشاد فاطمی متغیر اصلی‌ها که وضعیت سال آینده اقتصاد ایران را مشخص می‌کند مسئله کروناست و مشخص شدن نوع سیاست آمریکا در مقابل تحریم‌ها دارد. اگر گشایش‌هایی درباره منابع ارزی اتفاق بیافتد و کرونا با یک تدبیر مناسب زودتر کنترل شود مسئله استقرار دولت عامل سوم است، به همین خاطر احتمالا اقشار جامعه از دو مورد اول بیشتر تاثیر می‌گیرند.

او در پایان نسبت به برداشتن تحریم‌ها ابراز امیدواری کرد تا به واسطه آن در زندگی مردم نیز تغییر ایجاد شود. باید حدود دو ماه دیگر بگذرد تا بتوان بهتر پیش‌بینی کرد اما از تحریم‌ها مهم‌تر موضوع کرونا هست که بهبود این شرایط نه تنها در ایران بلکه در دنیا تغییراتی را ایجاد کند.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار