پالایشگاه‌های هندی برای خرید نفت ایران اعلام آمادگی کردند

پالایشگاه‌های هندی با انتظار برای رفع تحریم‌های آمریکا، قصد دارند خرید محموله های تکی نفت را در نیمه دوم سال کاهش دهند تا فضا برای ازسرگیری واردات نفت ایران فراهم شود.

به گزارش رصد روز،  هند واردات نفت ایران را در سال ۲۰۱۹ پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، متوقف کرد. اما اکنون دولت جو بایدن و ایران سرگرم مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام هستند که می تواند به رفع تحریم‌های نفتی منتهی شود.

تحلیلگران انتظار دارند ایران صادرات نفت خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ پس از این که تحریمها رفع شدند، به ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

هند که سابق بر این بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین بود، در سال مالی که از آوریل سال ۲۰۱۸ آغاز شد، حداکثر ۴۸۰ هزار بشکه در روز نفت خریداری کرد. چندین پالایشگاه هندی که تجهیزات آنها مناسب فرآوری نفت ایران است، متعهد شده اند بمحض رفع تحریم‌ها، خرید نفت ایران را ازسربگیرند.

سخنگوی بهارات پترولیوم اعلام کرد این شرکت دولتی که قصد دارد ۴۵ درصد از خرید نفت را در بازار محموله های تکی انجام دهد، در صورت رفع تحریم‌ها، نفت ایران را خریداری خواهد کرد.

نفت ایران مناسب پالایشگاه کوچی شرکت بهارات پترولیوم است و دو تا دو و نیم دلار در هر بشکه ارزانتر از گریدهای مشابه است و نزدیکی جغرافیایی به ایران به معنای آن است که هزینه های حمل محموله‌های نفتی کمتر خواهد بود.

شرکت هندوستان پترولیوم هم اعلام کرده اگر قیمت نفت ایران مناسب باشد، آن را خریداری خواهد کرد. ام کی سورانا، رییس هیات مدیره هندوستان پترولیوم گفت: این شرکت با توجه به شرایط اقتصادی فنی و زمان رفع تحریمها و وضع انجام مبادلات تجاری، خرید نفت ایران را بررسی خواهد کرد.

به گفته یک منبع آگاه، شرکت ایندین اویل هم انتظار دارد خرید محموله های تک را کاهش دهد و می تواند در سال مالی جاری به راحتی حدود دو میلیون تن (۱۴.۶ میلیون بشکه) نفت ایران را فرآوری کند.

شرکت ایندین اویل قصد دارد ۵۶ درصد از وارداتش در سال مالی جاری را از طریق قراردادهای بلندمدت انجام دهد. پالایشگاه‌های هندی برای خرید نفت ارزانتر، خرید محموله های تک را در مقایسه با حجم قراردادی افزایش داده اند.

هند پس از توقف واردات نفت ایران، منابع واردات نفتش را متنوع کرد و خرید نفت آمریکا را افزایش داد. یک مقام شرکت پالایش و پتروشیمی مانگالور عنوان کرد شرکتش خرید محموله های تک را کاهش داده و نفت ایران را خریداری خواهد کرد.

ازسرگیری خرید نفت ایران به هند کمک خواهد کرد عرضه کمتر عراق و کویت که تحت توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس به منظور تقویت قیمت‌ها، تولیدشان را کاهش داده اند را جبران کند.

بر اساس گزارش رویترز، روابط هند به عربستان سعودی پس از این که دهلی نو به محدودیت عرضه اوپک اعتراض کرد، تیره شد. با این حال ماه جاری پس از این که عربستان سعودی برای هند که با بحران کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می کند اکسیژن فراهم کرد تا حدودی از تنش‌ها میان دو طرف کاسته شد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط