پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات آغازشد

پس از صدور موافقت اصولی سازمان بورس، از فردا با پذیره‌نویسی واحدهای صندوق مدیریت ارزش مسکن در بازار سرمایه، فعالیت نخستین صندوق املاک و مستغلات رسما آغاز می‌شود. به گزارش رصد روز، پس از صدور موافقت اصولی سازمان بورس، از فردا با پذیره‌نویس...

پس از صدور موافقت اصولی سازمان بورس، از فردا با پذیره‌نویسی واحدهای صندوق مدیریت ارزش مسکن در بازار سرمایه، فعالیت نخستین صندوق املاک و مستغلات رسما آغاز می‌شود.

به گزارش رصد روز، پس از صدور موافقت اصولی سازمان بورس، از فردا با پذیره‌نویسی واحدهای صندوق مدیریت ارزش مسکن در بازار سرمایه، فعالیت نخستین صندوق املاک و مستغلات رسما آغاز می‌شود.

صاحبان نقدینگی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات بازدهی متناسب با بازده مسکن به‌دست آورند و از این صندوق‌ها به‌عنوان سپر تورمی بخش مسکن استفاده کنند.

به‌گزارش همشهری، پس از سال‌ها تلاش بالاخره قرار است نخستین صندوق املاک و مستغلات فعالیتش را در ایران آغاز کند. صندوق‌های املاک و مستغلات دارایی‌های خود را در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های املاک و مستغلات به سرمایه‌گذاران خرد امکان می‌دهند از سرمایه‌گذاری در املاک سود ببرند، بدون آنکه مجبور باشند ملکی را بخرند. از سوی دیگر این صندوق‌ها به‌عنوان سپر سرمایه‌گذاری در برابر تورم بخش مسکن عمل می‌کنند.

فعالیت اصلی این صندوق‌ها خرید و فروش املاک و مستغلات است. این صندوق‌ها با خرید املاک و اجاره آنها سود کرده و در نهایت آن را بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند.

دریافت تسهیلات، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار رهنی و همچنین اوراق بهادار شرکت‌های ساختمانی که در بورس پذیرفته شده‌اند نیز جزو فعالیت‌های فرعی این صندوق‌ها هستند. علاوه بر این، این صندوق‌ها می‌توانند باقیمانده منابع مالی صندوق را در سپرده‌های بانکی و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین بازده این صندوق تقریبا مشابه با بازده بازار مسکن است و سرمایه‌گذارانی که توانایی خرید یک ملک را ندارند می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بازدهی متناسب با بازار مسکن به‌دست آورند. فرابورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده قرار است پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات از امروز آغاز شود.

آغاز پذیره‌نویسی

پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات با نام مدیریت ارزش مسکن از امروز آغاز می‌شود. این پذیره‌نویسی تا ۱۰روز (۲آبان) ادامه دارد و در جریان آن ۱۵میلیون واحد سرمایه‌گذاری ممتاز و ۱۵۰میلیون واحد سرمایه‌گذاری عادی با ارزش مبنای هر واحد ۱۰۰۰تومان پذیره‌نویسی می‌شود.

مدیریت این صندوق بر عهده گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری است. املاک و مستغلات منتقل شده به صندوق شامل ملک اداری واقع در خیابان ملاصدرا با عرصه ۳۶۰ و عیان ۱۸۲۱متر است و قیمت ملک مورد نظر ۱۵۰میلیارد تومان است.

این صندوق یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله است و معاملات ثانویه آن بعد از پایان پذیره‌نویسی و دریافت مجوز فعالیت، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود. همچنین طبق قانون توسعه ابزارهای مالی، نقل و انتقال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های املاک و مستغلات معاف از مالیات است.

پیش از این داوود حمزه، مدیرعامل گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری که مدیریت این صندوق را برعهده دارد، درباره نحوه فعالیت این صندوق گفته بود: صندوق املاک و مستغلات عملا نوعی سرمایه‌گذاری خرد در حوزه املاک و مستغلات توسط مردم است؛ به این صورت که افراد می‌توانند به‌جای خرید یک واحد کامل ملک، اعم از مسکونی، تجاری یا اداری نسبت به خرید بخش کوچکی از یک ملک با سرمایه‌گذاری‌های خرد اقدام کنند.

او با بیان اینکه پرداخت اجاره به‌صورت ۳ماهه خواهد بود که پس از کسر هزینه‌های جاری به‌حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد شد، تأکید کرده بود: این صندوق روی ملک ساخته‌شده در حال بهره‌برداری تأسیس می‌شود و سرمایه‌گذاران، علاوه بر بهره‌مندی از فرصت افزایش قیمت ملک، می‌توانند اجاره نیز دریافت کنند.

آثار کلان صندوق‌های املاک و مستغلات

صرف‌نظر از بازدهی‌ای که صندوق‌های املاک و مستغلات برای سرمایه‌گذاران دارند و می‌توانند به‌عنوان یک سپر تورمی بخش مسکن برای سرمایه‌گذاران عمل کنند یکی از ویژگی‌های بارز این صندوق‌ها حفظ نقدینگی در داخل بازار سرمایه و جلوگیری از هجوم غیرهدفمند نقدینگی به بازار مسکن است.

در واقع این صندوق‌ها با جذب منابع مردم و سرمایه‌گذاری آن در بازار مسکن از یک طرف مانع از خروج نقدینگی از بازار سرمایه می‌شوند و از طرف دیگر از هجوم نقدینگی به‌صورت غیرهدفمند به بازار مسکن جلوگیری می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهد در طول ۲سال گذشته به‌دلیل روند نزولی بازار سهام بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده و بخشی از این نقدینگی وارد بازار مسکن شده است؛ اگرچه اطلاعات دقیقی در مورد میزان نقدینگی وارد شده به بازار مسکن وجود ندارد، ‌ اما برخی تحلیلگران بر این باورند که عامل رشد قیمت مسکن در ۶ماه گذشته ورود بخشی از نقدینگی خارج شده از بازارها به‌ویژه بازار سهام به بازار مسکن بوده که منجر به رشد نرخ تورم بخش مسکن شده است.

از طرف دیگر توسعه فعالیت این صندوق‌ها می‌تواند به مدیریت تخصصی املاک و مستغلات و توسعه بخش واقعی بازار مسکن منجر شود.

ایمان بیگی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری در دارایی واقعی، افزایش منابع تامین مالی پروژه‌های بزرگ ساخت، توسعه و بهسازی و نیز فراهم شدن امکان مدیریت تخصصی در بخش املاک و مستغلات ازجمله کارکردهای صندوق‌های املاک و مستغلات هستند.

نیما میرزایی، کارشناس اقتصادی نیز در این‌باره می‌گوید: با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات، روش‌های سنتی درخصوص خرید و فروش املاک به‌روزتر و کاهش هزینه‌ها با مدیریت بهتری انجام می‌شود.

او اضافه می‌کند: ریسک‌هایی که در روش‌های سنتی خرید و فروش‌ مسکن وجود دارد مثل صحت‌سنجی املاک، هزینه، زمان زیاد و… در این صندوق کاهش پیدا کرده و به صفر می‌رسد.
به‌گفته او استفاده از این ابزار یک نقطه شروعی است که می‌تواند در سال‌های آینده گسترش پیدا کند و روش سنتی را با همه مخاطراتش به‌مرور تغییر دهد و مورد استقبال سرمایه‌گذاران هم قرار بگیرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط