پرتفوی تأسف آور صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ / دلایل عدم پیشرفت صنعت بیمه در کشور از نگاه روابط عمومی شرکتهای بیمه ای

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]در حالیکه رقابتهای صنعت بیمه در دنیا وارد مرحله جدیدی شده و سعی می شود تا با بهره گیری از ظرفیت های موجود در این صنعت حوزه های جدیدی ش...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]در حالیکه رقابتهای صنعت بیمه در دنیا وارد مرحله جدیدی شده و سعی می شود تا با بهره گیری از ظرفیت های موجود در این صنعت حوزه های جدیدی شناسایی گردد در کشورمان هنوز باید به امید دستورالعمل و بخشنامه شاهد تکاپوی جدید در صنعت بیمه باشیم و با همه تبلیغاتی که شرکتهای بیمه ای انجام می دهند عملاً تغییر محسوسی در پرتفوی آنان به وجود نمی آید. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز ، میزان صدور حق بیمه در کشور در پایان سال قبل در ۹ رشته بیمه ای ۱ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۱۷۱ میلیارد ریال بود که از این میزان، بیمه نامه شخص ثالث با ۴۵۳ هزار و ۲۹۲ میلیارد ریال و سهم ۳۹ درصدی بیشترین سهم از گردش مالی این صنعت را به خود اختصاص داد و نزدیکترین دنبال کننده آن با اختلافی فاحش در میزان ریالی و سهم از بازار بیمه درمان بود که در این رشته ۲۱۰ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال بیمه صادر شد که سهم این رشته بیمه ای ۱۸ درصد بود. پس از بیمه درمان بیمه عمر با سهم ۱۶ درصدی و گردش مالی ۱۸۳ هزار و ۶۷۴ میلیارد ریالی دیده می شود و سایر رشته های بیمه ای سهم ۴ تا ۸ درصدی را به خود اختصاصص دادند.

پرتفوی صنعت بیمه

بررسی فعالیت شرکتهای برتر بیمه ای در دنیا در سال ۲۰۲۲ نشان میدهد که تمرکز اصلی این شرکتها در فروش بیمه های زندگی و عمر بوده که با تیمی مجرب سعی در صادرات محصولات بیمه ای خود به سایر کشورها می کنند. ارزش دارایی این شرکتها براساس پلن بازاریابی تیم فروششان بیش از یک هزار و ۵۰۸ بیلیون دلار نشان میدهد. سود این شرکتها نیز در سال ۲۰۲ میلادی ۱۴۰ بیلیون دلار بود و عمده تمرکز این شرکتها در حوزه فروش بیمه ها عمر، زندگی، املاک، حوادث و درمان است.

شرکتهای بیمه ای

هرچند که در کشورمان تا رسیدن به استاندارهای جهانی در صنعت بیمه فاصله کهکشانی احساس می شود اما انتظار می رود که در چندسال گذشته پرتفوی این صنعت تغییراتی را در خود ایجاد کند و عمده سود این شرکتها از محل فروش بیمه نامه شخص ثالث نباشد. در حالیکه مروری بر پرتفوی ۵ ساله گذشته این صنعت به خوبی آشکار می کند که بیشترین میزان فروش بیمه ها بیمه نامه شخص ثالث است که مورد انتقاد کارشناسان این صنعت نیز قرار دارد که قطعا این ضعف در درجه نخست به میزان آگاهی مردم به دلیل ضعف در اطلاع رسانی شرکتهای بیمه ای و نبود محتوای جذاب در فروش سایر رشته های بیمه ای مربوط می شود.

تیزر تبلیغاتی برخی از شرکتهای بیمه در رسانه ملی بیشتر یک الگوی ناقص کپی شده بوده که در آن نه طرح فروش بلکه برند خود شرکت بیمه ای مدنظرست و این مسئله هیچ جذابیتی برای مخاطبان ندارد. به تازگی هم که تیزر تبلیغاتی برخی از شرکتهای بیمه ای در سینماها دیده می شود که میزان اثرگذاری آن با توجه به مخاطبان محدود یقیناً محسوس نیست.

در این باره روابط عمومی برخی از شرکتهای بیمه ای با گلایه از مدیران بالادستی خود از عدم اختصاص بودجه تبلیغاتی و محتوایی مناسب یکی از علتهای بسیار مهم عقب ماندگی صنعت بیمه در کشور را عدم اطلاع رسانی صحیح می دانند و اذعان دارند که مدیران شرکتهای بیمه ای منافع سیاسی و بودن در دایره قدرت را از نان شب واجب تر می دانند و گروهی برای ماندگاری در پست های مدیریتی شرکتهای بیمه ای با استفاده از رانت رابطه ای سعی در حفظ خود می کنند. 

یقیناً با این نگاه هرگز نمی توان امیدوار به بهبود صنعت بیمه در کشور بود در حالیکه گردش مالی این حوزه سیر صعودی قابل توجهی در جهان داشته و جزو پنج صنعت پولساز دنیاست اما در کشورمان هنوز باید پایین ترین سطح رقابت را نظاره گر باشیم. 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار