پرداخت ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت در قالب کارت اعتباری

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد ضمن تکذیب اعطای تسهیلات بانکی برای حمایت دستوری از بورس، از رایزنی وزارت اقتصاد با بانک‌مرکزی برای پرداخت وام به کارگزاری‌ها با قید و شرط‌هایی خبر داد.

به گزارش رصد روز، امروز نشست خبری تشریح عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه‌های بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی با حضور معاون امور بانکی وزیر اقتصاد برگزار شد.

عباس معمارنژاد در این نشست با بیان اینکه در حوزه فروش سهام و املاک از اول سال ۹۹ تا ۱۵ دی ماه امسال، بانک‎‌های ملت، رفاه، ملی، تجارت، سپه، صادرات، کشاوزی، توسعه صادرات، پست بانک و مسکن، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های خود را به فروش رسانده‌اند،  گفت فروش سهام و املاک به ترتیب سهم ۳,۱۰۰ و ۷,۹۰۰ میلیارد تومان داشته‌است.

معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اگر شرایط بازار سرمایه به شرایط ابتدای سال برمی‌گشت، رشد آن ادامه می‌یافت یا تثبیت می‌شد، حتما حجم سهامی که شرکت‌های ما می‌فروختند، بیشتر بود. امروز شرایط بازار سرمایه اجازه نمی‌دهد مجددا این‌ عرضه‌ها را داشته‌باشیم، زیرا اگر عرضه هم بکنیم، شاید نتوانیم بفروشیم.

وی افزود: در آذر ۹۹، ۱۲۱۹۹هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظام بانکی اعطا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵درصد رشد داشته است. در این ماه بخش عمده تسهیلات نظام بانکی به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در اقتصاد کشور بوده است.

معمارنژاد ادامه داد: در شرایط کنونی بازار سرمایه، عرضه سهام یکی از مجموعه‌های بانک صادرات با عرضه اولیه ۶ هزار میلیارد تومانی در بورس صورت گرفت. دنبال شرایط خوبی هستیم که شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها را عرضه کنیم. از دی ماه سال ۹۶ تا دی ماه سال ۹۹، کل فروش سهام و املاک توسط بانک‌ها حدود ۳۳هزار میلیارد تومان بوده که فقط ۱۱هزار میلیارد تومان آن امسال فروخته شده است.

آخرین وضعیت کارت‌های اعتباری سهام عدالت

وی ضمن اعلام آخرین وضعیت واگذاری اموال بانک‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد، از آغاز پرداخت وام به دارندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: بانک‌های ملی و تجارت از امروز آمادگی دارند به شکل الکترونیکی و بدون مراجعه، به دارندگان سهام عدالت ۵۰درصد ارزش این سهام را از طریق کارت اعتباری به مردم ارائه دهند که مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات، سه ساله است و مدرک یا ضامنی غیر از مدارک هویتی نیاز نیست و سهام عدالت، ضامن این وام خواهد شد.

وی افزود: مردم برای دریافت این تسهیلات نیاز به مراجعه به شعب بانک ندارند و متقاضیان صرفاً با ارسال مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی خود در سامانه طراحی شده، می‌توانند درخواست خود را ارسال کرده و در کمترین زمان ممکن و پس از دو تا سه روز کاری، کارت اعتباری خود را دریافت کنند و متقاضیان اگر در بازه زمانی یک ماهه تسهیلات دریافتی را باز پس دهند، هیچ‌گونه کارمزد و یا هزینه‌ای از آنها دریافت نخواهد شد.

تسهیلات تکلیفی برای حمایت از بورس صورت نگرفته‌است

معمارنژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در این رابطه که آیا بانک‌ها برای جلوگیری از ریزش بورس تسهیلاتی اعطا کردند، گفت: اعطای تسهیلات بانک‌ها برای حمایت دستوری از بورس غلط است. زیرا اصلاً بانک‌ مرکزی اعطای تسهیلات را به کارگزاری‌ها ممنوع کرده است. عمده افزایش پایه پولی کشور به دلیل افزایش دارایی‌‌های بانک‌ مرکزی بوده و بخش کمی، افزایش بدهی بانک‌ها به بانک ‌مرکزی بوده است.

وی افزود: اتفاقاً بدهی دولت به بانک ‌مرکزی در این دوره کاهش پیدا کرده و از منابع دیگر مثل فروش سهام و‌ فروش اوراق، نیازهای خودش را تامین کرده است. به گفته معمارنژاد وزارت اقتصاد به دنبال رایزنی با بانک‌ مرکزی برای از سرگیری اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارگزاری‌ها با قید و شرط‌هایی است.

جزییات ۵۰۰هزار میلیارد تومان تامین مالی دولت از بازار سرمایه در سال جاری

معمارنژاد همچنین درباره جزییات تامین مالی ۵۰۰هزارمیلیاردتومانی دولت از بازار سرمایه در سال جاری گفت:  ۶۷هزارمیلیارد تومان از محل افزایش سرمایه غیر از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ۴۳هزارمیلیارد تومان تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها، ۲۸هزار میلیارد تومان عرضه ا‌ولیه، فروش ۱۶۵هزار میلیارد تومان اوراق در بورس و ۲۰۰هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌های پذیرفته شده در بورس، تامین مالی دولت از بازار سرمایه در سال جاری بوده است.

برنامه ادغام و کاهش ۱۳۹۵ شعبه بانک در سال آینده

معاون وزیر اقتصاد اشاره کرد: ۲۲هزار شعبه بانکی داریم درحالی که نیاز ما حدود ۱۲هزار شعبه بانکی است. اگر بر مبنای تولید ناخالص داخلی جمعیت و مساحت در نظر بگیریم تعداد شعبات ما زیاد است. وی افزود: ما ملاحظات اجتماعی و منطقه‌ای را حتما برای کاهش یا ادغام شعب در نظر خواهیم گرفت و به دنبال این هستیم که بتوانیم خدمات مالی شامل بانک، بیمه و بورس را به تمام مردم کشور و همه نقاط ارائه دهیم.

معمارنژاد درباره گزارش عملکرد ادغام شعب، گفت: در سال ۹۷، ۵۲۳ شعبه، در سال ۹۸، ۹۰۳شعبه، در سال نود و نه ۳۵۰ شعبه ادغام شده است. دلیل اصلی این کندی و عقب ماندن از برنامه ملاحظات ما برای فراگیری خدمات مالی به همه است. در سال ۱۴۰۰، ادغام ۱۳۹۵ شعبه در دستور کار است.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط