پیشتازی سایپا در بومی سازی محصولات / سایپا زیر و رو شد

بررسی ها نشان می دهد که پیشتازی سایپا در بومی سازی و تولید محصولات جدید نتایج قابل توجهی را برای صنعت خودرو ایجاد کرده که شاید مهمترین علت آن را باید تفاوت ریل گذاری مدیریتی آن با رقبا دانست به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون شک یکی از انتقاد...

بررسی ها نشان می دهد که پیشتازی سایپا در بومی سازی و تولید محصولات جدید نتایج قابل توجهی را برای صنعت خودرو ایجاد کرده که شاید مهمترین علت آن را باید تفاوت ریل گذاری مدیریتی آن با رقبا دانست

به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون شک یکی از انتقاداتی که در چندسال اخیر به خودروسازان داخلی وارد بود اتکاء بیش از حد آنان به محصولات پر تیراژ و عدم اراده لازم جهت تغییر این وضعیت بود. مسئله ای که بارها گلایه های شدیدی را از تریبون های رسمی به سمت خودروسازان برد و در این بین مصرف کنندگان نیز از وضعیت موجود رضایت خاطر نداشتند.

عدم توسعه یافتگی در صنعت خودروسازی با توجه به پیشرانه محصولات جدید خودرویی در دنیا و افزایش فضای تبادلات اجتماعی در پلتفرمهای مختلف سبب شد تا برخی با توجه به استانداردهای بکار گرفته شده در محصولات پر تیراژ در ابتدا موضوع آلایندگی و در ادامه کیفیت را محور انتقادات به خودروسازان قرار دهند و در عین حال کارشناسان زیادی هم بر این باور بودند که با خودروسازی سیاسی نمی توان محصول اقتصادی به دست مردم رساند.

افزایش نارضایتی ها از وضعیت موجود باعث شد تا برخی از خودروهای پرتیراژ داخلی از خط تولید خارج شده و البته این موضوع در مقطعی اتفاق افتاد که شاید برخی از خودروسازان مانند سایپا انتظار آن را نداشتند. بدیهی است که وقتی یک محصول پر تیراژ از خط تولید خارج شود باید برنامه های مدونی برای معرفی و جایگزینی محصول جدید وجود داشته باشد اما به جز پراید که تاریخ عبور سایپا از این محصول قدیمی از قبل مشخص بود در چند محصول دیگر هرگز برنامه ای جهت خروج سایر محصولات پیش بینی نشده بود و این اتفاق باعث شد تا اجماع اکثر منتقدان تصور آینده ای میهم برای نارنجی پوشان باشد.

نکته جالب توجه در این خصوص توجه به آمار تولید سایپا پس از خروج پراید از خط تولید آن بود که در پایان سال روند افزایشی را نشان می داد. سایپا در همان سال تیبا و ساینا را به عنوان جایگزین های پراید در خط تولید قرار داد و خیلی زود نتایج آنطوری که پیش بینی منتقدان انتظارش را می کشید و نبود و سایپا از پراید محوری به دانش محوری تغییر کرد.

هرچند که شاید خیلی ها انتظار داشتند که سایپا خیلی زودتر از وعده های داده شده دست از برخی از محصولات قدیمی بردار و در پی ایجاد تصویری جدید از خود در جاده های کشور باشد اما در نهایت این اتفاق افتاد و سال ۹۹ را باید نقظه عطفی در تاریخ خودورسازی کشور به واسطه خداحافظی با اقتصادی ترین محصول وقت دانست.

در واقع باید گفت تمایزی که سایپا بهع دنبال آن بود از سال ۹۹ کلید خورد و در پایان سال ۱۴۰۱ به اوج خود رسید. حالا آنچه که از سایپا دیده می شود متفاوت با همه دهه های قبل است چرا که باید اذعان کرد آنچه در سایپا در حال مشاهده است یک اراده جمعی جهت تغییر بزرگی است که سالها منتقدان و مشتریان صنعت خودرو به دنبال آن بودند.

سایپا در حال حاضر ۶۰ درصد از سهم بازار را برای خود می بیند و این در حالیست که این شرکت خودرویی از حیث تولید محصولات بومی در صنعت خودرو پیشتازی می کند و ارزش افزوده سایپا را باید دستاوردی قابل ملاحظه دانست.

تولید ۸ محصول جدید در حوزه سواری در حالی توسط این گروه خودرویی اجرایی شد که سال ۱۴۰۱ به واسطه محدودیت های انرژی سالی سخت در بخش تولید بود. شاهین CVT ، شاهین پلاس ، کادیلا( ال ۹۰ ایرانی(،سهند، اطلس، آریا ، پاژ و سیَلک محصولات جدید نارنجی پوشان هستند که برخی از آنها تا سال ۱۴۰۳ می تواند وزن عرضه و تقاضا را در بازار فروش دستخوش تحولات بزرگ نماید.

آنچه که از گروه خودروسازی سایپا طی دو سال گذشته ثبت و ضبط شده میل به تغییر بود که این مسئلهدر سایه بومی سازی محصولات و افزایش سهم از بازار محقق شد اما نباید از یاد برد که رکن مدیریتی سایپا در آنچه این گروه خودرویی در بازار رقم زد اثرگذاری مطلوبی داشت و اگر بنا به مقایسه باشد باید به موارد زیادی اشاره کرد که وجه مدیریتی سایپا را با رقبا متمایز می کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

مطالب مرتبط