پیشنهاد افزایش دامنه نوسان قیمت سهام به ۱۵درصد در روز

ساعتی پیش نامه‌ای خطاب به سازمان بورس و از سوی کانون کارگزاران بورس در اختیار اقتصادآنلاین قرار گرفت که در آن پیشنهاد افزایش دامنه نوسان مطرح شده بود.

به گزارش رصد روز، متن نامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، خطاب به سازمان بورس که توسط برخی منابع در اختیار ما قرار گرفته حاکی از طرح چند پیشنهاد از سوی این دسته از فعالان بازار سرمایه است.

در این نامه به چندین مورد اشاره شده که مهمترین آن‌ها پیشنهاد سه برابر کردن دامنه نوسان به سازمان بورس و اوراق بهادار است.

آن‌طور که از متن این سند استنباط می‌شود کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار خواستار افزایش دامنه نوسان از مثبت و منفی ۵ به مثبت و منفی ۱۵ است.

این در حالیست که در روز‌های گذشته نیز تحرکاتی در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر لزوم افزایش قابل توجه دامنه نوسان به راه افتاده بود که با واکنش صریح جمعی از سهامداران خرد همراه شده بود.

عده زیادی از سهامداران اعتقاد دارند چنین اقدامی تنها می‌تواند منافع برخی از بازیگران بزرگ با سرمایه‌های کلان را تامین کند. چرا که به باور این عده از فعالان بازار در صورت اجرایی شدن این طرح، امکان نوسان‌گیری و تحرکات سفته‌بازانه توسط بازیگران بزرگتر بیش از پیش فراهم خواهد شد.

البته لازم به‌ذکر است یافته‌های اقتصادآنلاین حاکی از تمایل سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش دو برابری دامنه نوسان بوده که همین امر می‌تواند شائبات زیادی را دامنه بزند.

به‌نظر می‌رسد این نشست به طور ذاتی با هدف برداشته شدن فشار انتقادات از روی دوش سازمان بورس، جهت اتخاذ تصمیمات غیرمعمول و سخت برگزار شده است.

هرچند بسیاری از سهامداران خرد و کلان تا پیش از این خواستار افزایش دامنه نوسان بودند، اما کسی انتظار افزایشی سه برابری را نمی‌کشید.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس طی نامه‌ای به سازمان بورس ضمن اعلام ۷ عیب دامنه نوسان و حجم مبنا، پیشنهاد داد دامنه نوسان قیمت سهام به ۱۵درصد در روز افزایش یابد.

محمدرضا دهقانی احمدآباد دبیرکل کانون کارگزاران بورس با ارسال نامه‌ای به مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به معایب ۷گانه دامنه نوسان و حجم مبنای فعلی در بازار، چهار پیشنهاد داد و پیش‌بینی کرد اجرای کامل این پیشنهادات منجر به برچیده شدن صفوف خرید و فروش و اثرات جانبی به‌شدت منفی این پدیده روی بازار سهام خواهد شد.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس در این نامه، ۷ عیب دامنه نوسان و حجم مبنا را عدم امکان کشف صحیح و سریع قیمت‌ها، کاهش نقدشوندگی اوراق بهادار، بی‌ارزش شدن تحلیل اطلاعات، ساده شدن امکان دستکاری قیمت‌ها، سرایت‌پذیری جوّ مثبت و منفی از صنایع به یکدیگر و مختل شدن فعالیت بازارگردانی اعلام کرده است.

همچنین پیشنهادات اعلامی هم شامل افزایش دامنه نوسان قیمت به سه برابر میزان فعلی (برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی به ۱۵ درصد، بازار پایه زرد به ۹ درصد، بازار پایه نارنجی و قرمز به ۶ و ۳ درصد)، افزایش موقت حجم مبنا به سه برابر مقادیر فعلی، کاهش حجم مبنا در بازه‌های زمانی فصلی و به صفر رسیدن بعد از یک سال و توقف ۱۵دقیقه‌ای نماد شرکت‌های دارای صف خرید ۵دقیقه‌ای و به‌اندازه ۲۰ درصد از حجم مبناست.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار