پیشنهاد پوشش بیمه‌ای خدمات روان شناسی به ستاد ملی کرونا رفت

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بابیان اینکه خطر سلامت روان در دوران کرونا و پسا کرونا بعداً گریبان ما را خواهد گرفت، گفت:باید غربالگری ملی سلامت روان در کشور اجرا شود.

به گزارش رصد روز، محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به تحصیل ۳۰۰هزار دانشجو در رشته روانشناسی گفت:صف‌های طولانی دانشجویان در دوره تکمیلی گویاری علاقه به این رشته است.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با اشاره به عملکرد یکساله گذشته این سازمان، بیان داشت:اولین کارم ارتباط با نخبگان و آسیب شناسی مسائل روانی کشور بود.

حاتمی اضافه کرد:۷اسفند ۹۸ نامه‌ای به ستاد ملی کرونا و وزیر بهداشت دادیم و آمادگی خود را اعلام کردیم و با تهیه بسته‌های آموزشی به مقابله با شرایط کرونا پرداختیم.

وی با اشاره به ترس غیر منطقی در روز‌های اولیه شیوع کرونا، افزود:از رئیس جمهور خواستیم کمیته ویژه مقابله با سلامت روان دوران کرونا در ذیل ستاد ملی مقابله به کرونا ایجاد شود که این کار انجام نشد.

 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اقدامات این سازمان، بیان داشت:تاکنون تعرفه‌ها اعلام نشده و بعضاً تعرفه‌های زیادی می‌گیرند و مقصر اول دولت است که اعلام نمی‌کند.

حاتمی با بیان اینکه سلامت روان بزرگترین مسئله ما بعد از کروناست، گفت:اگر کرونا فروکش کند سلامت روان مسئله اول جامعه است.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا و پسا کرونا مردم نیازمند خدمات روان شناسی هستند، ابراز داشت:اگر بیمه‌ها کمک کنند همه افراد کم درآمد می‌توانند از خدمات استفاده کنند و پیشنهاد موضوع پوشش بیمه‌ای را به ستاد ملی و استانی کرونا داده ایم، اما هنوز ایجاد نشده است.

حاتمی از فعالیت ۶هزار روانشناس پروانه دار در این سازمان خبر داد گفت:قبلاً بهزیستی مجوز‌هایی به افراد برای ایجاد مراکز ارائه می‌داد، اما اکنون بهزیستی متقاعد شد کسانی که قصد ایجاد مراکز دارند باید پروانه نظام روان شناسی دریافت کند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با اشاره به اینکه مردم در شرایط فشار اقتصادی قرار دارند از نظر روان شناختی در فشار هستند و سلامت روان به خطر می‌افتد

حاتمی اعلام کرد:پیشنهاد ما این است که غربالگری ملی سلامت روان صورت گیرد و این کار را می‌توان از طریق کمیته امداد و بهزیستی صورت گیرد و برای همه مردم نیز باید شناسنامه سلامت روان تهیه شود و سازمان آماده مدیریت این کار است.

وی خاطرنشان کرد:در دوران کرونا و پسا کرونا احساس خطر می‌کنیم؛ البته فعلا درگیر مسائل درمانی هستیم، اما موضوع سلامت روان بعداً گریبانگیر ما را خواهد گرفت و نرخ آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

وی متذکر شد:دو پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا داده این که یکی از آن‌ها این است که هر پروتکل بهداشتی که تهیه می‌شود باید یک پیوست سلامت روان داشته باشد و پیگیر این طرح هستیم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی با بیان اینکه سواد سلامت روان مردم بسیار پایین است، گفت:باید در کنار رئیس جمهور و وزرا یک روان شناس و مشاور وجود داشته باشد؛ چراکه یک کلمه بالا و پایین صحبت کردن روان مردم را بهم می‌ریزد و باید نگذاریم با روان مردم بازی کنند.

حاتمی با بیان اینکه باید در کنار قضات نیز یک روان شناس حضور داشته باشد، گفت: با دستگاه‌های مختلف تفاهم نامه‌های داشته ایم مانند کمیته امداد، بنیاد شهید، بهزیستی و دانشگاه‌ها برای ایجاد مراکز مشاوره و اقدامات لازم صورت گرفته است.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار