پیش‌ بینی بورس فردا ۲۱ فروردین ۱۴۰۲

به گزارش رصد روز، بورس امروز همانطور که پیش بینی می‌شد، روندی مثبت اما متعادل را دنبال کرد و شاهد کاهش قدرت خریداران در بسیاری از نمادها بودیم. با این حال اما بازار امروز به خوبی نشان داد که فعلا تقاضا حرف اول را در معاملات روزانه می‌زند ...

به گزارش رصد روز، بورس امروز همانطور که پیش بینی می‌شد، روندی مثبت اما متعادل را دنبال کرد و شاهد کاهش قدرت خریداران در بسیاری از نمادها بودیم. با این حال اما بازار امروز به خوبی نشان داد که فعلا تقاضا حرف اول را در معاملات روزانه می‌زند اما به نظر می‌رسد که زمان جدایی مسیر سهم‌های مختلف از یکدیگر آغاز شده باشد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با یک افزایش ۰۴۷ درصدی همراه شد و در محدوده ۲.۲۱۲ میلیون واحدی قرار گرفت و در سمت دیگر همچنان شاهد روند بهتری برای نماگر کوچک‌های بازار هستیم به طوری که شاخص هم‌وزن توانست با ثبت رشد ۱.۶۸ درصدی، عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد. ارزش معاملات خرد سهام که این روزها در سطوح بسیار بهتری از قبل قرار گرفته است، امروز عدد ۱۶۲۷۶ میلیارد تومان را به ثبت رساند و از طرفی شاهد ورود پول ۱۰۶۵ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی به چرخه سهام بودیم.

روند رو به رشد و بدون توقف بورس تهران از ابتدای سال جاری ادامه دارد و امروز نیز با وجود کاهش قدرت تقاضا، نماگرهای تالار شیشه‌ای در نهایت رنگی سبز به خود گرفتند. با این حال اما دو نکته در معاملات امروز بورس تهران جلب توجه می‌کرد که یکی از آن‌ها تقاضای خوب برای گروه خودرویی بود و دیگری نیز مسیر متفاوتی است که گروه‌ها و نمادها از یکدیگر در پیش گرفته‌اند. هرچند که بخشی از عرضه‌های بازار امروز می‌تواند به دلیل شناسایی سود از سمت سهامداران کوتاه مدتی باشد اما به نظر می‌رسد که از این پس بورسی‌ها تمامی نمادها را به یک چشم نگاه نخواهند کرد. در ادامه با بررسی شرایط موجود به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نگاه متفاوت بورسی‌ها به سهام مختلف

بورس امروز به خوبی نشان داد که ممکن است از این پس شاهد حرکت یکدست نمادها با یکدیگر نباشیم و هر سهم با توجه به شرایط مختص به خود با قدرت خریداران یا فروشندگان مواجه خواهد شد. اگرچه فعلا شرایط کلی بازار مثبت ارزیابی می‌شود و نگرانی خاصی بابت احتمال کاهش قیمت‌های شدید وجود ندارد اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که خرید سهام درست و در قیمت مناسب می‌تواند به بازدهی نهایی سبد سهام ما کمک بسیاری کند. از این رو احتمالا نگاه بورسی‌ها به هر سهم متفاوت خواهد بود و انتظار می‌رود که به مرور صنایع و سهام در ریل‌های متفاوتی به معاملات خود ادامه دهند.

حقیقت این است که پیش بینی کوتاه مدت و روزانه یک بازار امری بسیار دشوار بوده و به دفعات با اشکال و خطا مواجه می‌شود. پاسخ به حس جاماندگی و هم‌مسیر شدن با آن چون با احساسات کاذب و هیجانات مثبت و منفی همراه است، اغلب نتیجه مثبتی را در کوتاه مدت حاصل نمی‌کند. از این رو بهتر است با آرامش کامل به انجام معاملات بپردازیم و در خرید خود به خوبی دقت کنیم که چه سهامی را و در چه قیمتی خریداری می‌کنیم. انتخاب سهام خوب چند متغیر مهم دارد. اینکه آن شرکت در چه صنعتی فعالیت می‌کند و آیا فضای کلان اقتصادی کشور برای رشد و توسعه آن صنعت مناسب است یا خیر، شرکت چگونه عملکردی را از خود به جا گذاشته و چشم‌انداز سودآوری آن به چه شکلی است، آیا این شرکت در برنامه‌های آتی خود طرح‌های توسعه‌ای برای انجام دارد یا نه، طی ماه‌های گذشته قیمت سهم چه روندی را طی کرده و نسبت به ارزش ذاتی خود در چه جایگاهی قرار دارد و… همگی از مسائلی است که باید به آن‌ها دقت کرد و اضافه بر آن در یک فرصت مناسب و جایی که اکثر افراد به صورت هیجانی خرید یا فروش ندارند دست به معامله زد.

معاملات سبز خودرویی‌ها در تلاطم سیاستگذاری

روند مثبت امروز گروه خودرویی نیز یکی از نکات جالب توجه بازار امروز بود و در حالی که خبرها و حواشی بسیاری حول افزایش نرخ محصولات خودروسازان به گوش می‌رسد، نمادهای این گروه توانستند روز بهتری را نسبت به کلیت بازار تجربه کنند. طی روزهای گذشته بارها به اتفاقات و واکنش‌های اخیر به این افزایش نرخ پرداختیم و همچنان سرانجام مشخصی از آن دیده نمی‌شود. روز گذشته وزارت صمت اعلام کرد که قرار است جلسه‌ای در راستای نامه مخبر، معاون اول رئیس جمهور، در رابطه با تورم‌زایی افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو برگزار کند و این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که این موضوع نشان می‌دهد همچنان بحث‌ها پایان نیافته و نتیجه قطعی نیست. در ادامه حتی خبری منتشر شد که گویا این افزایش نرخ‌ها تایید شده و اعلام خواهد شد که این خبر از سمت سخنگوی شورای رقابت تکذیب شد.

با تمام این تفاسیر اما معاملات امروز گروه خودرویی و رنگ سبزی که بر تابلوی آن‌ها نقش بسته بود به نوعی می‌تواند این سیگنال را مخابره کند که احتمالا اتفاق مثبتی در این زمینه صورت گرفته که می‌تواند به نفع خودروسازان باشد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا در ادامه روز چنین موضوعی مطرح خواهد شد یا فعلا این گروه باید در شک و تردید به معاملات خود ادامه دهد.

آرامش بورس در مرز مقاومت تکنیکالی

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس به خوبی نشان می‌دهد که این نماگر پس از صعودهای اخیر خود اکنون در نزدیکی یک مقاومت مهم تکنیکالی قرار دارد. همانطور که در تصویر پیداست، محدوده ۲.۲۲۴ الی ۲.۲۲۶ میلیون واحدی توسط فیبوناچی‌های اکسپنشن و پروجکشن به عنوان مقاومت‌های تکنیکالی شناخته می‌شوند و این موضوع می‌توان در نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را در همین حوالی با توقفی کوتاه مدت مواجه کند. با این حال اگر این مقاومت نیز طی روزهای آینده همچون مقاومت‌های قبلی شکسته شود، می‌توان انتظار داشت که هدف بعدی شاخص بورس حوالی ۲.۴ میلیون واحد باشد.

پیش بینی بورس فردا

با تمام نکات ذکر شده در بالا، انتظار می‌رود که بورس فردا نیز مسیری متعادل و احتمالا با عرضه‌های بیشتری نسبت به امروز را طی کند که البته احتمال دارد با خبرهای ادامه روز تحت تاثیر قرار بگیرد. با این حال اما همانطور که اشاره شد، برخی گروه‌ها و سهام می‌توانند همچنان به روند صعودی خود ادامه دهند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۱ فروردین ۱۴۰۲

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط