پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۵ تیر ماه ۱۴۰۰

بازار ارز تحت تاثیر طولانی شدن نشست مشترک برجام و اظهارنظر‌های متفاوت در این باره دو قطبی شده است؛ درحالیکه برخی فعالان بازار ارز یقین دارند توافق در دور بعدی مذاکرات انجام خواهد شد و دلار در نتیجه رفع تحریم‌ها افت قیمت سنگینی را تجربه می...

به گزارش رصد روز، پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۵ تیر ماه ۱۴۰۰. طی این هفته دلار تحت تاثیر جو روانی انتخابات و همچنین پایان دور ششم نشست مشترک برجام و موکول شدن ادامه مذاکرات به دور بعد، نوسان قیمت زیادی داشت و درحالی‌که روز شنبه پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فاز کاهشی برداشت و تا ۲۳۵۰۰تومان پایین آمد، اما با تخلیه جو این موضوع از روز یکشنبه مجددا مسیر صعودی پیش گرفت و دوباره به کانال ۲۴هزار تومان رسید و حتی در برخی از ساعات معامله تا ۲۴۳۵۰تومان هم بالا رفت.

روز یکشنبه ششمین دور نشست مشترک برجام به پایان رسید و طرف‌های مذاکره ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده برجام و رضایتمندی از روند مذاکرات، بررسی مسائل باقی‌مانده را به جلسه دیگر موکول کردند؛ در این میان ادعا‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه در دور بعدی مذاکرات توافق صورت خواهد گرفت و همچنین برخی مسئولان داخلی از احتمال توافق تا قبل از پایان دوره دولت دوازدهم خبر دادند.

دلار که با قرار گرفتن در سطح ۲۴۳۵۰تومان باعث ورود خریداران جدید به بازار و تقویت انتظارات افزایشی شده بود، در پی این اظهارنظر‌ها مجددا به محدوده ۲۴۱۰۰ تا ۲۴۱۸۰تومان کاهش یافت؛ همچنین در اواسط هفته پیش بازارساز در اقدامی غیرمنتظره قیمت دلار صرافی‌ملی را برای کاهش فاصله با بازار آزاد بالا برد که این اقدام پیش‌بینی فعالان بازار به احتمال افزایش عرضه در روز‌های آینده را تقویت کرد و منجر به عقب‌نشینی خریداران از بازار و سوق دادن دلار به زیر مرز حساس ۲۴۲۰۰تومان شد.

اما روز پنجشنبه بازار ارز دوباره تحت تاثیر اخبار برجام قرار گرفت و دلار با قیمت ۲۴۲۰۰تومان در بازار نقدی بسته شد؛ یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که اختلافات جدی با ایران بر سر اقداماتی که این کشور برای پایبندی به برجام باید انجام دهد، وجود دارد.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهارات اخیر مطرح شده از سوی رییس دفتر رییس جمهوری ایران درباره موافقت حاصل شده در مذاکرات وین پیرامون لغو برخی تحریم‌ها را رد کرد.

این روند صعودی تحت تاثیر اظهارات منفی تا روز جمعه در معاملات پشت‌خطی هم ادامه پیدا کرد و قیمت دلار فردایی به ۲۴۴۰۰تومان رسید؛ حالا روند صعودی معاملات پشت‌خطی انتظارات افزایشی را مجددا تقویت کرده و چنانچه قیمت دلار تا پایان امروز تغییر مسیر ندهد، بازار فردا با افزایش خریداران و همچنین رشد قیمت دلار مواجه خواهد شد.

البته روز پنجشنبه دومین مهلت ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای لغو تحریم‌ها پس از یک ماه به اتمام رسید و همچنین اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه دور بعدی مذاکرات احتمالا هفته آینده برگزار خواهد شد؛ بنابراین تصمیم ایران در رابطه با تداوم یا قطع نظارت‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر روند دور بعدی مذاکرات بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین نگاه بازار‌های داخلی هم به نظر ایران درباره این مسئله است، چنانچه تصمیم ایران تمدید دوباره مهلت به آژانس باشد این موضوع سیگنال مثبتی به بازار ارز خواهد داد و دلار در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت؛ حالا عده‌ای معتقدند از آنجا که مذاکرات روند خوبی داشته و گفته می‌شود دور بعدی از حساسیت بالایی برخوردار است احتمالا ایران و آژانس برای تعیین تکلیف نهایی برجام به یک توافق موقت خواهند رسید.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط