پیش بینی قیمت دلار فردا ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

پیشروی طالبان در افغانستان و سقوط هرات باعث شد قیمت دلار تهران طی روز‌های گذشته تا ۲۶۷۵۰تومان افزایش یابد و حالا در اولین روز معا‌ملات هفته، نرخ این ارز با اندکی کاهش به ۲۶۴۵۰تومان رسیده که گفته می‌شود این روند ناشی از عقب‌نشینی برخی خرید...

به گزارش رصد روز، به گفته فعالان بازار ارز، به دلیل تنش‌ و احساس ناامنی پیش آمده، تقاضا برای ارز در بازار هرات به دلیل حفظ ارزش دارایی بیشتر خواهد شد و به دلیل وابستگی بازار تهران و هرات، افزایش تقاضا و قیمت دلار در این کشور بر بازار ارز مشهد و تهران تاثیرگذار خواهد بود؛ از طرفی ممکن است با کمبود ارز در افغانستان، خروج دلار از بازار مشهد به هرات تشدید شود و فشار این موضوع قیمت دلار در ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هفته گذشته دلار با سرعت بالایی مسیر صعودی را طی کرد و تا روز چهارشنبه با رسیدن به سطح ۲۶۷۵۰تومان رکورد بالا‌نرین قیمت طی ۹ماه گذشته را ثبت کرد؛ دلار در اواسط آبان ماه پارسال به دلیل جو روانی انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن در این قیمت قرار داشت و حالا پیشروی طالبان در افغانستان و سقوط هرات باعث شد دلار در نیمه مرداد ۱۴۰۰ مجددا به این قیمت برسد.

حالا در این میان عده‌ای از معامله‌گران معتقدند که در پی اعلام اسامی کابینه دولت رییسی و آغاز به کار رسمی دولت، ریسک خرید افزایش خواهد یافت و از آنجا که زمزمه از‌سرگیری مذاکرات از شهریور ماه به گوش رسیده، به نظر می‌رسد خریداران به مرور زمان اقدام به عقب‌نشینی کنند.

به این ترتیب در معا‌ملات اولین روز هفته قیمت دلار با اندکی کاهش به ۲۶۴۵۰تومان رسید و گفته می‌شود این افت ارزش ناشی از پایین آمدن حجم خرید‌هاست و حالا با اعلام خبر تعطیلی تهران از روز دوشنبه، فعالان بازار اظهار کرده‌اند که احتمالا تا شروع دوباره معا‌ملات، حجم خرید‌ها به حداقل خواهد رسید و قیمت دلار اندکی ارزان خواهد شد.

در مقابل برخی دیگر بر این باورند که با تعطیلات پیش آمده، تحرک نوسان‌گیران بر پایه شایعات بیشتر خواهد بود و از آنجا که در این مدت عرضه کم خواهد شد، افزایش تقاضا در معا‌ملات پشت‌خطی دلار را به رقم‌های بالاتری سوق خواهد داد.

در این میان تحلیلگران فنی هم معتقدند تا زمانی که دلار بالای ۲۶۲۰۰تومان نوسان دارد، احتمال تداوم روند افزایشی وجود دارد و با‌توجه به اینکه درهم نیز تا سطح ۷۳۰۰تومان پیش رفته، انتظارات تورمی بالاست و در این شرایط کاهش قیمت دلار به محدوده ۲۵هزار تومان بعید است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط