پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ / هشدار بارش‌های رگباری در برخی استان‌ها / تداوم کاهش دمای هوا در نیمه شمالی کشور

پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه 13 تیر 1401، سازمان هواشناسی با هشدار بارش‌های رگباری در برخی استان‌ها و احتمال اختلال در کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده از کاهش ۴ تا ۷ درجه‌ای دما در نیمه شمالی خبر داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با هشدار بارش‌های رگباری در برخی استان‌ها و احتمال اختلال در کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده از کاهش ۴ تا ۷ درجه‌ای دما در نیمه شمالی خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ازوقوع رگبار باران و رعد و برق در نواحی مختلف کشور و افزایش سرعت باد و خیزش گرد و خاک در برخی استان‌ها خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طبق آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز یکشنبه (۱۲ تیرماه) در استان‌های ساحلی دریای خزر به ویژه استان‌های گلستان و مازندران بارش باران، در ارتفاعات رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در برخی مناطق استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز مرکزی، جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات جنوب کرمان و شمال شرق هرمزگان، به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: دوشنبه(۱۳ تیرماه) در سواحل دریای خزر در استان‌های گیلان و مازندران و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران با احتمال رعد و برق و در نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شمال هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در برخی مناطق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس، چهارشنبه(۱۵ تیرماه) در برخی مناطق جنوب سیستان و بلوچستان و پنجشنبه (۱۶تیرماه) در برخی مناطق شمال هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب سیستان و بلوچستان، در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: یکشنبه در برخی مناطق جنوب غرب، غرب، شمال شرق، شرق، سمنان، شمال اصفهان، البرز، قم و تهران افزایش سرعت وزش باد و خیزش گردوخاک انتظار می‌رود. از دوشنبه تا پنجشنبه در شمال شرق، شرق به‌ویژه منطقه زابل، شرق سمنان، شمال شرق اصفهان و شرق یزد وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: یکشنبه و دوشنبه در نیمه شمالی کشور دما بین ۴ تا ۷ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. سه‌شنبه و چهارشنبه افزایش تدریجی دما در نیمه شمالی پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیاییان از امروز تا غروب سه‌شنبه دریای خزر و طی پنج روز آینده دریای عمان مواج خواهد بود همچنین امروز خلیج فارس و دوشنبه و سه شنبه نیمه شرقی خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۳ تیرماه) صاف و وزش باد از بعد از ظهر کمی ابری با احتمال وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۳۲ و روز سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) آسمان صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه 13 تیر 1401

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۲ و ۱۳ تیرماه) اهواز با دمای ۴۵ و ۴۶  درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل و زنجان با دمای۱۱ و ۹ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز یکشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر به‌ویژه استان‌های گلستان و مازندران بارش باران، در ارتفاعات رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید و در برخی مناطق استان‌های اردبیل، خراسان شمالی،‌ شمال آذربایجان غربی،‌ شمال آذربایجان شرقی،‌ ارتفاعات البرز مرکزی،‌ جنوب سیستان و بلوچستان،‌ ارتفاعات کرمان و شمال شرق هرمزگان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار باران،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

فردا در سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران با احتمال رعدوبرق و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شمال هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

سه‌شنبه ۱۴ تیر در برخی مناطق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس، چهارشنبه در برخی مناطق جنوب سیستان و بلوچستان و پنجشنبه در برخی مناطق شمال هرمزگان،‌ جنوب شرق فارس و جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز و فردا در نیمه شمالی کشور دما ۴ تا ۷ درجه کاهش می‌یابد و سه‌شنبه و چهارشنبه روند تدریجی افزایش دما در این مناطق آغاز می‌شود.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، برای تهران آسمانی صاف همراه با وزش باد و گاهی وزش باد نسبتا شدید همراه با خیزش موقت گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

 بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد گاهی وزش باد نسبتا شدید پیش‌بینی می‌شود که امروز و فردا (۱۲ و ۱۳ تیرماه) در پاره‌ای نقاط به‌ویژه در نواحی جنوب غربی  در ساعات عصر و شب گاهی با وزش باد شدید و در مناطق مستعد با خیزش موقت گردوخاک و در ارتفاعات به‌ویژه در ارتفاعات شمال شرقی با افزایش ابر و احتمال رگبار پراکنده باران همراه خواهد بود.

از امروز تا سه شنبه(۱۲ تا۱۴ تیرماه) کاهش محسوس دما به‌طور میانگین بین ۵ تا ۸ درجه سلسیوس مورد انتظار است.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا 2شنبه 13 تیر 1401

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۴۴ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا ( ۱۳ تیرماه ) صاف و در بعد از ظهر وزش باد شدید و احتمال گرد و خاک با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای۳۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرَفتی و تقویت بارش‌های رگباری با رعدوبرق

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد احتمال تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳: هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴: هرمزگان و جنوب کرمان، جنوب شرق فارس و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت بر اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز و کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده.

توصیه: خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودروها کنار درختان کهنسال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی شهرداری و دستگاه‌های امدادی.

توصیف سامانه دوم: شدت گرفتن بادهای ۱۲۰روزه

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴

نوع مخاطره: وزش بادشدید تا خیلی شدید، توفان گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳: شمال سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴: شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش شدید دید و کیفیت هوا، کاهش محسوس دما، احتمال خسارت به تأسیسات، محصولات کشاورزی و گلخانه‌ها، برخی ساعات افزایش غبار در مناطق مرکزی و شرقی استان، احتمال تأخیر یا لغو برخی پروازها

توصیه: خودداری از قرارگیری در فضای باز، منع فعالیت‌های کویرنوردی در شمال غرب استان، احتیاط تردد در جاده‌های مواصلاتی شمال استان، آمادگی دستگاههای امدادی و فرمانداری‌ها، اقدام لازم توسط دانشگاههای علوم پزشکی، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک.

وزش باد شدید در تهران

توصیف سامانه اول: وزش باد و گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک و در استان‌های مرزی نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۲: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، بوشهر، اصفهان، سمنان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال مرکزی، قم.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳: سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، تهران، نوار شرقی کرمان.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: عدم قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب‌پذیر در مواقع بروز گردوخاک، عدم توقف و پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه دوم: رگبار موقتی باران و رعدوبرق و وزش باد

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق (در مناطق مستعد بارش تگرگ) و وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۲: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات و دامنه‌ها در هرمزگان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و جنوب و غرب کرمان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳: ارتفاعات و دامنه‌ای گیلان، مازندران، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و اردبیل.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به‌شکل محدود و محلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده.

توصیه: احتیاط در عبور از ارتفاعات، عدم پارک خودرو اطراف درختان فرسوده

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک.

توصیه: احتیاط در شنا، احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار