پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ / هشدار قرمز بارش شدید برف در برخی استان / سفر غیرضروری ممنوعها /

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌هایی از تداوم بارش برف و باران در برخی استان‌ها خبر داد و نسبت به بارش شدید برف در چهارمحال و بختیاری هشدار سطح قرمز صادر کرد. پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ به گزارش رصد روز،  سازمان هواشناسی نس...

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌هایی از تداوم بارش برف و باران در برخی استان‌ها خبر داد و نسبت به بارش شدید برف در چهارمحال و بختیاری هشدار سطح قرمز صادر کرد.

پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش رصد روز،  سازمان هواشناسی نسبت به تقویت بارش در ۱۵ استان به‌ویژه تداوم بارش شدید برف در استان چهارمحال و بختیاری و خیزش گرد و خاک در هفت استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمزرنگ آورده است: از امروز تا چهارشنبه (۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه) بارش برف شدید، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، کولاک برف و وقوع بهمن در استان چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، اختلال در انتقالِ حامل‌های انرژی به‌ویژه در مناطق روستایی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، شکستن شاخه‌های درختان و احتمال تخریب سقف‌ها در صورت عدم برف‌روبی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی نسبت به آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، اجتناب از سفرهای برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال حامل‌های انرژی، خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان توصیه می‌کند.

تقویت فعالیت سامانه بارشی در ۱۵ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تقویت فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعد و برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف امروز (۲۳ بهمن‌ماه) برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی و شرق خوزستان، لرستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، شمال و شرق ایلام، شرق کرمانشاه، قم، قزوین، البرز، تهران، شمال و ارتفاعات خراسان رضوی و ارتفاعات خراسان شمالی و فردا (۲۴ بهمن‌ماه) برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شرق لرستان و شمال غرب فارس قابل پیش‌بینی است.

حاکمیت این شرایط جوی سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی لرستان، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، ارتفاعات خراسان رضوی و چهارشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، شمال غرب فارس، نیمه شرقی لرستان، جنوب و غرب اصفهان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی دور از انتظار نیست.

در این شرایط جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال حمل و نقل بین شهری و درون‌شهری، رخداد بهمن، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در انتقالِ حامل های انرژی و احتمال شکستن شاخه های درختان بر اثر سنگینی بار برف پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی فردا

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال حامل‌های انرژی، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول الزامی است.

خیزش گرد و خاک در ۴ استان

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک یکشنبه و دوشنبه (۲۳ و ۲۴ بهمن‌ماه) در شمال فارس، جنوب اصفهان و نیمه شمالی و غربی کرمان، سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در شمال فارس، چهارشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) در نیمه شمالی فارس، یزد، نیمه شمالی و غربی کرمان و نیمه جنوبی اصفهان و پنج‌شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) در شمال فارس، نیمه غربی کرمان و جنوب یزد قابل پیش‌بینی است.

در این شرایط جوی سقوط اشیاء از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت و سست، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، تاخیر و احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و اجتناب از فعالیت کویرنوردی توصیه می‌شود.

بارش در بیشتر استان‌ها

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران، گاهی رعدوبرق ، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد موقتی و رخداد مه امروز (۲۳ بهمن‌ماه) برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، شمال غرب خراسان جنوبی، نیمه شمالی فارس، شمال اصفهان و ایلام و فردا (۲۴ بهمن ماه) برای جنوب لرستان، خوزستان، جنوب خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و ارتفاعات یزد قابل پیش‌بینی است.

این شرایط جوی سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در استان‌های خوزستان، لرستان، شرق ایلام، شرق کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، البرز، تهران، غرب و جنوب سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال غرب خراسان جنوبی و ارتفاعات استان‌های قزوین، یزد، گیلان و مازندران، چهارشنبه (۲۶ بهمن ماه) در استان‌های خوزستان، لرستان، همدان، اصفهان، قم، مرکزی، سمنان، قزوین، البرز و تهران و پنج‌شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، نیمه شمالی فارس و ارتفاعات استان‌های مازندران و گلستان حکمفرما خواهد شد.

هشدار قرمز بارش شدید برف در برخی مناطق

در این وضعیت جوی کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مسئول، احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات کافی هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق را توصیه می‌کند.

وزش باد شدید در ۵ استان

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک امروز و فردا (۲۳ و ۲۴ بهمن ماه) برای استان‌های یزد، شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی، سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) برای نیمه شمالی و غربی کرمان، نیمه جنوبی یزد، چهارشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) برای شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، خراسان جنوبی و شرق و جنوب خراسان رضوی و پنج‌شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) برای  شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی  احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات،  خودداری از توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در فعالیت کویرنوردی را الزامی می‌داند.

هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از بارش برف و باران در جاده‌های ۲۶ استان کشور خبر داد.

سرهنگ احمد شیرانی  درباره آخرین وضعیت جوی جاده‌های کشور گفت: گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور حاکی از بارش برف در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، اصفهان ، البرز ، تهران ،خراسان رضوی ،خراسان جنوبی ، خراسان شمالی ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم ، لرستان ، مازندران ، مرکزی ، همدان ، چهارمحال و بختیاری ،کردستان ، کرمانشاه و گلستان  است. همچنین در برخی از محورهای استان‌های ایلام ، خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد ، فارس و گیلان نیز بارش باران گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است در این شرایط از انجام هرگونه سفر و تردد غیرضروری در معابر این استان‌ها یا به مقصد این استان‌ها پرهیز شود، اضافه کرد: همچنین رانندگان باید توجه داشته باشند که استفاده از زنجیرچرخ در محورها و گردنه‌های کوهستانی برف‌گیر الزامی است. رعایت فاصله طولی مناسب، رانندگی با سرعت مطمئنه و پرهیز از سبقت غیرمجاز موضوع دیگری است که رانندگان باید در شرایط برفی و بارانی رعایت کنند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: اطمینان از سالم بودن تجهیزات زمستانی خودرو نظیر برف پاک‌کن و بخاری، پربودن باک خودرو در شروع سفر، همراه داشتن وعده غذایی کافی و لباس گرم مناسب از دیگر توصیه‌های پلیس به رانندگان است. رانندگانی که سفری ضروری در پیش دارند، توجه داشته باشند که حتما زمان بیشتری را برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرند.

شیرانی درباره آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور نیز گفت: گزارش‌های دریافتی در حال حاضر تردد در تمامی محورها روان بوده و تنها در هر دو مسیر آزادراه ساوه – همدان ترافیک نیمه سنگین است.

وی درباره محورهای دارای انسداد نیز گفت: محور چالوس و آزادراه تهران – شمال همچنان و تا اطلاع بعدی مسدود است. محور قدیم خرم آباد – پلدختر نیز تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد – پل زال و محور خرم آباد – کوهدشت انجام می‌شود. محور ریگان – ایرانشهر  نیر مسدود است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: محورهای خوانسار – بوئین، کوهرنگ – مسجد سلیمان (گردنه های چری ، تاراز و شاه منصوری)، شمشک – دیزین، لاسم – ارجمند، وازک – بلده، سروآباد – پاوه، سی سخت – پادنا، محور جدید هشتگرد – طالقان، محور گنجنامه – تویسرکان و پونل – خلخال نیز تا اطلاع بعدی مسدود است.

شیرانی با اعلام شماره ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از شروع سفر حتما با این شماره تماس بگیرند و با اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌ها و نیز محورهای دارای انسداد و محدودیت ترافیکی، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای انجام سفرهای خود انتخاب کنند.

هواشناسی فردا دوشنبه 24 بهمن 1401

 اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: تقویت فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۶

نوع مخاطره: بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف.

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳: کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی و شرق خوزستان، لرستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، شمال و شرق ایلام، شرق کرمانشاه، قم، قزوین، البرز، تهران، شمال و ارتفاعات خراسان رضوی و ارتفاعات خراسان شمالی.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۴: کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شرق لرستان، شمال غرب فارس،

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۵: کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی لرستان، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، ارتفاعات خراسان رضوی.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۶: کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، شمال غرب فارس، نیمه شرقی لرستان، جنوب و غرب اصفهان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی.

اثر مخاطره: انسداد راه‌های روستایی و اختلال حمل و نقل بین شهری و درون شهری، رخداد بهمن، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در انتقالِ حامل های انرژی، احتمال شکستن شاخه های درختان بر اثر سنگینی بار برف.

توصیه: آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال حامل های انرژی، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشار سطح

زمان شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۷

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

یک‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳: شمال فارس، جنوب اصفهان و نیمه شمالی و غربی کرمان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۴: شمال فارس، جنوب اصفهان و نیمه شمالی و غربی کرمان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۵: شمال فارس.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۶: نیمه شمالی فارس، یزد، نیمه شمالی و غربی کرمان، نیمه جنوبی اصفهان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۷: شمال فارس، نیمه غربی کرمان و جنوب یزد.

اثر مخاطره: سقوط اشیاء از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت و سست، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، اجتناب از فعالیت کویرنوردی.

توصیف سامانه: تداوم بارش شدید

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۶

نوع مخاطره: بارش برف شدید، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، کولاک برف، وقوع بهمن

منطقه اثر: چهارمحال و بختیاری

اثر مخاطره: انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساختها مانند خطوط انتقال برق و غیره، اختلال در انتقالِ حاملهای انرژی بویژه در مناطق روستایی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، شکستن شاخه‌های درختان، احتمال تخریب سقف‌ها در صورت عدم برف روبی

توصیه: آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی مسیرها، اجتناب از سفرهای برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال حامل‌های انرژی، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی کامل دستگاه های اجرایی و امداد رسان.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار