پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد و نسبت به آب‌گرفتگی معابر، سیلاب ناگهانی،‌ احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ در ۱۱ استان هشدار داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد و نسبت به آب‌گرفتگی معابر، سیلاب ناگهانی،‌ احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ در ۱۱ استان هشدار داد.

پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: امروز (۲۵ اردیبهشت) در سیستان وبلوچستان، شرق هرمزگان و کرمان وزش باد شدید و گرد و خاک ادامه خواهد داشت. اوایل شب در آذربایجان غربی و غرب آذربایجان شرقی ابرناکی، رگبار و رعد و برق پراکنده گاهی وزش باد شدید رخ می‌دهد. در سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار استقرار دارد.

وی افزود: با گذر متتاوب امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور دوشنبه (۲۶ اردیبهشت) در شمال آذریجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل و برخی نقاط دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران همچنین برخی نقاط دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های کردستان، همدان، مرکزی و لرستان افزایش ابر، رگبار پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد که در برخی نقاط شمال غرب بارش تگرگ و اوایل شب در دامنه‌های جنوبی البرز خیزش گردوخاک انتظار می‌رود. با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر کاهش نسبی دما و بارش پراکنده در این مناطق انتظار می‌رود و دریای خزر مواج است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: سه شنبه و چهارشنبه (۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل و برخی نقاط دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان های البرز و تهران همچنین برخی نقاط سواحل شمالی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی افزایش ابر، رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید رخ می دهد.

وی افزود: طی این دو روز در غرب و جنوب غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید موقتی همراه با خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست و دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیاییان پنجشنبه (۲۹ اردیبهشت) در شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی افزایش ابر و رگبار پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با افزایش وزش باد روی کشور عراق خیزش گردوخاک و نفوذ آن به کردستان و استان‌های مرزی غرب و جنوب غرب کشور انتظار می‌رود.

وی افزود: در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۸ و۲۹ اردیبهشت) وزش باد در نوار شرقی کشور افزایش می‌یابد به‌ویژه در منطقه زابل همراه با خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۲۶ اردیبهشت) قسمتی ابری و وزش باد و در بعد از ظهر وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۳۲درجه سانتیگراد و طی ‌روز سه‌شنبه  (۲۷ اردیبهشت) کمی ابری‌ و وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۵ و۲۶ اردیبهشت) اهواز با دمای ۴۱ و۴۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با  دمای ۵ و ۸ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

هواشناسی فردا 26 اردیبهشت 1401

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز در سیستان و بلوچستان،‌ شرق هرمزگان و کرمان وزش باد شدید و گردوخاک ادامه دارد و از اوایل شب در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ابرناکی، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

با گذر متناوب امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در روز دوشنبه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین،‌ البرز و تهران و برخی مناطق دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های کردستان،‌ همدان، مرکزی و لرستان افزایش ابر،‌ رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر کاهش نسبی دما و بارش پراکنده در این مناطق انتظار می‌رود و دریای خزر مواج خواهد شد.

سه‌شنبه و چهارشنبه در برخی مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز و تهران و برخی مناطق سواحل شمالی،‌ خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی افزایش ابر،‌ رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، پنجشنبه در شرق سواحل دریای خزر،‌ خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار پراکنده و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

همچنین فردا و روز سه‌شنبه با افزایش باد روی کشور عراق خیزش گردوخاک و نفوذ آن به کردستان و استان‌های مرزی غرب و جنوب غرب انتظار می‌رود.

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج تا ۳.۵ متر در خلیج فارس هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از افزایش سرعت وزش باد در نواحی شمال‌غربی – جنوب‌غربی و افزایش ارتفاع موج در ساحل بین ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل ۲.۵ تا ۳.۵ متر از بعد از ظهر سه‌شنبه تا بعد از  ظهرپنج‌شنبه (۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت) در نواحی مرکزی خلیج فارس، در مناطق ساحلی و دور از ساحل بوشهر، نیمه غربی هرمزگان خبر داد.

بر اثر این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین، خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و خسارت به تاسیسات دریایی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی ممنوعیت شنا، جمع‌آوری تورها و وسایل صیادی، اجتناب از تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در تردد با شناورهای نیمه سنگین، محدودیت در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی،با صدور هشدار زرد رنگ از افزایش میزان سرعت باد و افزایش ارتفاع موج در ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر در فرا ساحل بین ۲ تا ۲.۵ متر از بعد از ظهر یکشنبه تا بعد از ظهر سه‌شنبه (۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه در مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر، دوشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر و سه‌شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر درانتظار است.

بر اثر این مخاطره احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و احتمال خسارت به قایق‌های صیادی و شناورهای کوچک وجود دارد.

هشدار آب‌گرفتگی معابر و سیلاب ناگهانی

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی پرهیز از شنا، محدودیت در تردد با قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع به‌ویژه در فراساحل را توصیه می ‌کند.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح زردرنگ از وزش باد شدید گاهی خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، در بعضی ساعت‌ها کاهش دید و کیفیت هوا به‌ویژه در نواحی غربی، جنوبی و مرکزی، رگبار پراکنده باران، گاهی رعدوبرق در نواحی شمالی و ارتفاعات از دوشنبه تا سه شنبه( ۲۶ تا ۲۷ اردیبهشت)خبر داد.

این مخاطره روز دوشنبه به صورت وزش باد نسبتا شدید و از عصر وزش باد شدید، گردوخاک، کاهش دید، احتمال نفوذ و گسترش گرد وغبار انتقالی غربی و کاهش کیفیت هوا، رگبار پراکنده باران، گاهی رعدوبرق به ویژه در نواحی شمالی و ارتفاعات و سه شنبه به‌صورت وزش باد شدید گاهی وزش باد خیلی شدید به‌ویژه در نیمه جنوبی و غرب استان، گاهی گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و سقوط اجسام پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی تهران صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی دو روز آینده آسمان صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش متوسط باد و از بعد از ظهر دوشنبه (۲۶ اردیبهشت) گاهی نیمه‌ابری و وزش باد شدید با احتمال خیزش گردوخاک و در پاره‌ای نقاط به‌ویژه در بخش‌های شمالی گاهی همراه با رگبار باران و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

از اواخر وقت امشب تا بامداد سه‌شنبه (۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت) در بعضی ساعت‌ها نفوذ و گسترش گرد وغبار انتقالی غربی، گاهی کاهش دید و کاهش محسوس کیفیت هوا به‌ویژه در نیمه‌غربی و جنوبی مورد انتظار است.

طی امروز و فردا افزایش نسبی دما و روز سه شنبه کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و از سه شنبه تا پنجشنبه(۲۷ تا۲۹ اردیبهشت)، آسمانی صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد نسبتا شدید تا شدید مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین و فرودگاه امام خمینی (ره) با بیشینه دمای ۲۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقاط استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته بوده‌اند.

آسمان تهران فردا(۲۶ اردیبهشت ) کمی ابری، گاهی گرد و خاک در بعد از ظهر نیمه ابری و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و طی سه‌شنبه (۲۷ اردیبهشت) کمی ابری تا نیمه‌ابری همراه با وزش باد وگاهی وزش باد شدید با  وزش باد و گرد وخاک با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از قرار گرفتن کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری تنفسی در فضای باز، مدیریت در نگهداری تاسیسات حساس به گردوخاک و پرهیز از سفرهای غیر ضروری، مستحکم کردن پوشش گلخانه‌ها و سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، عدم تردد در کنار سازه‌های نیمه تمام، پرهیز از پرواز با گلایدر و هواپیماهای سبک، پرهیز از کوهنوردی و تردد در حاشیه مسیل‌ها را توصیه می‌کند.

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در تهران

 

توصیف سامانه اول: وزش باد شدید، گردو خاک

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۵: خراسان جنوبی.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶: کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، لرستان، تهران، قزوین، البرز، اصفهان، اردبیل، قم.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گردوخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد.

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه دوم: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۸

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد، احتمال تگرگ.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، ارتفاعات استان‌های البرز و تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، ارتفاعات مازندران.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۸: اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، خراسان شمالی، گلستان، شمال خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر به طور محلی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات.

توصیه: احتیاط در توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم‌پاشی در مزارع.

توصیف سامانه: وزش باد شدید همراه با گردوخاک

زمان شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۵

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶

نوع مخاطره: وزش باد شدید تا بسیار شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی

منطقه اثر:

یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۵: سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان،

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، خوزستان

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر،استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه‌کاره.

هواشناسی فردا دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع موج در خلیج فارس

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط