پیش بینی وضع هوا فردا شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / احتمال سیلاب ناگهانی در ۱۹ استان / بارش باران در برخی از مناطق کشور

پیش بینی وضع هوا فردا شنبه 15 مرداد 1401، سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۷ استان از احتمال سیلاب ناگهانی و آب‌گرفتگی در ۱۹ استان خبر داد

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۷ استان از احتمال سیلاب ناگهای و آب‌گرفتگی در ۱۹ استان خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از پیش‌بینی افزایش ابر و بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد در بخش‌هایی از اردبیل، مازندران، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی طی ۲۴ ساعت آینده خبر داد.

صادق ضیاییان  در این باره اظهار کرد:‌ براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی ۲۴ ساعت آینده در بخش‌هایی از اردبیل، مازندران، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی افزایش ابر و بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد و در سایر نقاط کشور جوی نسبتا پایدار پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: شنبه (۱۵ مردادماه) نیز در برخی نواحی شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه یکشنبه (۱۶ مردادماه) این شرایط در مناطق ذکر شده و بخش‌هایی از ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی و دوشنبه (۱۷ مردادماه) در نوار شمالی کشور ارتفاعات و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی و بخش‌هایی از مرکز کشور حاکم است، گفت: سه‌شنبه (۱۸ مردادماه) رگبار پراکنده باران، در شرق سواحل دریای خزر ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی و همچنین برخی مناطق زاگرس مرکزی دور از انتظار نیست.

به گفته ضیاییان، طی پنج روز آینده در نواحی شمال شرق، شرق (به ویژه منطقه زابل)، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد شدید، خیزش گرد وخاک و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود. علاوه بر این از اواخر وقت امروز با توجه به نفوذ گردوخاک از کشورهای همسایه غربی به بخش‌هایی از جنوب غرب و غرب و از بعدازظهر امروز تا دوشنبه در نوار غربی کشور کاهش کیفیت هوا در این نواحی دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه طی پنج روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود، یادآور شد: ‌همچنین از شنبه تا دوشنبه دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد:‌ آسمان تهران فردا (۱۵ مردادماه) کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد و در روز یکشنبه (۱۶ مردادماه) کمی ابری و وزش باد در بعد ازظهر نیمه‌ابری و احتمال رگبار باران و وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا ( ۱۴ و ۱۵ مردادماه) اهواز با دمای ۵۰ و ۴۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۱۵ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در بخش‌هایی از اردبیل، مازندران، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی افزایش ابر و بارش پراکنده گاهی همراه با وزش باد و رعدوبرق و در سایر مناطق کشور نسبتا پایداری پیش‌بینی می‌شود.

فردا شنبه در برخی مناطق شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی انتظار می‌رود.

احتمال سیلاب ناگهانی در ۱۹ استان

یکشنبه این شرایط در این مناطق ذکر شده و بخش‌هایی از ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی و همچنین برخی مناطق زاگرس مرکزی دور از انتظار نیست. طی ۵ روز آینده در نواحی شمال شرق، شرق،‌جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد شدید،‌خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از اواخر وقت امروز نفوذ گردوخاک از کشورهای همسایه غربی به بخش‌هایی از جنوب غرب و غرب و از بعدازظهر امروز تا دوشنبه در نوار غربی کشور و کاهش کیفیت هوا در این مناطقی دور از انتظار نیست. طی ۵ روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

اداره کل هواشناسی استان تهران با اشاره به رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد طی روزهای آینده نسبت به کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و عدم تردد و اتراق در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها هشدار داد.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح زرد و با اشاره به رشد ابرهای همرفتی به ویژه در ساعات ظهر تا شب و فعالیت سامانه بارشی که از شنبه (۱۵ مردادماه) شروع می‌شود و دوشنبه (۱۷ مردادماه) پایان می‌یابد، آورده است: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد احتمال بارش تگرگ در مناطق شمالی به ویژه ارتفاعات استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

بر این اساس احتمال جاری شدن روان آب و آبگرفتگی بعضی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، رخداد صاعقه، احتمال خسارت در اثر وزش باد شدید لحظه‌ای، رخداد مه و کاهش شعاع دید در ارتفاعات و گردنه‌های کوهستانی، اختلال موقت در «آمد و شد» به ویژه در جاده‌های کوهستانی، امکان شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنایع و بخش‌های مختلف کشاورزی وجود دارد.

از این رو نسبت به عدم تردد و اتراق در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، مستحکم‌سازی سازه‌های موقت مانند پوشش گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و… توصیه می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران همچنین با اشاره به ناپایداری‌های موقت و وزش باد شدید که از شنبه (۱۵ مردادماه) آغاز می‌شود و تا دوشنبه (۱۷ مردادماه) ادامه دارد، آورده است: وزش باد شدید (احتمال وزش باد خیلی شدید موقتی)، گرد و خاک، گاهی کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

از این رو احتمال شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازه‌های موقت، احتمال سقوط اجسام، در بعضی ساعت‌ها خیزش گرد و خاک، احتمال نفوذ و گسترش گرد و غبار انتقالی غربی، احتمال تاخیر در بعضی پروازها وجود دارد. لذا نسبت به مستحکم کردن پوشش گلخانه‌ها و سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، عدم تردد در کنار سازه‌های نیمه تمام، پرهیز از پرواز با گلایدر و هواپیماهای سبک، اجتناب از قرار گرفتن کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری تنفسی در فضای باز، مدیریت در نگهداری تاسیسات حساس به گرد و خاک و پرهیز از سفرهای غیرضروری توصیه می‌شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اداره کل هواشناسی استان تهران، از پیش‌بینی روند تدریجی افزایش دما از فردا تا دوشنبه (۱۷ مردادماه) خبر داد.

 بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران با تداوم فعالیت سامانه بارشی آسمان کمی ابری در ساعات بعدازظهر تا شب قسمتی ابری تا نیمه‌ابری با رگبار پراکنده در مناطق شمالی و رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی (در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ) در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی پنج روز آینده در نواحی غربی و نیمه جنوبی استان گاهی وزش باد شدید (با احتمال خیزش موقت گرد و خاک) به ویژه در ساعات عصر و شب مورد انتظار است.

لازم به ذکر است که از فردا تا دوشنبه (۱۷ مردادماه) روند تدریجی افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.

طبق گزارش اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۴۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و فیروزکوه-امین‌آباد با کمینه ۱۳ درجه سانتیگراد خنک‌ترین نقطه در استان تهران طی ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا (۱۵ مردادماه) صاف تا قسمتی ابری و افزایش وزش باد با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر ۳۷ درجه سانتی‌گراد و در روز یکشنبه (۱۶ مردادماه) کمی ابری و وزش باد در بعدازظهر نیمه ابری با احتمال رگبار باران با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷

نوع مخاطره: بارش باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ
منطقه اثر:
شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵: اردبیل، گیلان و مازندران.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۶: گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال اردبیل و شمال آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک موقت، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو و دام‌ها در ارتفاعات، تسریع در برداشت مزارع برنج، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، عدم پارک خودرو‌ها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران.

بارش باران در برخی از مناطق کشور

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۱۴

زمان پایان: ظهر یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۶

نوع مخاطره: افزایش وزش باد و ارتفاع موج بیشینه ۱ تا ۱.۵ متر دریای خزر (بویژه نواحی ساحلی استان مازندران).

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل در استانهای گیلان، مازندران، گلستان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و تاسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت در شنا بویژه در نواحی ساحلی، محدودیت در فعالیت‌های دریایی، بویژه تردد با شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرَفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ

منطقه اثر:
شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵: گلستان، شمال خراسان شمالی، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، غرب و جنوب اصفهان و شمال شرق خوزستان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۶: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، همدان، غرب و جنوب اصفهان، شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و ارتفاعات سمنان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷: آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، شرق همدان، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، نیمه غربی اصفهان، شمال سمنان و شمال و شرق خوزستان.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و عدم سم و محلول پاشی در مزارع و باغات.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۱۴

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۱۴: شمال سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، نوار غربی کرمانشاه و ایلام و خوزستان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، کرمانشاه، جنوب آذربایجان غربی.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۶: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، کرمانشاه، ایلام، کردستان، خوزستان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، شرق اصفهان، شمال یزد.

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

هواشناسی فردا 15 مرداد 1401

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط