پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / خیزش گرد و خاک در ۱۴ استان / رگبار باران در ۲۱ استان کشور

سازمان هواشناسی با اعلام "امروز گردوخاک ۱۴ استان کشور را در برمی‌گیرد" از بارش‌های پراکنده در برخی مناطق کشور تا شنبه هفته آینده خبر داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با اعلام “امروز گردوخاک ۱۴ استان کشور را در برمی‌گیرد” از بارش‌های پراکنده در برخی مناطق کشور تا شنبه هفته آینده خبر داد.سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از خیزش گردو خاک و کاهش دید و کیفیت هوا، نفوذ سامانه بارشی و رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش پراکنده باران در استان‌های مختلف و آسمان غبار آلود نوار غربی کشور خبرداد.

صادق ضیاییان  افزود: امروز (۳۱ فروردین ماه) در برخی مناطق شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین و البرز ابرناکی، بارش پراکنده و وزش باد رخ می‌دهد. بعدازظهر در گیلان و غرب مازندران نیز بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود. در سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار همراه با افزایش نسبی دما استقرار خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: پنجشنبه (اول اردیبهشت) با گذر موج تراز میانی جو از غرب کشور در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه‌های جنوبی البرز در زنجان، قزوین، البرز و تهران، دامنه‌های زاگرس مرکزی در همدان، مرکزی، قم، لرستان، ایلام همچنین در جنوب غرب کشور و استان اصفهان و شمال فارس ابرناکی، بارش گاهی رعد و برق انتظار می‌رود. با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز بارش باران همراه با کاهش نسبی دما رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: جمعه (۲ اردیبهشت) در مناطقی از شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سمنان، شمال اصفهان و ارتفاعات در یزد و کرمان رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: شنبه (۳ اردیبهشت) در ارتفاعات شرقی البرز، برخی مناطق خراسان شمالی، خراسان رضوی، ارتفاعات کرمان همچنین در سواحل دریای خزر نیز بارش پراکنده و وزش باد رخ می‌دهد و این موج از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه یکشنبه (۴ اردیبهشت) در غالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم خواهد شد، اظهارکرد: بعد از ظهر در جنوب غرب و ارتفاعات غرب کشور افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در استان‌های واقع در نوار غربی کشور آسمان غبار آلود خواهد بود.

به گفته ضیاییان دریای خزر نیز در روز پنجشنبه مواج پیش‌بینی می‌شود.

خیزش گرد و خاک در 14 استان کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (اول اردیبهشت ‌ماه) نیمه‌ابری، گاهی ابری، وزش باد شدید و احتمال وقوع رگبار و رعد و برق و گرد و خاک با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و طی جمعه ‌( ۲ اردیبهشت ماه) کمی‌ابری، گاهی نیمه‌ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۳۱ فروردین و اول اردیبهشت ماه) اهواز با دمای ۳۷ و ۳۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با  دمای صفر  و ۲  درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از خیزش گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا و وزش باد شدید موقت از چهارشنبه (۳۱ فروردین) تا جمعه(۲ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، تهران، ایلام و خوزستان، روز پنجشنبه در لرستان، همدان، سمنان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قم، البرز، مرکزی، جنوب تهران، خوزستان، ایلام، اصفهان، فارس و یزد و روز جمعه در اصفهان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سمنان، خراسان شمالی و یزد پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال اختلال در پروازها، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد.

سازمان هواشناسی احتیاط در تردد بین شهری به‌ویژه در جاده‌های کویری، پرهیز از حضور و حرکات ورزشی در فضای باز به‌ویژه برای گروه‌های حساس، احتیاط در عبور از حاشیه تابلوهای تبلیغاتی، اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، خودداری از پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی و اتخلذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردوخاک را توصیه می کند.

در ادامه این هشدار،سازمان هواشناسی از نفوذ سامانه بارشی ورگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، رعد و برق، برخورد صاعقه و تگرگ از پنجشنبه (اول اردیبهشت) تا شنبه (۳ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، قم، سمنان، مازندران، اصفهان و شمال فارس، روز جمعه در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، یزد و ارتفاعات و دامنه در نیمه شمالی کرمان و روز شنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد و شمال سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا 1 اردیبهشت 1401 رگبار و رعد و برق در تهران

وقوع این پدیده جوی کاهش دید، احتمال آبگرفتگی محلی، لغزندگی جاده‌ها، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و احتمال بارش تگرگ را در پی دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط احتیاط در سفرهای برون شهری، خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو و اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی مد نظر قرار گیرد.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین و البرز ابرناکی، بارش پراکنده و وزش باد روی می‌دهد. بعدازظهر در استان‌های گیلان و مازندران نیز بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.

در سایر مناطق کشور جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما استقرار خواهد داشت. روز پنجشنبه با گذر موج تراز میانی از غرب کشور در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه‌های جنوبی البرز در زنجان،‌ قزوین،‌ البرز و تهران، دامنه‌های زاگرس مرکزی در همدان، مرکزی، قم، لرستان، ایلام همچنین در جنوب غرب کشور و اصفهان و شمال فارس ابرناکی، بارش و گاهی رعدوبرق انتظار می‌رود.

با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز بارش باران همراه با کاهش نسبی دما روی می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز جمعه در مناطقی از شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سمنان،‌ شمال اصفهان و ارتفاعات یزد و کرمان رگبار باران گاهی همراه با وزش باد و گاهی رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

شنبه هفته آینده در ارتفاعات شرقی البرز،‌ برخی مناطق خراسان شمالی، خراسان رضوی، ارتفاعات کرمان و سواحل دریای خزر نیز بارش پراکنده و وزش باد روی می‌دهد و سامانه بارشی از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود.

امروز و فردا در استان‌های نوار غربی کشور آسمان غبارآلود می‌شود، ضمن این‌که دریای خزر نیز فردا مواج خواهد بود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی فردا (اول اردیبهشت) ابری و در برخی مناطق گاهی همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در پاره‌ای نقاط به‌ویژه در نیمه‌جنوبی گاهی خیزش موقتی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه اول اردیبهشت 1401

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمان صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود که طی روز پنجشنبه (اول اردیبهشت) به‌تدریج با نفوذ سامانه بارشی افزایش ابرناکی و در برخی مناطق به‌ویژه در نواحی شمالی و غربی گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در مناطق مستعد احتمال تگرگ و در پاره‌ای نقاط به‌ویژه در نیمه‌جنوبی گاهی خیزش موقتی گردوخاک مورد انتظار است.

در روز جمعه (۲ اردیبهشت) در بعضی ساعات وزش باد شدید در سطح استان به‌ویژه در نیمه‌جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه‌های ورامین و فرودگاه امام خمینی(ره) با بیشینه دمای ۲۷ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته بوده‌ است.

آسمان تهران فردا (اول اردیبهشت) نیمه ابری تا ابری و وزش باد و در بعد از ظهر وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی جمعه (۲ اردیبهشت) کمی ابری تا نیمه ابری و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید از صبح پنجشنبه (اول اردیبهشت) تا اواخر وقت جمعه(۲ اردیبهشت) خبر داد.

این وضعیت جوی روز پنجشنبه به صورت رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و گرد و خاک و در مناطق مستعد تگرگ و روز جمعه به صورت وزش باد شدید و گردوخاک است.

دراین روزها احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، خطر سقوط اجسام و کاهش میدان دید دور از انتظار نیست.

اداره کل هواشناسی استان تهران تقویت سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها، پرهیز از تردد در کنار سازه‌های ناتمام، احتیاط از کوهنوردی، احتیاط از پرواز با گلایدر و هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در مناطق کوهستانی را توصیه می کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

*توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد با جهت شمال شمال‌غربی

زمان شروع: صبح پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۱

زمان پایان: بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۱

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد تا ۲۵ نات و ارتفاع موج تا ۱ متر در سواحل و تا ۱.۵ متر در نواحی دور از ساحل

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۱: گیلان، مازندران، گلستان

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: محدودیت تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

*توصیف سامانه: شکل‌گیری توده گردوخاک در کشورهای همسایه غربی و انتقال ذرات به کشور

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۳۱

نوع مخاطره: کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۳۱: آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، قم، خوزستان.

پیش بینی وضع هوا فردا 1 اردیبهشت 1401

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد و احتمال اختلال در پروازها.

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر، پرهیز از حرکات فیزیکی در فضای باز، اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تأسیسات حساس به گردوخاک و احتیاط در سفرهای بین‌شهری.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار