پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ / کاهش دما و بارش باران در ۱۲ استان / خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور

پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه 24 شهریور 1401،سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌هایی نسبت به فعالیت سامانه بارشی، کاهش محسوس دما، سیلاب ناگهانی و آبگرفتگی معابر در ۹ استان کشور هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱،سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌هایی نسبت به فعالیت سامانه بارشی، کاهش محسوس دما، سیلاب ناگهانی و آبگرفتگی معابر در ۹ استان کشور هشدار سطح زرد صادر کرد.

پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارندگی و کاهش محسوس دما در استان‌های شمالی خزر، اردبیل و خراسان شمالی همچنین گردوخاک در شرق و غرب کشور خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهارکرد: از بعدازظهر چهارشنبه (۲۳ شهریورماه) و روز پنج‌شنبه (۲۴ شهریورماه) در استان‌های ساحلی خزر، اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود. روز پنج‌شنبه این وضعیت در خراسان شمالی نیز رخ خواهد داد همچنین دریای خزر طی این مدت مواج است.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا بیشترین کاهش دما در روز پنج‌شنبه در استان اردبیل و حدود ۱۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: روزهای جمعه ( ۲۵ شهریورماه) تا یکشنبه ( ۲۷ شهریورماه) بارش پراکنده و خفیف در برخی نقاط استان‌های ساحلی خزر پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان افزود: طی دو روز آینده در برخی نقاط استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام احتمال پدیده‌ گردوخاک وجود دارد.

به گفته  رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا پنج‌شنبه در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و طی روزهای جمعه و شنبه در شرق کشور وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روزهای جمعه و شنبه خلیج فارس مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۲۴ شهریور) کمی ابری تا نیمه ابری، گاهی وزش باد شدید و گردوخاک با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۲۵ شهریور) صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۳ و ۲۴ شهریورماه) اهواز با دمای ۴۴ و ۴۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با  دمای ۶ و ۸ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران در ۱۲ استان، خیزش گردوخاک در ۲۳ استان و افزایش ارتفاع موج در سواحل جنوب کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشداری نارنجی‌رنگ از افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر و در فراساحل بین ۲ تا ۲.۵ متر همچنین تشدید سرعت وزش باد از عصر پنج‌شنبه (۲۴ شهریورماه) تا اواخر وقت شنبه ( ۲۶ شهریورماه) در نواحی شرقی خلیج فارس در استان هرمزگان، مناطق ساحلی و دور از ساحل نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و نیمه غربی تنگه هرمز در استان‌های بوشهر و هرمزگان خبر داد.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی خطرغرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در ترددهای دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی و مسافربر وجود دارد.

بارش باران و کاهش دما در ۱۲ استان

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی این مخاطرات، پرهیز از شنا، محدودیت درفعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی، اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی را توصیه می‌کند.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نسبت به فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی در جنوب شرق، بارش باران، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید موقتی و در دامنه و ارتفاعات با رعد و برق هشدار داد.

این مخاطرات در روز چهارشنبه ( ۲۳ شهریورماه) در گیلان، شمال اردبیل، غرب مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق و شمال هرمزگان، روز پنج‌شنبه (۲۴ شهریورماه) در شمال و شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان و تهران، روز جمعه (۲۵ شهریورماه) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان و شمال شرق تهران، شرق و شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان و روز شنبه (۲۶ شهریورماه) در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و غرب کرمان و شرق و شمال هرمزگان انتظار می‌رود.

براثر این مخاطرات احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محلی، احتمال ریزش کوه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی. تنظیم جیره غذایی در استخرهای پرورش آبزیان، کنترل و تنظیم دما در گلخانه‌ها و سالن‌های پرورشی و تامین سوخت کافی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از افزایش گرادیان فشار، وزش باد، گردوخاک و نفوذ گردوغبار خبر داد.

این مخاطرات در روز چهارشنبه ( ۲۳ شهریورماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، سمنان، لرستان، ایلام، خوزستان، روز پنج‌شنبه ( ۲۴ شهریورماه) در اصفهان، تهران، البرز، قزوین، سمنان، مرکزی، همدان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، روز جمعه ( ۲۵ شهریورماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، ایلام، خوزستان، غرب کرمانشاه، بوشهر و روز شنبه ( ۲۶ شهریورماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی، یزد، شرق و شمال اصفهان، شرق کرمان، شرق و جنوب سمنان و بوشهر مورد انتظار است.

در این شرایط جوی احتمال وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌ها پرهیز از ترددهای غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت کننده در راه‌پیمایی اربعین در گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می‌کند.

وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به وزش باد شدید به‌ویژه در نیمه غربی و جنوبی استان، رگبار و رعدوبرق در ارتفاعات استان به‌ویژه در ارتفاعات شرقی و فیروزکوه در روز پنج‌شنبه ( ۲۴ شهریورماه) هشدار صادر کرد.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زردرنگ از وزش باد شدید به‌ویژه در نیمه غربی و جنوبی استان، رگبار و رعدوبرق در ارتفاعات استان به‌ویژه در ارتفاعات شرقی و فیروزکوه در روز پنج‌شنبه ( ۲۴ شهریورماه) خبر داد.

بر اثر این مخاطرات، احتمال سقوط اجسام، خیزش موقت گردوخاک و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و احتمال صاعقه پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی مستحکم‌سازی سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده، احتیاط در تردد برای افراد دارای بیماری تنفسی، احتیاط در سفرهای برون‌ شهری، عدم تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی در جنوب شرق کشور

زمان شروع: بعدازظهر چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۳

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۲۵

نوع مخاطره: بارش باران، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق بویژه ارتفاعات با رعد و برق

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۳: گیلان، غرب مازندران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۴: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نوار شرقی و شمال آذربایجان شرقی.

جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۲۵: شرق گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی. تنظیم جیره غذایی در استخرهای پرورش آبزیان، کنترل و تنظیم دما در گلخانه‌ها و سالن های پرورشی و تامین سوخت کافی.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشار

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۲۵

نوع مخاطره: وزش باد و گردوخاک و نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۳: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام و خوزستان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۴: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری، غرب کرمانشاه، لرستان، ایلام و خوزستان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۲۵: ایلام، خوزستان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال و شرق اصفهان و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار

توصیه: امتناع از ترددهای غیر ضروری در فضای باز برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت کننده در راهپیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش تلاطم

زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۳

زمان پایان: ظهر جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۲۵

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی میانگین ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی دور از ساحل میانگین ۲ تا ۲.۵ متر

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۳: دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۴: دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۲۵: دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، اختلال در تردد های دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی.

توصیه: محدودیت فعالیت‌های دریایی از جمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی.

وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق در تهران

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش تلاطم

زمان شروع: اواخر وقت پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۴

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۶

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی میانگین ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی دور از ساحلی میانگین ۲ تا ۲.۵ متر

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۴:خلیج فارس و تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۲۵: خلیج فارس و تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۶: خلیج فارس و تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، اختلال در تردد های دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی.

توصیه: محدودیت فعالیت های دریایی ازجمله فعالیت های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار