پیش بینی وضع هوا فردا چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ / تداوم گرمای هوا تا پایان هفته / وزش باد شدید و گرد و خاک در تهران

پیش بینی وضع هوا فردا چهارشنبه 8 تیر 1401 ،سازمان هواشناسی از ماندگاری هوای گرم در کشور تا پایان هفته خبر داد و نسبت به گرمازدگی و احتمال تنش گرمایی و خسارت به محصولات کشاورزی اطلاعیه هشدار صادر کرد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور از ماندگاری هوای گرم تا اوایل هفته آینده خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱

صادق ضیاییان افزود: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی سه روز آینده در بخش‌هایی از جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات جنوب کرمان و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، رگبار پراکنده و رعد و برق و گاهی وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود و در سایر نقاط کشور جوی نسبتا پایدار حاکم خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: از امروز تا شنبه (۷ تا ۱۱ تیرماه) در برخی نواحی شمال شرق، شرق و مرکز وزش باد شدید موقت و خیزش گرد و خاک و از بعدازظهر چهارشنبه تا جمعه (۸ تا ۱۰ تیرماه) در بخش‌هایی از شرق به‌ویژه در منطقه زابل توفان شن و گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید اففی انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه طی سه روز آینده با انتقال گردوخاک از عراق به نوار غربی و بخش‌هایی از جنوب کشور، این نواحی غبار آلود خواهند بود،اظهارکرد: این شرایط جمعه و شنبه برای نواحی شمال غرب دور از انتظار نیست و طی این مدت برای بخش‌هایی از جنوب غرب و جنوب افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: از امروز تا اوایل هفته آینده در غالب نقاط کشور ماندگاری هوای گرم قابل پیش‌بینی است.

به گفته ضیاییان طی پنج روز آینده نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس و نیمه شرقی دریای عمان مواج خواهد بود همچنین از چهارشنبه تا شنبه دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۸ تیرماه) صاف و وزش باد،‌ در بعد از ظهر کمی ابری با احتمال وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۹ و حداکثر دمای ۴۱ درجه سانتیگراد و طی ‌پنجشنبه (۹ تیرماه) صاف در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای  ۲۸ و حداکثر دمای ۴۰  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا ( ۷ و ۸ تیرماه) اهواز با دمای ۴۵ و۴۷  درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با  دمای ۸ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

سازمان هواشناسی از ماندگاری هوای گرم در کشور تا پایان هفته خبر داد و نسبت به گرمازدگی و احتمال تنش گرمایی و خسارت به محصولات کشاورزی اطلاعیه هشدار صادر کرد.

 مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۳ روز آینده در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان،‌ ارتفاعات جنوب کرمان و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، رگبار پراکنده و رعدوبرق، گاهی وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

از امروز تا شنبه هفته آینده در برخی مناطق شمال شرق، شرق و مرکز وزش باد شدید موقتی و خیزش گردوخاک و از بعدازظهر چهارشنبه تا جمعه در بخش‌هایی از شرق به‌ویژه زابل طوفان شن و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی فردا چهارشنبه 8 تیر 1401

همچنین طی سه روز آینده نوار غربی کشور و بخش‌هایی از جنوب به دلیل ورود گردوخاک از کشور عراق، غبارآلود خواهند بود.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱

اداره کل هواشناسی استان تهران از تداوم گرمای هوای استان و وزش باد شدید و خیزش موقت گرد و خاک خبر داد.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری در ارتفاعات و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد و گاهی وزش باد نسبتا شدید تا شدید به‌ویژه سه‌شنبه و چهارشنبه (۷ و ۸ تیرماه) در ساعات عصر و شب در نیمه جنوبی، در مناطق مستعد با خیزش موقت گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. با ماندگاری گرد و غبار انتقالی غربی، در بعضی ساعت‌ها غبار محلی، کاهش دید و کیفیت هوا مورد انتظار است.

طی دو روز آینده روند افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۴۲ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۸ تیرماه) صاف در بعدازظهر، وزش باد و کمی ابری با احتمال وزش باد شدید و گردوخاک با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتیگراد و طی پنج‌شنبه (۹تیرماه) صاف و از بعدازظهر گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زردرنگ از ماندگاری هوای گرم خبر داد. این شرایط جوی از روز سه‌شنبه تا جمعه ( ۷ تا  ۱۰تیرماه) در استان تهران مورد انتظار است.

در پی حاکمیت این شرایط جوی افزایش مصرف انرژی، احتمال گرمازدگی، احتمال تنش گرمایی محصولات کشاورزی و افزایش آلاینده ازن پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی، مدیریت و مصرف بهینه برق، خودداری از حضور طولانی مدت در فضای باز در ساعات بعدازظهر، انجام اقدامات لازم برای ممانعت از تنش گرمایی محصولات کشاورزی را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه از وزش باد نسبتا شدید تا شدید و احتمال خیزش گردوخاک به‌ویژه در ساعات عصر و شب روز چهارشنبه تا شنبه (۸ تا ۱۱ تیرماه) خبرداد. این شرایط جوی در نیمه‌جنوبی استان تهران مورد انتظار است.

در پی حاکمیت این شرایط جوی احتمال شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازه‌های موقت، احتمال نفوذ گرد و غبار انتقالی و کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید پیش‌بینی می‌شود.

وزش باد شدید و گرد و خاک در تهران

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از حضور در فضای باز برای گروه های حساس را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

*توصیف سامانه: تداوم هوای گرم

نوع مخاطره: افزایش ۲ تا ۳ درجه ای دما در بیشتر مناطق نیمه غربی کشور تا چهارشنبه ـ ماندگاری هوای گرم در بیشتر مناطق کشور به‌جز استان‌های ساحلی دریای خزر تا پایان هفته.

منطقه اثر: استان‌های شمال غرب و غرب و جنوب غرب و جنوب و جنوب شرق و شرق و شمال شرق و مرکز به‌ویژه استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، شرق کرمان و شمال شرق سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: افزایش مصرف انرژی، احتمال گرمازدگی، احتمال تنش گرمایی محصولات کشاورزی.

توصیه: مدیریت و مصرف بهینه برق و پرهیز از استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات بعدازظهر، خودداری از حضور طولانی‌مدت در فضای باز در ساعات بعدازظهر، انجام اقدامات لازم برای ممانعت از تنش گرمایی محصولات کشاورزی.

*توصیف سامانه: وزش باد و گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید، خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۷: خراسان جنوبی، جنوب تهران، شمال مرکزی، قم، جنوب سمنان، شرق خراسان رضوی، غرب خوزستان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۸: خراسان جنوبی، شرق خراسان رضوی، شمال شرق سیستان و بلوچستان، غرب خوزستان.

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، تأخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: اجتناب از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، عدم پارک خودروها کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره.

*توصیف سامانه: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۸

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۰

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

پیش بینی وضع هوا فردا افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین 1 تا 1.5 متر

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۸: مناطق مرکزی و شرقی دریای خزر، در استان‌های مازندران و گلستان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۹: مناطق مرکزی و شرقی دریای خزر، در استان‌های مازندران و گلستان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۰: دریای خزر.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک.

توصیه: محدودیت در شنا، احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

*توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین۲ تا ۳ متر

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۸:نواحی مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل بوشهر.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۹: نواحی مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل بوشهر.

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۰: شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار