پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ / بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور / هشدار بارش‌های سنگین در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی با صدور هشدار تقویت سامانه بارشی در کشور و بارش‌های سنگین در برخی استان‌ها از آغاز بارش برف و باران در تهران طی فردا یکشنبه خبر داد. به گزارش رصد روز، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و بار...

سازمان هواشناسی با صدور هشدار تقویت سامانه بارشی در کشور و بارش‌های سنگین در برخی استان‌ها از آغاز بارش برف و باران در تهران طی فردا یکشنبه خبر داد.

به گزارش رصد روز، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور و خیزش گردوخاک در چهار استان خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهارکرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (۲۲ بهمن) با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب کشور در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و مناطقی از غرب کشور بارش آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: یک‌شنبه (۲۳ بهمن) گستره و شدت فعالیت سامانه بارشی افزایش می‌یابد و در جنوب غرب، غرب، شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، شمال شرق کشور و شمال استان‌های بوشهر و فارس بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق، در نواحی مرتفع و سردسیر پیش‌بینی می‌شود. در این روز بیشینه بارش در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، شمال غرب فارس، غرب و جنوب اصفهان، شرق لرستان و جنوب همدان خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دوشنبه (۲۴ بهمن) بارش در شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، غرب و جنوب اصفهان، شمال و غرب فارس و شمال و نوار شرقی خوزستان ادامه خواهد داشت و در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر بارش پراکنده رخ می‌دهد.

وی افزود: سه‌شنبه (۲۵ بهمن) سامانه بارشی در نواحی غرب، مرکز، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی فعالیت خواهد داشت و در شمال شرق بارش پراکنده انتظار می‌رود.

وی افزود: چهارشنبه (۲۶ بهمن) ضمن تشدید بارش در دامنه‌های زاگرس و شمال شرق، در دامنه‌های البرز و غرب کشور نیز بارش پراکنده باران و برف رخ می‌دهد.

بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: از یکشنبه تا سه‌شنبه در جنوب و شرق اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، شمال غرب کرمان وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک  کاهش دید افقی رخ خواهد داد.

ضیاییان ادامه داد: امروز خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲۳ بهمن) ابری همراه با مه رقیق، در بعضی ساعات بارش برف و باران با وزش باد با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد و روز  دوشنبه (۲۴ بهمن) نیمه ابری در صبح، بارش پراکنده از بعدازظهر، کاهش ابر و گاهی وزش باد با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۲ و ۲۳ بهمن) بندرعباس و بوشهر با دمای ۲۵ و ۲۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و زنجان و همدان با دمای ۱۰- و ۱۱- درجه سانتیگراد سردترین مرکز استان کشور هستند.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و‌ آینده نگری سازمان هواشناسی امروز با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب کشور در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری،‌ لرستان و مناطقی از غرب کشور بارش آغاز خواهد شد.

فردا گستره و شدت فعالیت سامانه بارشی افزایش یافته و در جنوب غرب، غرب، شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، شمال شرق کشور و شمال استان‌های بوشهر و فارس بارش برف و باران پیش بینی شده است.

هواشناسی فردا یکشنبه 23 بهمن 1401

شدت بارش‌های فردا برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، غرب و جنوب اصفهان، شرق لرستان و جنوب همدان است.

روز دوشنبه بارش در شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی،‌ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، شمال و نوار شرقی خوزستان ادامه دارد و در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر بارش‌های پراکنده روی می‌دهد.

سه‌شنبه آینده سامانه بارشی در مناطق غرب، مرکز، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی فعالیت خواهد داشت و در شمال شرق بارش پراکنده انتظار می‌رود.

چهارشنبه ضمن تشدید بارش در دامنه‌های زاگرس و شمال شرق در دامنه‌های البرز و غرب کشور بارش برف و باران روی می‌دهد.

آسمان تهران امروز کمی ابری تا نیمه ابری همراه با وزش باد ملایم و فردا ابری و مه رقیق در برخی ساعت‌ها بارش برف و باران روی می‌دهد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ نسبت به وزش باد نسبتاً شدید حداکثر ۳۲ نات، افزایش ارتفاع موج ۱ تا ۱.۵ متر در سواحل و تا ۲ متر در نواحی دور از ساحل هچنین بارش پراکنده باران هشدار داد.

این وضعیت جوی از صبح یکشنبه تا صبح سه‌شنبه(۲۳ تا ۲۵ بهمن) در نواحی شمالی خلیج فارس،  مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر انتظار می‌رود.

براثر این مخاطرات احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و آسیب به شناورهای سنگین وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این مخاطرات جوی جلوگیری از تردد شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی، ممنوعیت عملیات غواصی و شنا، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری ازخسارت احتمالی به تاسیسات دریایی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار از افزایش ارتفاع موج ۱ تا ۱.۵ متر در سواحل و تا ۲ متر در نواحی دور از ساحل و بارش باران خبر داد.

این مخاطرات از سه‌شنبه تا اوایل وقت چهارشنبه (۲۵ تا ۲۶ بهمن) در مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر  مورد انتظار است.

به علت این شرایط جوی، احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و آسیب به شناورهای سنگین  دور از انتظار نخواهد بود.

این سازمان جلوگیری از تردد شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی، ممنوعیت عملیات غواصی و شنا، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری ازخسارت احتمالی به تاسیسات دریایی را لازم می‌داند.

هشدار بارش‌های سنگین در برخی استان‌ها

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

توصیف سامانه: سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۱/۱۱/۲۱

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۵

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق ، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد موقتی، رخداد مه.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۱۱/۲۱: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان و شمال شرق تهران.

شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۲: شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد.

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳: جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، جنوب اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، نیمه شمالی خراسان رضوی، سمنان، خراسان شمالی، قم، ایلام، خوزستان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۴: لرستان، شمال غرب فارس، همدان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات استانهای گلستان، سمنان، مازندران و شمال شرق تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۵: ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، تهران، البرز، غرب سمنان.

اثر مخاطره: کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق.

توصیه: احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق.

توصیف سامانه : تقویت فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۵

نوع مخاطره: بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف.

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، لرستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، شرق ایلام، کرمانشاه، کردستان، قزوین، البرز، تهران.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۴: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۵: لرستان، شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان.

اثر مخاطره: انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقال منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز.

توصیه: آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول .

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار