پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ / رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور/ هشدار وقوع سیل در ۹ استان

پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه 30 مرداد 1401، سازمان هواشناسی با پیش‌بینی وقوع سیل و آب‌گرفتگی معابر در ۹ استان از خیزش گردوخاک طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور خبر داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با پیش‌بینی وقوع سیل و آب‌گرفتگی معابر در ۹ استان از خیزش گردوخاک طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار باران همراه با رعد و برق در غالب نقاط کشور، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در نوار شرقی و برخی نقاط غرب کشور خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: روزهای شنبه و یکشنبه (۲۹ و ۳۰ مردادماه) در مناطقی از شمال غرب، جنوب و شرق سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های تهران، البرز و مازندران و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، روز دوشنبه (۳۱ مردادماه) در ارتفاعات البرز مرکزی، مناطقی از غرب هرمزگان، جنوب فارس و بوشهر و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (یک و دو شهریورماه) در ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: طی پنج روز آینده برای نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی انتظار می‌رود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در برخی نقاط جنوب غرب و غرب کشور پدیده غبار موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی خواهد شد.

ضیاییان ادامه داد: در پنج روز آینده شرق دریای عمان، روزهای شنبه و یکشنبه تنگه هرمز و شنبه تا دوشنبه دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شوند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۳۰ مردادماه) صاف گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد و روز دوشنبه (۳۱ مردادماه) صاف  و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۹ و ۳۰ مرداد ماه) اهواز با دمای  ۴۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۸ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در مناطقی از شمال غرب، جنوب و شرق سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های تهران، البرز، مازندران و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، روز دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، مناطقی از غرب هرمزگان، جنوب فارس و بوشهر و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی، رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

طی ۵ روز آینده برای نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

هشدار وقوع سیل در ۹ استان

همچنین طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در برخی مناطق جنوب غرب و غرب کشور پدیده غبار باعث کاهش کیفیت هوا  دید افقی می‌شود. طی ۵ روز آینده شرق دریای عمان، روزهای شنبه و یکشنبه تنگه هرمز و امروز تا دوشنبه دریای خزر مواج پیش‌بینی شده است.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا ۳۰ مرداد ۱۴۰۱

اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به بارش‌های رگباری، وزش باد شدید، احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها هشدار داد.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده، در بعضی ساعات همراه با وزش باد و خیزش گرد و خاک در نواحی جنوبی و رشد ابرهای همرفتی و رگبار باران در نواحی شمالی پیش‌بینی می‌شود.

 بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی ، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد و در نواحی جنوبی گاهی وزش باد نسبتا شدید با احتمال خیزش موقتی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

همچنین روزهای یکشنبه (۳۰ مردادماه) تا چهارشنبه(۲ شهریورماه) در ساعات بعدازظهر تا شب، در نواحی شمالی رشد ابر و در ارتفاعات رگبار پراکنده با احتمال رعدوبرق مورد انتظار است.

طی سه روز آینده گاهی افزایش نسبی بعضی آلاینده‌های جوی به‌ویژه ازن سطحی در نواحی پرتردد شهری پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۸ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا ( ۳۰ مردادماه) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد و طی دوشنبه (۳۱ مردادماه) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زردرنگ آورده است:رشد ابرهای همرفتی و بارش‌های رگباری و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در مناطق مستعد احتمال تگرگ به‌ویژه در ساعات عصر و شب در دامنه و ارتفاعات شمال استان تهران، به‌ویژه ارتفاعات شمال شرق از ظهر یکشنبه ( ۳۰ مردادماه) تا چهارشنبه ( ۲ شهریورماه) پیش‌بینی‌ می‌شود.

بر اثر این مخاطره احتمال جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی بعضی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، رخداد صاعقه، احتمال خسارت بر اثر وزش باد شدید لحظه‌ای، رخداد مه و کاهش شعاع دید در ارتفاعات و گردنه‌های کوهستانی، اختلال موقت در آمد و شد به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی، امکان شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنایع و بخش‌های مختلف کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور

در این شرایط جوی برای کاهش آسیب‌ها و خسارات عدم تردد و اتراق در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، مستحکم‌سازی سازه‌های موقت مانند پوشش گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره توصیه می‌شود.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

توصیف سامانه رشد ابرهای همرَفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۹: شمال و شرق خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۳۰: ارتفاعات در استان‌های تهران، البرز، مازندران، شرق خوزستان، شمال غرب کهگیلویه و بویراحمد.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۹: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۳۰: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار.

خیرش گرد و خاک در شرق و غرب

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط