پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ / هشدار بارش‌های سیل‌آسا در ۲۲ استان / تداوم بارش‌های موسمی تا ۵ روز آینده

پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه 9 مرداد 1401، سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت سامانه موسمی (مانسون) در کشور طی ۵ روز آینده نسبت به بارش‌های سیل‌آسا و خطرات ناشی از آن در ۲۲ استان هشدار صادر کرد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت سامانه موسمی (مانسون) در کشور طی ۵ روز آینده نسبت به بارش‌های سیل‌آسا و خطرات ناشی از آن در ۲۲ استان هشدار صادر کرد.

پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم بارش‌های موسمی تا پنج روز آینده خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی سه روز آینده گذر متناوب امواج تراز میانی جو در نوار شمالی همچنین ادامه فعالیت سامانه موسمی (مانسون) در نیمه‌جنوبی کشور موجب ناپایداری‌های جوی می‌شود. بر این اساس شنبه (۸مردادماه) در گیلان، مازندران، گلستان خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی نقاط واقع در شمال غرب کشور رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید و در جنوب سیستان و بلوچستان هرمزگان، فارس، کرمان،جنوب و غرب یزد، بوشهر، خوزستان کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه‌غربی اصفهان، شرق لرستان ، مرکزی، همدان و قم رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. بارش در ارتفاعات البرز واقع در شرق تهران، کهگیلویه وبویراحمد، نیمه‌شمالی فارس، جنوب اصفهان و کرمان شدت خواهد داشت.

وی افزود: یکشنبه (۹ مردادماه) در آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و دامنه‌های جنوبی البرز در زنجان ،قزوین، البرز و تهران بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید رخ می‌دهد همچنین بارش در جنوب شرق کاهش می‌یابد و به شکل رگبار و رعدوبرق در فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان، غرب اصفهان، مرکزی، قم، همدان و شرق لرستان ادامه خواهد یافت. در این روز بارش در کهگیلویه و بویر احمد، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات جنوب کرمان، شمال فارسی و جنوب اصفهان شدت خواهد داشت.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دوشنبه (۱۰ مردادماه) بارش در نوار شمالی کاهش می‌یابد و فقط در مازندران قابل توجه است. در این روز با تقویت سامانه موسمی، بارش در جنوب کرمان شمال هرمزگان، فارس و دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس واقع در کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و شرق خوزستان ادامه خواهد داشت که در برخی نقاط فارس و جنوب کرمان دارای شدت بیشتری است. بارش سه‌شنبه (۱۱ مردادماه) در این مناطق به شکل خفیف ادامه دارد.

وی افزود: چهارشنبه (۱۲ مردادماه) در نوار شمالی کشور بارش پراکنده و پنج شنبه(۱۳ مردادماه) در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار حاکم خواهد بود طی پنج روز آینده با تداوم بادهای ۱۲۰ روزه، در نوار شرقی کشور، به‌ویژه منطقه زابل، وزش باد شدید خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

هشدار بارش‌های سیل‌آسا در ۲۲ استان

به گفته ضیاییان امروز دریای خزر، دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۹مردادماه) کمی ابری و گاهی نیمه‌ابری و وزش باد و رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد و طی ‌دوشنبه (۱۰ مردادماه) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای  ۲۵ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا ( ۸ و ۹ مرداد ماه) اهواز با دمای ۴۲ و۴۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با  دمای ۱۴ و ۱۵ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

مطابق نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، طی سه روز آینده گذر متناوب امواج تراز میانی جو در نوار شمالی و ادامه فعالیت سامانه موسمی (مانسون) در نیمه جنوبی کشور موجب ناپایداری‌های جوّی می‌شود. بر این اساس امروز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی،‌ شمال خراسان رضوی،‌ استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی مناطق شمال غرب کشور رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید و در جنوب سیستان و بلوچستان،‌ هرمزگان،‌ فارس،‌ کرمان،‌ جنوب و غرب یزد، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس، جنوب اصفهان و کرمان شدت خواهد داشت.

فردا در آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، دامنه‌های جنوبی البرز در در زنجان،‌ قزوین،‌ البرز و تهران بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

بارش طی این روز در جنوب شرق کاهش یافته و به شکل رگبار و رعدوبرق در فارس، کهگیلویه و بویراحمد،‌ چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان، غرب اصفهان، مرکزی، قم، همدان و شرق لرستان ادامه خواهد داشت. بارش‌‌‌‌ها در کهگیلویه و بویراحمد،‌ ارتفاعات البرز مرکزی،‌ ارتفاعات جنوب کرمان، شمال فارس و جنوب اصفهان شدت دارد.

دوشنبه بارش در نوار شمالی کاهش یافته و فقط در استان مازندران قابل توجه است. در این روز با تقویت سامانه موسمی بارش در جنوب کرمان، شمال هرمزگان، فارس و دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس واقع در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و شرق خوزستان ادامه خواهد داشت و در برخی مناطق فارس و جنوب کرمان دارای شدت بیشتری است. بارش‌ها روز سه‌شنبه در این مناطق به شکل خفیف ادامه دارد و روز چهارشنبه در نوار شمالی کشور بارش پراکنده و روز پنجشنبه در بیشتر مناطق کشور جوّ پایداری حاکم است.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، تداوم فعالیت سامانه بارشی و در تمام نقاط به‌ویژه نیمه‌ شمالی و ارتفاعات نیمه‌ابری همراه با رگبار و رعد وبرق پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه 9 مرداد 1401

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی روزهای آینده، با تداوم فعالیت سامانه بارشی، آسمان در بیشتر نواحی استان به‌ویژه نیمه‌شمالی و ارتفاعات در بعضی ساعات نیمه‌ابری تا ابری همراه با رگبار و رعدوبرق و در مناطق مستعد با بارش تگرگ و گاهی وزش باد شدید به‌خصوص در غرب و نیمه‌جنوبی با خیزش موقت گردوخاک و  گاهش دید و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به ویژگی این سامانه، آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب در مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها مورد انتظار است.

از امروز تا فردا (۸ تا ۹ مردادماه) کاهش دما و از فردا تا پایان هفته روند تدریجی افزایش دما خواهیم داشت.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۶ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا ( ۹مردادماه) نیمه‌ابری و گاهی رگبار و رعد وبرق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و طی ‌دوشنبه (۱۰ مردادماه) قسمتی ابری و گاهی افزایش ابرو رگبار رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای۳۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: تداوم و گسترش رگبارهای موسمی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید و در نواحی مستعد تگرگ، خیزش گردوخاک در مناطق مستعد

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۸: کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، غرب یزد، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مازندران، ارتفاعات و دامنه در گلستان، جنوب آذربایجان شرقی، غرب کردستان، تهران، البرز، ارتفاعات سمنان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۹: اردبیل، گیلان، مازندران، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، نیمه شرقی لرستان، شرق و جنوب خوزستان، مرکزی، قم، البرز، تهران، زنجان، قزوین، شرق و شمال آذربایجان شرقی، بوشهر، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، غرب یزد، نیمه غربی اصفهان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

آمار فوتی‌ سیل‌های اخیر به ۵۹ نفر رسید

توصیه: اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، عدم صعود به ارتفاعات، عدم اُتراق در بستر رودخانه‌ها، عدم قرار گرفتن در مسیل‌ها، عدم پارک خودرو‌ها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و… جهت مقابله با بحران.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار